Tips! Gör så här vid inställda flyg, strejk och annat flygkaos
Jämför hemförsäkringar
- Samma priser som hos bolagen
- Kostnadsfri rådgivning
När du ska ut och resa är flygkaos det sista du vill drabbas av. Inte nog med att det försenar din resa, du riskerar dessutom att förlora pengar i form av merkostnader och förlorad arbetstid. Vi berättar hur du kan få ersättning vid inställt flyg, strejk och annat flygkaos.
På 8 minuter eller mindre får du veta vilka rättigheter du har vid inställt flyg. Vi förklarar vad som gäller vid extraordinära händelser såsom dåligt väder och strejk. Vi tipsar dig också om hur du kan förbereda dig inför ett eventuellt inställt flyg. Dessutom får du veta vad som gäller vid inställt eller försenat tåg.
Dina rättigheter vid inställt flyg
Om ditt flyg blir inställt, oavsett orsak, ska flygbolaget alltid erbjuda något av följande alternativ:
Ombokning till nästa möjliga flyg eller till ett senare tillfälle.
Återbetalning för den del av biljetten du inte kunnat utnyttja.
Det gäller oavsett vid vilken tidpunkt du fick informationen om att flyget är inställt.
Du kan också ha rätt till ersättning. Det finns två olika typer av ersättning som du kan få: kompensation eller skadestånd.
Men här gäller det att se upp! Om du väljer att få pengarna tillbaka så har du ingen rätt att söka ersättning för eventuella merkostnader som du drabbats av i samband med det inställda flyget. Till exempel om du varit tvungen att ta in på hotell, köpa mat, missade ett anslutningsflyg eller en arbetsdag.
Kompensation
Du har rätt till kompensation som ersätter dig för tid du har förlorat.
Längden på flygningen avgör hur stort belopp du har rätt till, du får
250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer
400 euro för alla flygningar inom EU som är längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar som är 1 500 till 3 500 kilometer långa
600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.
I vissa fall har du inte rätt till kompensation. Det gäller om du har fått information om det inställda flyget
14 dagar eller mer innan planerad avresa.
7 till 13 dagar innan planerad avresa och din nya avresetid är högst 2 timmar innan den ursprungliga avresetiden och din nya ankomsttid är senast 4 timmar efter den ursprungliga ankomsttiden.
mindre än 7 dagar innan planerad avresa och din nya avresetid är högst 1 timme innan den ursprungliga avresan och din nya ankomsttid är senast 2 timmar efter din ursprungliga ankomsttid.
Skadestånd
Du kan också ha rätt till skadestånd som ersätter dig för kostnader du får på grund av det försenade eller inställda flyget. Du kan till exempel få ersättning för
mat på flygplatsen (om flygbolaget inte ordnade mat och dryck)
missade hotellnätter
förlorad arbetsinkomst.
Tänk på att begränsa dina kostnader, annars kan det hända att du endast får ersättning för en del av kostnaderna. Tänk också på att du måste kunna bevisa vilka kostnader du haft. Se därför till att spara alla kvitton på dina utlägg som bevis. Vill du ha ersättning för förlorad arbetsinkomst behöver du ett intyg från din arbetsgivare.
Du kan som högst få 5 346 SDR som ersättning för dina utlägg vilket motsvarar ungefär 71 000 svenska kronor. SDR står för “särskilda dragningsrätter” och är en reservvaluta som används vid internationell handel.
EU-regler vid inställt flyg
Det finns särskilda regler för flyg inom EU. Reglerna kan ge dig rätt till hjälp om ditt flyg blir försenat eller inställt. Utöver det kan du även ha rätt till ersättning.
EU:s regler gäller bland annat när du flyger från en flygplats
inom EU
utanför EU till en flygplats inom EU med ett flygbolag som är registrerat i EU.
Läs även: Förlorat eller försenat bagage – får jag ersättning?
Inställt flyg på grund av väder och andra extraordinära omständigheter
Under extraordinära omständigheter (force majeure) betalar flygbolagen inte ut någon ersättning i form av kompensation och skadestånd.
Med extraordinära omständigheter menas händelser som ligger utanför flygbolagets kontroll. För att de ska kunna räknas som extraordinära omständigheter ska de inte ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder har vidtagits.
Exempel på extraordinära omständigheter är
politisk instabilitet
väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga
säkerhetsrisker
oförutsedda brister i flygsäkerheten
när det pågår strejk som ligger utanför flygbolagets verksamhet.
Det är i första hand flygbolaget som bedömer om det handlar om en extraordinär omständighet och om de ska betala ut ersättning eller inte. Men om du inte håller med om deras bedömning har du möjlighet att skicka vidare ditt ärende till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få kostnadsfri och opartisk bedömning.
Flygbolaget är tvungna att bevisa att de gjort allt de kunnat för att förhindra att flyget blev försenat eller inställt.
Inställt flyg på grund av strejk
Strejk brukar inte anses som en extraordinär omständighet, så om du drabbas av flygstrejk har du sannolikt rätt till kompensation, såvida du inte redan har fått information om det inställda flyget minst 14 dagar innan avresan. Här kan du läsa mer om dina rättigheter vid en flygstrejk.
Så kan du förbereda dig inför ett eventuellt inställt flyg
Innan du ska ut och resa finns det saker du kan göra för att förbereda dig själv om ditt flyg skulle bli inställt.
Gör så här innan du reser iväg:
Kontrollera avbokningsregler för ditt hotell, hyrbil och eventuella aktiviteter som du har bokat.
Läs igenom villkoren i din reseförsäkring – täcker den inställda flyg? I alla hemförsäkringar ingår det en reseförsäkring.
Om du har betalat resan med ditt kreditkort: kolla om det ingår någon reseförsäkring som kan ersätta dig vid inställt flyg.
Ha koll på dina bokningar och agera så fort du ser att ditt flyg är inställt. Om det händer är det många som vill bli ombokade och resealternativen försvinner snabbt.
Vad gäller vid försenat eller inställt tåg?
Du har inte samma rättigheter vid försenat eller inställt tåg som vid försenat eller inställt flyg. Du har till exempel ingen rätt till ersättning i form av kompensation eller skadestånd (till exempel om du missat en arbetsdag eller en hotellnatt).
Blir tåget inställt har du rätt att få återbetalning av biljettpriset eller bli ombokad till en ny resa. Väljer du att bli ombokad har du rätt att komma fram så snart som möjligt under “likvärdiga transportvillkor”. Till exempel med ett annat tåg, buss eller taxi. Väljer du återbetalning har du rätt att få ersättningen inom 30 dagar från den dag du hörde av dig till tågbolaget för att kräva ersättningen.
Om ditt tåg är försenat så är tågbolaget bara skyldiga att erbjuda dig mat och boende om det är möjligt för dem att göra det. Exakt vad det innebär finns det inga bestämmelser om, men ett exempel är om restaurangerna är öppna eller inte. Är de inte det behöver tågbolaget inte erbjuda någon mat eller dryck, men är de det har du rätt till gratis mat och dryck på tågstationen eller på tåget. Du har också rätt till gratis boende och transport till boendet om du är tvungen att övernatta på grund av förseningen.
Om tågbolaget inte erbjuder dig mat, dryck eller boende är det viktigt att du håller nere kostnaderna så mycket som möjligt och sparar alla kvitton så att du kan skicka ett krav till tågbolaget om ersättning.