• Lån
  • Försäkring
  • Bolån
  • Elavtal
  • Företag
  • Trygghetsförsäkring
0431-474768
  • Mina sidor
  • Logga ut
  • Förmånsavtal
  • Privatlån
  • El
  • Försäkring
  • Företagslån
  • Bolån
  • Trygghetsförsäkring med Livskydd
  • Trygghetsförsäkring
  • Dataskyddspolicy
  • Personuppgiftspolicy inhämtning av försäkringar
  • Personuppgiftspolicyer samarbetspartners
  • IT-säkerhetspolicy
  • Cookiepolicy

Villkor och dataskydd

Trygghetsförsäkring

Förköpsinformation Trygghetsförsäkring

(här hittar du faktabladet för Trygghetsförsäkring. Du kan ladda ner en kopia av denna förköpsinformation här)

Att teckna Zmarta Trygghetsförsäkring kan skapa större ekonomisk trygghet då den kan hjälpa dig med dina löpande månadskostnader om du skulle drabbas av en sjukskrivning eller ofrivillig arbetslöshet.

Zmarta Trygghetsförsäkring är en frivillig gruppförsäkring som kan ersätta ditt försäkrade månadsbelopp, upp till 10 000 kr, vid sjukskrivning (på minst 50%) på grund av olycksfall eller sjukdom i mer än 30 dagar samt vid ofrivillig arbetslöshet. Zmarta Trygghetsförsäkring är ett komplement till eventuella inkomstskydd du har genom din anställning eller privata gruppförsäkringar.

Förköpsinformation är något som vi ska ge dig enligt lag. Du bör skriva ut och spara denna information eller spara den på din dator. Det är viktigt att läsa detta dokument. Detta är en kortfattad översikt av försäkringen och utgör inte fullständiga försäkringsvillkor. De fullständiga försäkringsvillkoren finns att hämta här.

Zmarta Trygghetsförsäkring

Zmarta Trygghetsförsäkring är en frivillig gruppförsäkring som kan ersätta ditt försäkrade månadsbelopp om du skulle drabbas av sjukskrivning eller ofrivillig arbetslöshet, dock max 10 000 kr/mån. Begränsningar och undantag till försäkringsskyddet framgår av de allmänna försäkringsvillkoren, "Zmarta Trygghetsförsäkring".

Kostnad för försäkringen

Försäkringspremien är en fast procentsats på 2,95% av totalt försäkrat månadsbelopp och betalas månadsvis i förskott via autogiro. Försäkringen träder i kraft när vi har godkänt din ansökan.

Försäkringstid

Försäkringen gäller för en månad i taget och förnyas varje månad automatiskt om den inte sägs upp av dig eller Försäkringsgivaren.

Vem kan teckna Trygghetsförsäkring?

Du kan teckna försäkringen om du:

  • är kund hos Zmarta eller make/maka eller sambo till kund hos Zmarta.
  • har fyllt 18 men inte 67 år och är folkbokförd i Sverige.
  • har en av följande anställningsformer:
  • Tillsvidareanställning om minst 17 timmar per vecka och du har haft anställningen minst 6 månader i följd hos samma arbetsgivare (annan anställning än tillsvidareanställning som hos samma arbetsgivare övergår till tillsvidareanställning får tillgodoräknas i de 6 månaderna så länge du är tillsvidareanställd när du ansluts till försäkringen)
  • Anställning om minst 17 timmar per vecka
  • Egenföretagare sedan minst 12 månader, se definitionen av Egenföretagare i villkoren.

Observera att Zmarta och AXA tillsammans har gjort följande antaganden om behovet av försäkringen för de kunder som erbjuds produkten:

  • är löntagare eller Egenföretagare
  • har löpande fasta, direkta och indirekta kostnader. Om ovan antaganden inte uppfylls, är det möjligt att denna försäkring inte passar dig.

Så tecknar du din försäkring

Vill du teckna försäkring, kontakta Zmarta på hemsida www.zmarta.se eller telefon; 0431-47 47 90. Betalning av din försäkring sker via autogiro. I samband med din ansökan ombeds du därför lämna ditt godkännande till betalning via autogiro och du skall ta del av autogirovillkoren innan du tecknar försäkringen. Har du frågor kring försäkringen är du även välkommen att kontakta försäkringsgivaren AXA på telefon; 08-502 520 85 eller via e-post till clp.se.kundservice@partners.axa.

Ersättning

Ersättning vid sjukskrivning eller arbetslöshet kan betalas i upp till 12 månader (360 dagar) i följd för varje försäkringsfall. Det högsta belopp försäkringen kan ersätta dig med är 10 000 kr per månad. Den sammanlagda utbetalningen för flera perioder av sjukskrivning och arbetslöshet kan vara högst 36 månadsbetalningar. Vid diagnos av Allvarlig sjukdom kan försäkringen ersätta dig med ett engångsbelopp på 25 000 kr. Vid dödsfall utgår ett engångsbelopp på 100 000 kr

Ersättning från försäkringsgivaren sker till det konto du själv anger.

Vad täcker Trygghetsförsäkring?

Fullständig information om begränsningar och undantag m.m. framgår av försäkringsvillkoren till Zmarta Trygghetsförsäkring som du hittar här.

I korthet gäller följande:

Sjukskrivning

Försäkringen kan lämna ersättning om du under försäkringsperioden är sjukskriven på minst 50 % på grund av sjukdom eller olycksfall och är förhindrad att utföra ditt arbete som tillsvidareanställd, visstidsanställd eller Egenföretagare. Du får inte ha något annat inkomstbringande arbete och du ska kontrolleras regelbundet av legitimerad läkare för sjukdomen eller skadan. Den anställning du är sjukskriven från skall ha en arbetstid på minst 17 timmar per vecka alternativt vara sjukskriven från ditt arbete som Egenföretagare. Därefter lämnar försäkringen ersättning retroaktivt för de första 30 dagarna och från dag 31 med en dagersättning vilken motsvarar en trettiondel (1/30) per dag av försäkrat månadsbeloppet så länge du är sjukskriven på minst 50 %, dock max 10 000 kronor per månad.

Väsentliga undantag

Försäkringen täcker inte sjukskrivning som är på mindre än 50 % eller inträder inom 30 dagar från försäkringens startdatum. Den täcker inte heller sjukdom, sjukdomstillstånd eller skada som du kände till inom tolv månader närmast före du tecknade försäkringen eller som du fått eller sökt råd eller behandling för hos hälso- och sjukvården inom 12 månader innan du tecknat försäkringen.

Försäkringen undantar vidare bl.a.:

  • sjukskrivning som beror på alkohol- och/eller narkotikamissbruk eller självförvållad kroppsskada,
  • sjukskrivning till följd av kirurgiska ingrepp och medicinska behandlingar som inte är medicinskt nödvändiga,
  • för sjukskrivning som beror på psykisk sjukdom, psykiska besvär eller stressrelaterad sjukdom, exempelvis depression, stress eller krisreaktion behöver du antingen skicka in ett intyg som styrker att Försäkringskassan har godkänt din sjukskrivning eller ett intyg utfärdat av specialistläkare på området.

Ofrivillig arbetslöshet

Försäkringen kan lämna ersättning om du under försäkringsperioden blir ofrivilligt arbetslös från arbetsgivare eller pga konkurs eller likvidation för Egenföretagare i Sverige. För att ersättning ska kunna lämnas måste du ha varit helt arbetslös i 30 dagar i följd. Därefter lämnar försäkringen ersättning retroaktivt för de första 30 dagarna och från dag 31 med en dagersättning vilken motsvarar en trettiondel (1/30) per dag av försäkrat månadsbeloppet så länge du är helt arbetslös, dock max 10 000 kronor per månad.

Väsentliga undantag

Försäkringen täcker inte arbetslöshet som beror på varsel eller uppsägning som var känt eller som du borde ha känt till vid ansökan om anslutning till försäkringsskyddet eller arbetslöshet som beror på uppsägning som du har underrättats om inom 180 dagar från försäkringens startdatum eller arbetslöshet som är frivilligt orsakad.

För Egenföretagare gäller inte försäkringen för arbetslöshet om grund för företagets konkurs eller likvidation fanns vid tecknandet av försäkringen eller inom de första 180 dagarna från tecknandet av försäkring.

Försäkringen undantar vidare bl.a.:

  • att anställningen upphör på annan grund än uppsägning från arbetsgivaren på grund av arbetsbrist eller för att företaget upphör att existera, tex
  • upphörande på grund av naturlig avgång eller att visstidsanställning upphör på avtalad tid,
  • att du begått en olaglig handling.
  • arbetslöshet för dig som visstidsanställd om du arbetat mindre än 24 månader för samma arbetsgivare

Din upplysningsplikt

Du är skyldig att lämna alla upplysningar som kan ha betydelse för försäkringen. Du är också skyldig att lämna riktiga och fullständiga svar på de frågor som ställs till dig vid anslutning till försäkringen, vid förnyelse och ändring samt vid skadereglering. Du är skyldig att uppfylla det du intygar vid anslutning till försäkringen, vid förnyelse och ändring samt vid skadereglering. Om du under försäkringsperioden får reda på något som kan ha betydelse för försäkringen ska du meddela försäkringsgivaren detta utan dröjsmål. Underlåtelse att uppfylla upplysningsplikten och att intyga oriktiga uppgifter kan medföra att försäkringsersättning inte utbetalas eller utbetalas med lägre belopp än vad som avtalats. Oriktiga uppgifter kan också leda till att försäkringsgivaren säger upp din försäkring.

Uppsägning och ångerrätt

Du kan säga upp försäkringen när som helst med omedelbar verkan eller från den tid du anger genom att kontakta Zmarta. Uppsägning kan innebära att återbetalning av outnyttjad premie sker till dig. Uppsägning görs med fördel skriftligen till forsakring@zmarta.se eller med vanlig post till; Zmarta AB, Box 1068, 262 21 Ängelholm.

Försäkringsförmedlare, namn och adress mm

Zmarta AB, Org.nr; 556647-0737, Box 1068 / Polisgatan 4, 262 21 Ängelholm. Tfn; 0771-47 47 00 E-post; info@zmarta.se. Hemsida; https://www.zmarta.se.

Förmedlare av denna försäkring är Zmarta AB (Zmarta) som har som huvudsaklig verksamhet att förmedla lån och andra krediter samt kompletterande försäkringsförmedling till sina låntagare och andra kunder. Zmarta är också gruppföreträdare för denna gruppförsäkring. Som gruppföreträdare klassas Zmarta även som försäkringsförmedlare. Zmarta utför som gruppföreträdare och försäkringsförmedlare en del uppgifter som normalt ligger på en försäkringsgivare och Zmarta har rätt till ersättning om 45% på betald premie från försäkringsgivarna. Den erhålls bland annat för att täcka försäljningskostnader, kundtjänst och diverse administration Zmarta har för försäkringen. Därutöver kan Zmarta antingen komma att betala till försäkringsgivarna, eller erhålla från försäkringsgivarna, en viss procent(förlust/vinstandel), av försäkringens resultat över tiden beroende på intäkterna, skadevolymen och kostnaderna för försäkringen. Vinst- /förlustandelen uppgår till 60 % av resultatet.

Zmarta är hos Bolagsverket registrerad som egen försäkringsförmedlare. Registrering kan kontrolleras vid Bolagsverket, 851 81 Sundsvall, telefon; 060-18 40 00, www.bolagsverket.se eller e-postadress; bolagsverket@bolagsverket.se

Försäkringsgivare

Försäkringsgivare enligt dessa villkor är vid sjukskrivning, allvarlig sjukdom och dödsfall, AXA France Vie Sweden filial (516411-5080), samt vad avser arbetslöshet AXA France IARD Sweden filial (5164115072). Filialerna har registrerats i Bolagsverkets register. De svenska filialerna står under Finansinspektionens tillsyn, www.fi.se, samt Konsumentverket, www.konsumentverket.se, avseende marknadsföring. Kontaktuppgifterna till de svenska filialerna är AXA, Box 7439, 103 91 Stockholm. E-post clp.se.kundservice@partners.axa Tel. 08-502 520 85.

Lag och språk

På försäkringen och dess villkor tillämpas svensk rätt och tvister ska avgöras i svenskt forum. Försäkringsbolaget står under tillsyn av Finansinspektionen. All kommunikation med kunder sker på svenska. Villkor och information om försäkringen tillhandahålls på svenska.

Försäkringsvillkor

Fullständiga villkor för denna försäkring finns tillgängliga på vår hemsida.

Ansvar

Zmarta är enligt avtal och enligt lag ansvarig för ren förmögenhetsskada som kan drabba en kund, en försäkringsgivare eller någon som härleder sin rätt från kunden till följd av att Zmarta uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosatt sina skyldigheter enligt 4 kap 1 § lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution. Zmarta har den, för försäkringsförmedlare, obligatoriska ansvarsförsäkringen hos Europe S.A. Filial i Sverige ("AIG"). Försäkringen har nummer 000111A019. Krav om skadestånd riktade mot Zmarta avseende försäkringsförmedlingen kan anmälas direkt till AIG, i det fall ersättning inte betalats av Zmarta. Ett sådant krav ska riktas till AIG inom tolv månader från det att kravet uppstått. Den som inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut om ersättning förlorar sin rätt om hen inte väcker talan mot bolaget inom sex månader från det hen fick kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast hade kunnat göras gällande. Den högsta ersättning som kan betalas ut för en enskild ansvarsskada är 1 300 380 euro. Den högsta ersättning som kan betalas ut för ansvarsskador under ett försäkringsår uppgår till som mest 5 201 500 euro. Kontaktuppgifter till AIG:

AIG Europe S.A. Filial i Sverige, Org.nr; 516411-411 Box 3506 103 69 Stockholm Telefon: 08-506 920 00 E-mail – skador: flclaimssweden@aig.com E-mail – övriga ärenden: info.sweden@aig.com Hemsida: www.aig.se

Klagomål och råd om försäkring

Om du inte är nöjd med handläggningen av din försäkring eller skadeärende kan du vända dig till AXA kundombudsman, där har du möjlighet att begära rättelse genom att redogöra för ditt ärende och be om kundombudsmannens yttrande.

  • Skriv brev till: AXA, Kundombudsmannen, Box 7439, 103 91 Stockholm,

  • alternativt e-posta till: clp.se.kundombudsman@partners.axa och begär rättelse.

Om du vill diskutera ärendet med oberoende part kan råd och information lämnas av Konsumenternas vägledning för bank och försäkring: www.konsumenternas.se, vilket är en självständig rådgivningsbyrå som kan lämna upplysningar i försäkringsärenden. Byrån gör dock inte någon prövning av enskilda ärenden. Vägledning och råd kan du även få hos den kommunala konsumentvägledningen.

Om du anser att ett klagomål inte resulterar i en tillfredsställande rättelse från AXA, kan du kostnadsfritt ansöka om prövning hos Personförsäkringsnämnden som avger yttranden i tvister inom sjuk-, olycksfalls- och livförsäkring, med kontakt-uppgifter: www.forsakringsnamnder.se, tfn: 0200-22 58 00, eller kontakta Allmänna Reklamationsnämnden: www.arn.se, tfn: 08-508 860 00. Du kan även vända dig till allmän domstol.

Om Zmarta som förmedlare av försäkringen inte har uppfyllt sina åtaganden kan du kontakta Zmarta med dina klagomål:

  • Zmarta, Klagomålsansvarig, Box 1068, 262 21 Ängelholm – eller via e-post klagomal@zmarta.se
  • eller tel.; 0431-47 47 90.

Du kan även kontakta Konsumenternas vägledning för bank och försäkring, din kommuns konsumentvägledning, Allmänna Reklamationsnämnden (se kontaktuppgifter ovan) eller allmän domstol.

Om avtalet har ingåtts online/på nätet kan du även vända dig till den europeiska online plattform för tvistlösning som finns i länken www.ec.europa.eu/consumers/odr/.

Personuppgifter

AXA hanterar personuppgifter i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning och försäkringsavtalslag. AXAs sekretesspolicy och annan information relaterat till personuppgifter kan erhållas p på https://se.clp.partners.axa/home-se/sekretesspolicy.

Publicerat 18 september 2023

Försäkringsförmedlingen

Information om försäkringsförmedlingen

Zmarta är en del av Zmarta AB. Zmarta AB, nedan kallat "Zmarta" eller "vi", har Finansinspektionens tillstånd att bedriva verksamhet som försäkringsförmedlare och är även registrerad som försäkringsförmedlare hos Bolagsverket.

Enligt vårt tillstånd får vi förmedla försäkringar tillhörande följande försäkringsklasser: livförsäkring, lång olycksfall- och sjukförsäkring och annan förmögenhetsskada, samt försäkringsgrupp: olycksfalls- och sjukförsäkring. Även om försäkringarna utgör ett komplement till de lån och krediter som vi förmedlar i vår huvudsakliga verksamhet som förmedlare av konsumentkrediter och andra lån gäller försäkringen även om du väljer att inte ta det lån som du har ansökt om i samband med att försäkringen tecknades.

Om du redan har en livförsäkring eller en annan försäkringsprodukt som omfattar samma moment som den försäkring som förmedlas av oss så kan ersättning utbetalas även från de andra försäkringarna.

Zmartas Trygghetsförsäkring

Zmarta erbjuder våra kunder att ansöka om försäkringen Trygghetsförsäkring med livskydd för att kunna få hjälp med kostnader för t.ex. lån, krediter, boende och andra hushållsutgifter, vid ofrivillig arbetslöshet, sjukskrivning eller dödsfall.

När det gäller våra gruppförsäkringar, som ex. Trygghetsförsäkring med livskydd, har vi som gruppföreträdare ingått avtal med försäkringsbolagen AXA France Vie Sweden filial (516411-5080) och AXA France IARD Sweden filial (516411-5072), vilka verkar under namnet AXA i Sverige.

Zmartas gruppförsäkringar erbjuds genom vår försäkringsförmedling utan någon opartisk analys.

Det är viktigt att du läser produktinformationen, bestämmelserna i autogirovillkoren och vad som gäller enligt Distansavtalslagen innan du tecknar försäkringen.

Tillstånd och tillsyn

Tillsynsmyndighet för Zmarta som försäkringsförmedlare är Finansinspektionen. Tillsynsmyndigheter för respektive försäkringsgivare är Autorité des Marchés Financiers i Frankrike och Finansinspektionen i Sverige.

Om du vill kontrollera tillstånd och registrering för Zmarta och dess anställda försäkringsförmedlare kan detta göras hos Finansinspektionen respektive Bolagsverket. Visa registreringen Myndigheternas kontaktuppgifter framgår längre ner på sidan.

Zmarta står även under Konsumentverkets tillsyn avseende marknadsföring.

Svensk lag, svenska språket och skatteregler

På försäkringsavtalen tillämpas svensk lagstiftning och tvister ska prövas i Sverige. All kommunikation gällande försäkringen sker på svenska. Eventuell försäkringsersättning som utgår ifrån försäkringen är fri från inkomstskatt.

Ansvarsförsäkring

Zmarta har den, för försäkringsförmedlare, obligatoriska ansvarsförsäkringen hos AIG Europe S.A Filial i Sverige ("AIG"). Försäkringen har nummer 000111A019. Kontaktuppgifter till AIG finns längre ner på sidan.

Om vi inte skulle komma överens

Skulle du vara missnöjd med hanteringen av ditt ärende ber vi dig att ta kontakt med oss. Vi tycker att det är av största vikt att höra din åsikt och att följa upp frågor som du är missnöjd med.

Om du har klagomål på förmedlingen har du möjlighet att få ditt ärende prövat utan kostnad. Skriftliga klagomål mot förmedlarens sätt att utföra sina tjänster postas till Zmarta, Klagomålsansvarig, Box 1068, 262 21 Ängelholm, alternativt mailas till klagomal@zmarta.se.

Klagomålsansvarig ska så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar, skriftligen meddela hur Zmarta har bedömt ärendet. Om klagomålet inte kan tillmötesgås ska beslutet motiveras.

Kan du inte godta Zmartas beslut har du möjlighet att få ärendet prövat externt enligt följande:

  • Allmänna reklamationsnämndens (ARN) är en statlig myndighet som prövar konsumenttvister kostnadsfritt
  • Du kan även få hjälp av Konsumentverkets oberoende vägledning ”Hallå Konsument” eller ”Konsumenternas vägledning om bank och försäkring”
  • Din kommuns konsumentrådgivning kan också ge råd och information
  • Du har även möjlighet att låta svensk allmän domstol pröva tvisten

Krav om skadestånd riktade mot Zmarta avseende försäkringsförmedlingen kan anmälas direkt till AIG, i det fall ersättning inte betalats av Zmarta.

Ett sådant krav ska riktas till AIG inom tolv månader från det att kravet uppstått. Den som inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut om ersättning förlorar sin rätt om hen inte väcker talan mot bolaget inom sex månader från det hen fick kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast hade kunnat göras gällande.

Den högsta ersättning som kan betalas ut för en enskild ansvarsskada är 1 300 380 euro. Den högsta ersättning som kan betalas ut för ansvarsskador under ett försäkringsår uppgår till som mest 5 201 500 euro.

Information om behandling av personuppgifter

För att du ska kunna använda vår förmedlingstjänst behöver vi behandla dina personuppgifter. Vi behandlar personuppgifterna i enlighet med gällande person- och dataskyddslagstiftning, d.v.s. EU:s dataskyddsförordning (GDPR), samt nationella lagar, förordningar och föreskrifter.

För en fullständig beskrivning över hur vi behandlar dina personuppgifter hänvisar vi till vår dataskyddspolicy.

Förmedlingsersättning

För sin del i försäkringsförmedlingen erhåller Zmarta ersättning från AXA. Av utgiftsskyddets inbetalda premier utgör ersättningen 45 %. Därutöver, beroende på om försäkringsportföljen över tid ger en vinst eller förlust för försäkringsbolagen, kan Zmarta erhålla eller betala 60 % av portföljens överskott eller underskott till försäkringsbolagen.

Storleken på ersättningen framgår av den dokumentation som du får i samband med försäkringens tecknande.

Försäkringsbolaget har rätt att få tillbaka hela ersättningen om kunden använder sin ångerrätt.

Kvalificerat ägarinnehav

Zmarta har inte ett kvalificerat ägarinnehav i något försäkringsföretag. Något försäkringsföretag eller ett moderbolag till ett försäkringsföretag har inte i heller ett kvalificerat ägarinnehav i Zmarta. Någon intressekonflikt är därmed inte aktuell.

Information om Zmarta

Zmarta AB, Org.nr; 556647-0737, Box 1068 / Polisgatan 4, 262 21 Ängelholm.
Tfn; 0771-47 47 00
Fax; 0431-47 47 49
E-post; info@zmarta.se
Hemsida; https://www.zmarta.se

Adresser och övriga kontaktuppgifter

AIG Europe S.A. Filial i Sverige, Org.nr; 516411-411 Box 3506, 103 69 Stockholm.
Tfn; 08-506 920 00
Fax; 08-506 920 90
E-post – skador; flclaimssweden@aig.com
E-post – övriga ärenden; info.sweden@aig.com
Hemsida; www.aig.se

Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm.
Tfn; 08-508 860 00
E-post; arn@arn.se
Hemsida; www.arn.se

Bolagsverket, 851 81 Sundsvall.
Tfn; 060-184 000
E-post; bolagsverket@bolagsverket.se
Hemsida; www.bolagsverket.se

Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm.
Tfn; 08-787 80 00
E-post; finansinspektionen@fi.se
Hemsida; www.fi.se

Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad
Tfn; 0771–42 33 00
E-post; konsumentverket@konsumentverket.se
Hemsida; www.konsumentverket.se

Konsumenternas vägledning om bank och försäkring, Box 24215, 104 51 Stockholm.
Tfn; 0200-22 58 00
Hemsida; www.bankforsakring.konsumenternas.se

Konsumentverkets upplysningstjänst – Hallå Konsument.
Tfn; 0771-525 525
Hemsida; www.hallakonsument.se

Zmartas Dataskyddsombud, Box 1068, 262 21 Ängelholm.
Tfn; 0733-24 79 18
E-post; dpo@zmartagroup.com

Publicerat 11 april 2023

Information i enlighet med Distansavtalslagen

Här ges information enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59), kallad Distansavtalslagen. Lagen innebär att när du köper finansiella tjänster som t.ex. en försäkring på distans har du som konsument, innan du tecknar försäkringsavtalet, rätt till den information du får här. På distans innebär att du köpt din finansiella tjänst t.ex. per telefon eller via internet utan att fysiskt träffa den som säljer tjänsten/försäkringen.

  • Förmedlare av denna försäkring är Zmarta AB (Zmarta) som har som huvudsaklig verksamhet att förmedla lån och andra krediter samt kompletterande försäkringsförmedling till sina låntagare och andra kunder. Kontaktuppgifter; Zmarta, Box 1068, 262 21 Ängelholm. Tfn 0431-47 47 00, e-post info@zmarta.se. Vid försäkringsärenden är tfn 0431-47 22 60 och e-post forsakring@zmarta.se.
  • Försäkringsgivare till Zmartas två olika Trygghetsförsäkringar är AXA France IARD Sweden filial (org.nr. 516411-5072) och AXA France Vie Sweden filial (org.nr. 516411-5080). Filialerna är registrerade hos Bolagsverket i Sverige.
  • Försäkringsgivaren bedriver sin verksamhet i Sverige under ”AXA”, ett namn som tillhör försäkringsgivarna. Tfn 08-502 520 85. Adress Box 7439, 103 91 Stockholm. E-post clp.se.kundservice@partners.axa.
  • Tillsynsmyndighet för Zmarta som försäkringsförmedlare är Finansinspektionen i Sverige.
  • På försäkringsavtalet tillämpas svensk lagstiftning och tvister skall avgöras i svenskt forum.
  • Försäkringens huvudsakliga syfte är att lämna ersättning vid sjukskrivning till minst 50 %, hel arbetslöshet, om de allvarliga sjukdomarna hjärtinfarkt, stroke och cancer inträffar samt vid dödsfall – utifrån försäkrat månadsbelopp och vad villkoret föreskriver.
  • Priset för försäkringen (premien) framgår av försäkringsbekräftelsen och dokumentationen samt i den information du får innan du ingår försäkringsavtalet.
  • Försäkringen betalas månadsvis i förskott och träder ikraft när din ansökan kommit Zmarta tillhanda. Försäkringen gäller för en månad i taget och förnyas automatiskt varje månad.
  • Enligt lag har du ångerrätt. Ångerrätten är 30 dagar från den dag du mottagit försäkringsbesked och villkor. Ångrar du ditt köp hör du av dig till Zmarta på tfn 0431-47 22 60. Vid ånger behöver du inte betala någon premie och har premien debiterats återbetalas denna till ditt konto.
  • Försäkringen kan efter ångerrätten sägas upp när som helst. Uppsägning måste göras skriftligen och gäller den sista dagen i den månad den inkom; inskannad eller fotograferad via mail till; forsakring@zmarta.se alternativt med vanlig post till; Zmarta, Box 1068, 262 21 Ängelholm.
  • Försäkringsgivarens ansvar under försäkringsperioden upphör att gälla fjorton dagar efter det att försäkringsgivaren gett dig meddelande med påminnelse om premiens förfallodag och att utebliven betalning innebär att försäkringen sägs upp.
  • Erbjudandet att ingå försäkringsavtal gäller tills vidare.
  • Svensk lag beträffande marknadsföring har tillämpats vid försäljning av försäkringen.
  • Avtalsvillkoren finns tillgängliga på svenska och all kommunikation samt skadereglering mellan försäkringsgivaren och försäkringstagaren sker på svenska.
  • Frågor besvarar Zmarta på tfn. 0431-47 22 60 eller via e-post; forsakring@zmarta.se. Klagomål framförs skriftligen till; Zmarta, Klagomålsansvarig, Box 1068, 262 21 Ängelholm eller till; klagomal@zmarta.se.
  • Vid produktfrågor och anmälan av skada kontaktas; AXA, Box 7439, 103 91 Stockholm. Tfn; 08-502 520 85 eller via e-post till; clp.se.kundservice@partners.axa.
  • Den som är missnöjd med beslut i frågor som rör försäkringens skadereglering kan vända sig till AXA:s Kundombudsman och begära omprövning genom att redogöra skriftligen eller via telefon för ditt ärende och be om Kundombudsmannens yttrande till; Kundombudsman hos AXA, Box 7439, 103 91 Stockholm eller på tfn; 08-502 520 85 eller via e-post till; clp.se.kundombudsman@partners.axa.
  • Angående förmedlingen och försäkringen kan du även för råd och anvisningar kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå på tfn; 0200-22 58 00 eller via hemsida; www.konsumenternas.se, Konsumentverkets hemsida www.hallakonsument.se eller din kommuns konsumentrådgivning. Vid tvister kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, tfn; 08-508 860 00, hemsida; www.arn.se eller väcka talan vid svensk allmän domstol.
Publicerat 11 april 2023

Autogirovillkor

I samband med att du tecknar Zmartas gruppförsäkringar som utgiftsskydd med livförsäkring fast eller flex behöver du lämna medgivande till dessa villkor för autogiro så att försäkringspremien kan betalas. Betalning görs till bankgiro 5120-0210 och mottagare är försäkringsbolaget AXA France Vie Sweden filial (org.nr. 516411-5080) med namnet AXA. Den fråga du kommer att få om autogiromedgivande, i samband med att du bestämmer dig för att anmäla dig till försäkringen, lyder: "Accepterar Du autogirovillkoren och medger autogirodragning för ditt Utgiftsskydd?".

Allmänt

Autogiro är en betaltjänst som innebär att betalningar utförs från betalarens konto på initiativ av betalningsmottagaren. För att betalaren ska kunna betala via autogiro, ska betalaren lämna sitt medgivande till betalningsmottagaren om att denne får initiera betalningar från betalarens konto. Dessutom ska betalarens betaltjänstleverantör (t.ex. bank eller betalningsinstitut) godkänna att kontot kan användas för autogiro och betalningsmottagaren ska godkänna betalaren som användare av autogiro. Betalarens betaltjänstleverantör är inte skyldig att pröva behörigheten av eller meddela betalaren i förväg om begärda uttag.

Uttag belastas betalarens konto enligt de regler som gäller hos betalarens betaltjänstleverantör. Meddelande om uttag får betalaren från sin betaltjänstleverantör. Medgivandet kan på betalarens begäran överflyttas till annat konto hos betaltjänstleverantören eller till konto hos annan betaltjänstleverantör.

Definition av bankdag

Med bankdag avses alla dagar utom lördag, söndag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton eller annan allmän helgdag.

Information om betalning

Betalaren kommer av betalningsmottagaren att meddelas belopp, förfallodag och betalningssätt senast åtta bankdagar före förfallodagen. Detta kan meddelas inför varje enskild förfallodag eller vid ett tillfälle avseende flera framtida förfallodagar.

Om meddelandet avser flera framtida förfallodagar ska meddelandet lämnas senast åtta bankdagar före den första förfallodagen. Detta gäller dock inte fall då betalaren godkänt uttaget i samband med köp eller beställning av vara eller tjänst. I sådant fall får betalaren meddelande av betalningsmottagaren om belopp, förfallodag och betalningssätt i samband med köpet och/eller beställningen. Genom detta medgivande lämnar betalaren sitt samtycke till att betalningar som omfattas av betalningsmottagarens meddelande enligt denna punkt genomförs.

Täckning måste finnas på kontot

Betalaren ska se till att täckning finns på kontot senast klockan 00.01 på förfallodagen. Har betalaren inte täckning på kontot på förfallodagen kan det innebära att betalningar inte blir utförda. Om täckning saknas för betalning på förfallodagen får betalningsmottagaren göra ytterligare uttagsförsök under de kommande bankdagarna. Om inte betalning görs så finns det risk att försäkringen sägs upp. Betalaren kan på begäran få information från betalningsmottagaren om antalet uttagsförsök.

Stoppa betalning (återkallelse av betalningsorder)

Betalaren får stoppa en betalning genom att kontakta antingen betalningsmottagaren senast två bankdagar före förfallodagen eller sin betaltjänstleverantör senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.

Om betalaren stoppar en betalning enligt ovan innebär det att den aktuella betalningen stoppas vid ett enskilt tillfälle. Om betalaren vill att samtliga framtida betalningar som initieras av betalningsmottagaren ska stoppas måste betalaren återkalla medgivandet.

Medgivandets giltighetstid, återkallelse

Medgivandet gäller tills vidare. Betalaren har rätt att när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta betalningsmottagaren eller sin betaltjänstleverantör. Meddelandet om återkallelse av medgivandet ska för att stoppa ännu inte genomförda betalningar vara betalningsmottagaren tillhanda senast fem bankdagar före förfallodagen alternativt vara betalarens betaltjänstleverantör tillhanda senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.

Rätten för betalningsmottagaren och betalarens betaltjänstleverantör att avsluta anslutningen till autogiro

Betalningsmottagaren har rätt att avsluta betalarens anslutning till autogiro trettio dagar efter det att betalningsmottagaren underrättat betalaren härom. Betalningsmottagaren har dock rätt att omedelbart avsluta betalarens anslutning till autogiro om betalaren vid upprepade tillfällen inte har haft tillräcklig kontobehållning på förfallodagen eller om det konto som medgivandet avser avslutas eller om betalningsmottagaren bedömer att betalaren av annan anledning inte bör delta i autogiro. Betalarens betaltjänstleverantör har rätt att avsluta betalarens anslutning till autogiro i enlighet med de villkor som gäller mellan betalarens betaltjänstleverantör och betalaren.

Publicerat 11 april 2023
  • Zmartas tjänster

    • Låna pengar
    • Bolån
    • Bolånekalkylator
    • Billån
    • Försäkring
    • Teckna försäkring
    • Hemförsäkring
    • Företagslån
    • Jämför elavtal
    • Comparisons in English
  • Smart ekonomihjälp

    • Tips och råd
    • Räkna på privatlån
    • Låna till renovering
    • Lån med medsökande
    • Ordlista
  • Försäkringar

    • Om försäkringsförmedlingen
    • Byt bilförsäkring
    • Säg upp din bilförsäkring
    • Jämför försäkringsbolag
  • Legalt

    • Villkor och Dataskydd
    • Förmånsavtal
    • Om trygghetsförsäkring
    • Cookiepolicy
  • Om oss

    • Vilka jämför vi?
    • Kontakta oss
    • Frågor och svar
    • Press
    • Karriär
    • Om Zmarta
    • Affiliate
    • Alla tjänster

Zmarta AB, Box 1068, Svenskehögsgatan 13, 262 21 Ängelholm • 0431-474768 • info@zmarta.se

zmarta.se • zmarta.fi • zmarta.no • elskling.se • elskling.no

Facebook LinkedIn