Förlorat eller försenat bagage – får jag ersättning?
Jämför hemförsäkringar
- Samma priser som hos bolagen
- Kostnadsfri rådgivning
Har du förlorat eller råkat ut för försenat bagage på flygresan? När det tråkiga händer är det lätt att bli både stressad och orolig. I den här artikeln går vi igenom vad du ska göra och vilken rätt till ersättning du har.
Ta 7 minuter och läs om hur du kan få ersättning för ditt försenade, förlorade eller skadade bagage, från flygbolaget, reseskyddet i din hemförsäkring eller reseförsäkringen via ditt kreditkort. Du får även veta vad som gäller vid inställt eller försenat flyg.
Försenat bagage
Du har rätt att få ersättning från flygbolaget vid försenat bagage om det innebär extra kostnader för dig. Till exempel förkostnader som du får för kläder och andra artiklar du behöver köpa medan du väntar. Tänk bara på att spara alla kvitton för det du vill få ersättning för!
Om du reser till en storstad brukar bagaget komma ganska snabbt, men till vissa destinationer kanske bagaget lyser med sin frånvaro under hela resan och då har du rätt att handla det du behöver för att kunna semestra så som du har tänkt.
Gör så här vid försenat bagage
Anmäl att ditt bagage inte har kommit fram direkt vid bagageutlämningen på flygplatsen genom att fylla i en PIR-rapport (Property Irregularity Report).
Spara alla kvitton på de nödvändiga inköp du gör, så att du har möjlighet att få ersättning för dem.
Reklamera de extra kostnaderna som det försenade bagaget orsakat till flygbolaget (det kan du göra via mejl eller flygbolagets webbplats). Du måste reklamera inom 21 dagar från det att du fick tillbaka bagaget.
Anmäl förseningen till ditt försäkringsbolag för att få ersättning från din hemförsäkring. Har du en kompletterande försäkring via ditt kreditkort har du också möjlighet att få ersättning även från den.
Läs också: Flyg med bagage – storlek- och viktgränser hos olika flygbolag
Förlorat bagage
Om ditt bagage är försvunnet och inte kommer fram alls har du rätt att få ersättning för värdet på bagaget från flygbolaget.
Du kan få ersättning om
bagaget inte har kommit fram inom 21 dagar efter den dag då det skulle ha anlänt
flygbolaget erkänner att bagaget är försvunnet.
Du har också möjlighet att få ersättning från din hemförsäkring och/eller din reseförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag för att göra en anmälan om ditt bagage.
Om du har betalat resan med ett kreditkort kan du även ha en försäkring via kortutgivaren som även den kan ersätta dig för bagaget. Du har alltså möjlighet att få ersättning från flera olika försäkringar.
I vissa fall får du ingen ersättning
Flygbolagen ersätter dig inte för så kallad stöldbegärlig egendom, till exempel smycken, dator, kamera, mobiltelefon eller kontanter. Flygbolagen kan också ha ett maxbelopp på ersättningen de ger. SAS har ett maxbelopp på 1 288 SDR (Special Drawing Rights) som motsvarar ungefär 17 100 kronor per kund för incheckat och icke-incheckat bagage.
Läs även: Hemförsäkringens reseskydd – är du rätt försäkrad på resan?
Skadat bagage
Det är flygbolagets ansvar att ditt incheckade bagage kommer fram helt. Skulle ditt bagage skadas under resan har du möjlighet att få ersättning för det. Det bästa du kan göra är att anmäla skadan direkt när du upptäcker den på flygplatsen. Det beror på att det kan vara svårt att bevisa att skadan har skett under resan i efterhand.
Tänk på att du bara kan få ersättning om det är flygbolagets hantering som har orsakat skadan på bagaget. Du får ingen ersättning om väskan redan hade något fel eller om den hade en svag konstruktion.
Gör så här vid skadat bagage
Anmäl att ditt bagage har skadats direkt på flygplatsen genom att fylla i en PIR (Property Irregularity Report). Du har max 7 dagar på dig att anmäla en skada.
Reklamera skadan till flygbolaget via flygbolaget webbplats eller mejl. Skicka med PIR-rapporten, kopior av kvitton på dina inköp, biljetter/boardingkort samt foton på det som skadats.
Inställt eller försenat flyg – vad gäller?
Om ditt flyg blir inställt har du rätt till ombokning eller återbetalning, men du kan också ha rätt till ersättning. Du kan exempelvis få ersättning om du blev tvungen att köpa mat på flygplatsen, missade en hotellnatt eller förlorade arbetsinkomst.
Om ditt flyg blir försenat kan du också ha rätt till ersättning. Hur hög ersättningen blir beror bland annat på hur sent flyget är, hur långt du ska åka och anledningen till att flyget är sent.
Oavsett om ditt flyg blev inställt eller försenat kan du ha rätt till antingen skadestånd eller kompensation. Kom bara ihåg att spara kvitton på utgifter som du har haft, så att du kan styrka det du begär ersättning för.
Du kan också få ersättning vid försenat flyg genom reseskyddet i din hemförsäkring eller den kompletterande kortförsäkringen om du betalat resan med ditt kreditkort.
Då får du inte ersättning vid inställt eller försenat flyg
En sak som är bra att ha i åtanke är att felet måste ligga hos flygbolaget för att du ska kunna få ersättning. Av den anledningen kan du inte få ersättning om det inställda eller försenade flyget beror på oväder, strejk eller andra oförutsedda händelser.
Läs även: Utöka reseskyddet i hemförsäkringen inför semestern
Vanliga frågor om försenat eller förlorat bagage
Hur ofta försvinner bagage?
Det försvinner miljontals resväskor på världens flygplatser varje år. Antalet väskor som försvann eller blev försenade under 2021 var 4,35 väskor per 1 000 passagerare. Mellan 2020 och 2021 ökade antalet felhanterade väskor, men trots den uppgången så har antalet försenade eller försvunna väskor minskat drastiskt mellan 2007 och 2021. Minskningen är hela 77 % – från 18,88 till 4,35 väskor per 1 000 passagerare.
Vanligast är att väskan blir försenad, medan en mycket lägre procent väskor blir skadade, och ännu ovanligare är det att väskan försvinner eller blir stulen. Störst risk att bli av med väskan är vid byte av flyg.
Källa: SITA Baggage report 2022
Vem ersätter förlorat bagage?
Du kan kräva ersättning från flygbolaget om ditt bagage blir försenat eller försvinner helt. Utöver det kan du också få ersättning från din reseförsäkring som ingår i din hemförsäkring och/eller från din kompletterande kortförsäkring om du har betalat resan med kort.
Vad gäller vid förlorat bagage?
Vid förlorat bagage har du rätt att få ersättning för bagagets värde av flygbolaget. Om bagaget inte har kommit tillbaka efter 21 dagar anses det vara förlorat. Anmäl att bagaget är försvunnet direkt på flygplatsen, spara kvitton på eventuella inköp du blir tvungen att göra och skicka ett krav mot flygbolaget genom att mejla dem.
Du kan också få ersättning från reseskyddet i din hemförsäkring eller den kompletterande kortförsökringen, om du har betalat resan med ett kreditkort. Du kan anmäla och få ersättning från flera bolag för ditt förlorade bagage.
Hur mycket ersättning får jag för försenat bagage?
Har du ett utökat reseskydd i din hemförsäkring, eller en separat reseförsäkring, kan du få ersättning för ditt försenade bagage. Ersättningen brukar ligga på kring 1 000 kronor eller mer beroende på hur stor förseningen blir.
Om du blir tvungen att köpa nödvändiga artiklar såsom toalettartiklar och kläder på grund av det försenade bagaget så kan du få ersättning för det. Tänk bara på att spara alla kvitton och att du bör begränsa dina utgifter till rimliga nödvändigheter, eftersom det finns begränsningar för vad du kan få i ersättning. Till exempel SAS anser att 75 euro per person och dag är ett rimligt belopp vid bagageförsening.