Förköpsinformation Trygghetsförsäkring
(här hittar du faktabladet för Trygghetsförsäkring. Du kan ladda ner en kopia av denna förköpsinformation här)
Att teckna Zmarta Trygghetsförsäkring kan skapa större ekonomisk trygghet då den kan hjälpa dig med dina löpande månadskostnader om du skulle drabbas av en sjukskrivning eller ofrivillig arbetslöshet.
Zmarta Trygghetsförsäkring är en frivillig gruppförsäkring som kan ersätta ditt försäkrade månadsbelopp, upp till 10 000 kr, vid sjukskrivning (på minst 50%) på grund av olycksfall eller sjukdom i mer än 30 dagar samt vid ofrivillig arbetslöshet. Zmarta Trygghetsförsäkring är ett komplement till eventuella inkomstskydd du har genom din anställning eller privata gruppförsäkringar.
Förköpsinformation är något som vi ska ge dig enligt lag. Du bör skriva ut och spara denna information eller spara den på din dator. Det är viktigt att läsa detta dokument. Detta är en kortfattad översikt av försäkringen och utgör inte fullständiga försäkringsvillkor. De fullständiga försäkringsvillkoren finns att hämta här.
Zmarta Trygghetsförsäkring
Zmarta Trygghetsförsäkring är en frivillig gruppförsäkring som kan ersätta ditt försäkrade månadsbelopp om du skulle drabbas av sjukskrivning eller ofrivillig arbetslöshet, dock max 10 000 kr/mån. Begränsningar och undantag till försäkringsskyddet framgår av de allmänna försäkringsvillkoren, "Zmarta Trygghetsförsäkring".
Kostnad för försäkringen
Försäkringspremien är en fast procentsats på 2,95% av totalt försäkrat månadsbelopp och betalas månadsvis i förskott via autogiro. Försäkringen träder i kraft när vi har godkänt din ansökan.
Försäkringstid
Försäkringen gäller för en månad i taget och förnyas varje månad automatiskt om den inte sägs upp av dig eller Försäkringsgivaren.
Vem kan teckna Trygghetsförsäkring?
Du kan teckna försäkringen om du:
- är kund hos Zmarta eller make/maka eller sambo till kund hos Zmarta.
- har fyllt 18 men inte 67 år och är folkbokförd i Sverige.
- har en av följande anställningsformer:
- Tillsvidareanställning om minst 17 timmar per vecka och du har haft anställningen minst 6 månader i följd hos samma arbetsgivare (annan anställning än tillsvidareanställning som hos samma arbetsgivare övergår till tillsvidareanställning får tillgodoräknas i de 6 månaderna så länge du är tillsvidareanställd när du ansluts till försäkringen)
- Anställning om minst 17 timmar per vecka
- Egenföretagare sedan minst 12 månader, se definitionen av Egenföretagare i villkoren.
Observera att Zmarta och AXA tillsammans har gjort följande antaganden om behovet av försäkringen för de kunder som erbjuds produkten:
- är löntagare eller Egenföretagare
- har löpande fasta, direkta och indirekta kostnader. Om ovan antaganden inte uppfylls, är det möjligt att denna försäkring inte passar dig.
Så tecknar du din försäkring
Vill du teckna försäkring, kontakta Zmarta på hemsida www.zmarta.se eller telefon; 0431-47 47 90. Betalning av din försäkring sker via autogiro. I samband med din ansökan ombeds du därför lämna ditt godkännande till betalning via autogiro och du skall ta del av autogirovillkoren innan du tecknar försäkringen. Har du frågor kring försäkringen är du även välkommen att kontakta försäkringsgivaren AXA på telefon; 08-502 520 85 eller via e-post till clp.se.kundservice@partners.axa.
Ersättning
Ersättning vid sjukskrivning eller arbetslöshet kan betalas i upp till 12 månader (360 dagar) i följd för varje försäkringsfall. Det högsta belopp försäkringen kan ersätta dig med är 10 000 kr per månad. Den sammanlagda utbetalningen för flera perioder av sjukskrivning och arbetslöshet kan vara högst 36 månadsbetalningar. Vid diagnos av Allvarlig sjukdom kan försäkringen ersätta dig med ett engångsbelopp på 25 000 kr. Vid dödsfall utgår ett engångsbelopp på 100 000 kr
Ersättning från försäkringsgivaren sker till det konto du själv anger.
Vad täcker Trygghetsförsäkring?
Fullständig information om begränsningar och undantag m.m. framgår av försäkringsvillkoren till Zmarta Trygghetsförsäkring som du hittar här.
I korthet gäller följande:
Sjukskrivning
Försäkringen kan lämna ersättning om du under försäkringsperioden är sjukskriven på minst 50 % på grund av sjukdom eller olycksfall och är förhindrad att utföra ditt arbete som tillsvidareanställd, visstidsanställd eller Egenföretagare. Du får inte ha något annat inkomstbringande arbete och du ska kontrolleras regelbundet av legitimerad läkare för sjukdomen eller skadan. Den anställning du är sjukskriven från skall ha en arbetstid på minst 17 timmar per vecka alternativt vara sjukskriven från ditt arbete som Egenföretagare. Därefter lämnar försäkringen ersättning retroaktivt för de första 30 dagarna och från dag 31 med en dagersättning vilken motsvarar en trettiondel (1/30) per dag av försäkrat månadsbeloppet så länge du är sjukskriven på minst 50 %, dock max 10 000 kronor per månad.
Väsentliga undantag
Försäkringen täcker inte sjukskrivning som är på mindre än 50 % eller inträder inom 30 dagar från försäkringens startdatum. Den täcker inte heller sjukdom, sjukdomstillstånd eller skada som du kände till inom tolv månader närmast före du tecknade försäkringen eller som du fått eller sökt råd eller behandling för hos hälso- och sjukvården inom 12 månader innan du tecknat försäkringen.
Försäkringen undantar vidare bl.a.:
- sjukskrivning som beror på alkohol- och/eller narkotikamissbruk eller självförvållad kroppsskada,
- sjukskrivning till följd av kirurgiska ingrepp och medicinska behandlingar som inte är medicinskt nödvändiga,
- för sjukskrivning som beror på psykisk sjukdom, psykiska besvär eller stressrelaterad sjukdom, exempelvis depression, stress eller krisreaktion behöver du antingen skicka in ett intyg som styrker att Försäkringskassan har godkänt din sjukskrivning eller ett intyg utfärdat av specialistläkare på området.
Ofrivillig arbetslöshet
Försäkringen kan lämna ersättning om du under försäkringsperioden blir ofrivilligt arbetslös från arbetsgivare eller pga konkurs eller likvidation för Egenföretagare i Sverige. För att ersättning ska kunna lämnas måste du ha varit helt arbetslös i 30 dagar i följd. Därefter lämnar försäkringen ersättning retroaktivt för de första 30 dagarna och från dag 31 med en dagersättning vilken motsvarar en trettiondel (1/30) per dag av försäkrat månadsbeloppet så länge du är helt arbetslös, dock max 10 000 kronor per månad.
Väsentliga undantag
Försäkringen täcker inte arbetslöshet som beror på varsel eller uppsägning som var känt eller som du borde ha känt till vid ansökan om anslutning till försäkringsskyddet eller arbetslöshet som beror på uppsägning som du har underrättats om inom 180 dagar från försäkringens startdatum eller arbetslöshet som är frivilligt orsakad.
För Egenföretagare gäller inte försäkringen för arbetslöshet om grund för företagets konkurs eller likvidation fanns vid tecknandet av försäkringen eller inom de första 180 dagarna från tecknandet av försäkring.
Försäkringen undantar vidare bl.a.:
- att anställningen upphör på annan grund än uppsägning från arbetsgivaren på grund av arbetsbrist eller för att företaget upphör att existera, tex
- upphörande på grund av naturlig avgång eller att visstidsanställning upphör på avtalad tid,
- att du begått en olaglig handling.
- arbetslöshet för dig som visstidsanställd om du arbetat mindre än 24 månader för samma arbetsgivare
Din upplysningsplikt
Du är skyldig att lämna alla upplysningar som kan ha betydelse för försäkringen. Du är också skyldig att lämna riktiga och fullständiga svar på de frågor som ställs till dig vid anslutning till försäkringen, vid förnyelse och ändring samt vid skadereglering. Du är skyldig att uppfylla det du intygar vid anslutning till försäkringen, vid förnyelse och ändring samt vid skadereglering. Om du under försäkringsperioden får reda på något som kan ha betydelse för försäkringen ska du meddela försäkringsgivaren detta utan dröjsmål. Underlåtelse att uppfylla upplysningsplikten och att intyga oriktiga uppgifter kan medföra att försäkringsersättning inte utbetalas eller utbetalas med lägre belopp än vad som avtalats. Oriktiga uppgifter kan också leda till att försäkringsgivaren säger upp din försäkring.
Uppsägning och ångerrätt
Du kan säga upp försäkringen när som helst med omedelbar verkan eller från den tid du anger genom att kontakta Zmarta. Uppsägning kan innebära att återbetalning av outnyttjad premie sker till dig. Uppsägning görs med fördel skriftligen till forsakring@zmarta.se eller med vanlig post till; Zmarta AB, Box 1068, 262 21 Ängelholm.
Försäkringsförmedlare, namn och adress mm
Zmarta AB, Org.nr; 556647-0737, Box 1068 / Polisgatan 4, 262 21 Ängelholm. Tfn; 0771-47 47 00 E-post; info@zmarta.se. Hemsida; https://www.zmarta.se.
Förmedlare av denna försäkring är Zmarta AB (Zmarta) som har som huvudsaklig verksamhet att förmedla lån och andra krediter samt kompletterande försäkringsförmedling till sina låntagare och andra kunder. Zmarta är också gruppföreträdare för denna gruppförsäkring. Som gruppföreträdare klassas Zmarta även som försäkringsförmedlare. Zmarta utför som gruppföreträdare och försäkringsförmedlare en del uppgifter som normalt ligger på en försäkringsgivare och Zmarta har rätt till ersättning om 45% på betald premie från försäkringsgivarna. Den erhålls bland annat för att täcka försäljningskostnader, kundtjänst och diverse administration Zmarta har för försäkringen. Därutöver kan Zmarta antingen komma att betala till försäkringsgivarna, eller erhålla från försäkringsgivarna, en viss procent(förlust/vinstandel), av försäkringens resultat över tiden beroende på intäkterna, skadevolymen och kostnaderna för försäkringen. Vinst- /förlustandelen uppgår till 60 % av resultatet.
Zmarta är hos Bolagsverket registrerad som egen försäkringsförmedlare. Registrering kan kontrolleras vid Bolagsverket, 851 81 Sundsvall, telefon; 060-18 40 00, www.bolagsverket.se eller e-postadress; bolagsverket@bolagsverket.se
Försäkringsgivare
Försäkringsgivare enligt dessa villkor är vid sjukskrivning, allvarlig sjukdom och dödsfall, AXA France Vie Sweden filial (516411-5080), samt vad avser arbetslöshet AXA France IARD Sweden filial (5164115072). Filialerna har registrerats i Bolagsverkets register. De svenska filialerna står under Finansinspektionens tillsyn, www.fi.se, samt Konsumentverket, www.konsumentverket.se, avseende marknadsföring. Kontaktuppgifterna till de svenska filialerna är AXA, Box 7439, 103 91 Stockholm. E-post clp.se.kundservice@partners.axa Tel. 08-502 520 85.
Lag och språk
På försäkringen och dess villkor tillämpas svensk rätt och tvister ska avgöras i svenskt forum. Försäkringsbolaget står under tillsyn av Finansinspektionen. All kommunikation med kunder sker på svenska. Villkor och information om försäkringen tillhandahålls på svenska.
Försäkringsvillkor
Fullständiga villkor för denna försäkring finns tillgängliga på vår hemsida.
Ansvar
Zmarta är enligt avtal och enligt lag ansvarig för ren förmögenhetsskada som kan drabba en kund, en försäkringsgivare eller någon som härleder sin rätt från kunden till följd av att Zmarta uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosatt sina skyldigheter enligt 4 kap 1 § lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution. Zmarta har den, för försäkringsförmedlare, obligatoriska ansvarsförsäkringen hos Europe S.A. Filial i Sverige ("AIG"). Försäkringen har nummer 000111A019. Krav om skadestånd riktade mot Zmarta avseende försäkringsförmedlingen kan anmälas direkt till AIG, i det fall ersättning inte betalats av Zmarta. Ett sådant krav ska riktas till AIG inom tolv månader från det att kravet uppstått. Den som inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut om ersättning förlorar sin rätt om hen inte väcker talan mot bolaget inom sex månader från det hen fick kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast hade kunnat göras gällande. Den högsta ersättning som kan betalas ut för en enskild ansvarsskada är 1 300 380 euro. Den högsta ersättning som kan betalas ut för ansvarsskador under ett försäkringsår uppgår till som mest 5 201 500 euro. Kontaktuppgifter till AIG:
AIG Europe S.A. Filial i Sverige, Org.nr; 516411-411 Box 3506 103 69 Stockholm Telefon: 08-506 920 00 E-mail – skador: flclaimssweden@aig.com E-mail – övriga ärenden: info.sweden@aig.com Hemsida: www.aig.se
Klagomål och råd om försäkring
Om du inte är nöjd med handläggningen av din försäkring eller skadeärende kan du vända dig till AXA kundombudsman, där har du möjlighet att begära rättelse genom att redogöra för ditt ärende och be om kundombudsmannens yttrande.
-
Skriv brev till: AXA, Kundombudsmannen, Box 7439, 103 91 Stockholm,
-
alternativt e-posta till: clp.se.kundombudsman@partners.axa och begär rättelse.
Om du vill diskutera ärendet med oberoende part kan råd och information lämnas av Konsumenternas vägledning för bank och försäkring: www.konsumenternas.se, vilket är en självständig rådgivningsbyrå som kan lämna upplysningar i försäkringsärenden. Byrån gör dock inte någon prövning av enskilda ärenden. Vägledning och råd kan du även få hos den kommunala konsumentvägledningen.
Om du anser att ett klagomål inte resulterar i en tillfredsställande rättelse från AXA, kan du kostnadsfritt ansöka om prövning hos Personförsäkringsnämnden som avger yttranden i tvister inom sjuk-, olycksfalls- och livförsäkring, med kontakt-uppgifter: www.forsakringsnamnder.se, tfn: 0200-22 58 00, eller kontakta Allmänna Reklamationsnämnden: www.arn.se, tfn: 08-508 860 00. Du kan även vända dig till allmän domstol.
Om Zmarta som förmedlare av försäkringen inte har uppfyllt sina åtaganden kan du kontakta Zmarta med dina klagomål:
- Zmarta, Klagomålsansvarig, Box 1068, 262 21 Ängelholm – eller via e-post klagomal@zmarta.se
- eller tel.; 0431-47 47 90.
Du kan även kontakta Konsumenternas vägledning för bank och försäkring, din kommuns konsumentvägledning, Allmänna Reklamationsnämnden (se kontaktuppgifter ovan) eller allmän domstol.
Om avtalet har ingåtts online/på nätet kan du även vända dig till den europeiska online plattform för tvistlösning som finns i länken www.ec.europa.eu/consumers/odr/.
Personuppgifter
AXA hanterar personuppgifter i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning och försäkringsavtalslag. AXAs sekretesspolicy och annan information relaterat till personuppgifter kan erhållas p på https://se.clp.partners.axa/home-se/sekretesspolicy.