Förmånsavtalet är en prenumerationstjänst som syftar till att löpande hjälpa dig med din privatekonomi genom att tillhandahålla en högre grad av personlig service, information och personifierad marknadsföring som har anpassats just för dig.
För att kunna erbjuda dig detta använder vi oss av en typ av analys (profilering) som innebär att vi skapar verktyg för att försöka förutse ditt framtida behov av Zmarta Groups tjänster.
Detta görs utifrån historiska data (dina tidigare engagemang hos Zmarta), andra Zmartakunders engagemang, statistiskt aggregerad data samt övrig extern tredjepartsdata rörande dig.
Vill du läsa mer om Förmånsavtalet och de tjänster och förmåner som det innehåller kan du läsa här: länk.
Förmånsavtalet är en prenumerationstjänst som syftar till att löpande hjälpa dig med din privatekonomi genom att tillhandahålla dig en högre grad av personlig service, information och personifierad marknadsföring som har anpassats just för dig.
De lösningar och produkter som du kan komma att informeras om och erbjudas inom ramen för Förmånsavtalet, är tjänster som erbjuds av bolag inom Zmarta Group.
För nuvarande gäller detta exempelvis privat-, bil-, bo- och företagslån, försäkring, kreditkort, sparande samt el.
Tjänsten innebär att Zmarta, baserat på information om vilka tjänster du tidigare nyttjat inom Zmarta (t.ex. tidigare sökta lån och försäkringar) samt information som du själv anger i din ansökan och/eller på din personliga sida på Mina sidor/Mitt konto (t.ex. civilstånd, familjesituation, boendeform, fordonsinnehav och personliga intressen), samt annan extern information som inhämtas av Zmarta i enlighet med denna policy, tar fram och presenterar information och produkter som vi tror är relevanta och intressanta just för dig.
Vilka personuppgifter samlas in och vad används de till?
Förmånsavtalet kan i dagsläget endast ingås i samband med att du använder någon av Zmarta Groups förmedlingstjänster, exempelvis förmedling av lån och/eller försäkring eller byte av elavtal. För att kunna tillhandahålla Förmånsavtalet behöver vi samla in, behandla och spara dina personuppgifter. Behandlingen av dina personuppgifter innefattar även s.k. profilering.
Denna dataskyddspolicy syftar till att beskriva hur vi behandlar dina personuppgifter.
Vissa uppgifter lämnar du själv till oss i samband med din ansökan om någon av våra tjänster och/eller Förmånsavtalet.
Dessa uppgifter kan vara person- och kontaktinformation, t.ex. namn, adress, e-mailadress, telefonnummer och personnummer eller ansökningsinformation, t.ex. information om din inkomst, anställningsinformation och sökt kreditbelopp.
Vi samlar in vissa uppgifter om dig i samband med och/eller efter att du skickat in din ansökan till oss.
Sådana uppgifter kan vara uppdatering av dina personuppgifter eller komplettering av uppgifter via externa register såsom UC och Bisnode.
Uppdateringen görs i syfte att upprätthålla en god kund- och registervård.
Vi lagrar även information om hur du använder våra tjänster, exempelvis vilken ansökningskanal du använde, när ansökan gjordes, vid vilka tidpunkter vi har varit i kontakt med dig och vad kontakten gällde.
För att kunna tillhandahålla Förmånsavtalet använder Zmarta i stor utsträckning statistisk information i form av aggregerade data (d.v.s. data i samlad form som inte möjliggör identifiering av en enskild person), både vad avser andra användare av våra tjänster och annan aggregerad data.
Vidare använder Zmarta annan, relevant information rörande dig som har hämtats in från tredje part.
Zmarta jämför informationen med de uppgifter som du själv anger i din ansökan och/eller på Mina sidor/Mitt konto i syfte att tillhandahålla en så personifierad tjänst som möjligt till dig.
På detta sätt försöker vi förutse vad du är intresserad av att få information om.
Tjänsten innebär att Zmarta, genom s.k. profilering, jämför dina förutsättningar med dina tidigare engagemang hos oss samt med information om vad andra i liknande situation som dig (t.ex. liknande livsfas, ekonomi, boendeform och bostadsområde m.m.) varit intresserade av.
På det viset syftar tjänsten till att endast erbjuda dig relevanta erbjudanden och du slipper att få information om tjänster som inte intresserar dig.
Läs mer i avsnittet "Hur personifieras tjänsten till mig?".
Denna information redogör för den behandling av personuppgifter som är specifik för Förmånsavtalet.
Informationen i denna del ska läsas tillsammans med den allmänna delen för en komplett bild av Zmartas behandling av personuppgifter för Förmånsavtalet.
Personuppgiftsansvariga för ekonomitjänsten är bolagen inom Zmarta Group gemensamt.
Mer detaljerad information om vilka kategorier av personuppgifter vi samlar in specifikt för Förmånsavtalet och vilka behandlingar vi utför, för vilket ändamål och baserat på vilken laglig grund:
1. Person- och kontaktuppgifter
(exempelvis namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-mailadress)
Ändamål med behandlingen: Vi behöver informationen för att kunna fullgöra våra åtaganden enligt Förmånsavtalet, d.v.s. för att kunna leverera tjänsten till dig.
Vi behöver även informationen för att kommunicera med dig, för utveckling av och säkerställande av funktionaliteten hos våra tjänster, för informationssäkerhet, för kundservice och för att förhindra missbruk av våra tjänster samt för att fullgöra rättsliga förpliktelser.
Dina personuppgifter kommer också att avidentifieras för att på aggregerad nivå, d.v.s. utan någon koppling till dig som individ, användas inom ramen för tjänsten i förhållande till övriga kunder.
För mer detaljerad information om vilken grund respektive behandling stödjer sig på, se rubriken "Mer detaljerad information om hur dina personuppgifter används".
Laglig grund: Fullgörande av vårt avtal med dig samt uppfylla rättslig förpliktelse och/eller berättigat intresse.
För mer detaljerad information om vilken grund respektive behandling stödjer sig på, se rubriken "Mer detaljerad information om hur dina personuppgifter används".
Automatiserat beslutsfattande och profilering: Inget automatiserat beslutsfattande görs.
Informationen analyseras för att kunna erbjuda dig en personifierad tjänst.
Läs mer i avsnittet "Hur personifieras tjänsten till mig?".
Delning av information: Information delas med Bisnode AB, eller liknande samarbetspartners, för uppdatering av namn- och adressuppgifter.
Om du loggar in på Mina sidor/Mitt konto med BankID delas dina personuppgifter med BankID för att säkerställa din identitet.
För att kunna bevaka eventuellt skuldsaldo och ge dig relevant service inom ramen för tjänsten delas information med Creditsafe i Sverige AB, eller liknande samarbetspartners.
Information om din gatuadress eller ditt bostadsområde kan även komma att delas med våra leverantörer för exempelvis tjänster av hämtning av statistisk information samt analys av informationen.
Läs mer i avsnittet "Hur personifieras tjänsten till mig?". Om du väljer att ta del av en kampanj eller ett erbjudande som en del av förmånsavtalet, exempelvis en kostnadsfri försäkring, delas namn- och adressuppgifter till de samarbetspartners som tillhandahåller dessa tjänster.
För att kunna erbjuda dig tjänster för hela din ekonomi, samt för marknadsföringsändamål, kan informationen delas med andra bolag inom Zmarta Group.
2. IP-adress, vissa cookies och tekniska data
(t.ex. hur du navigerar i tjänsten, vilka sidor du besökt, hårdvarutyp, operativsystem och webbläsarversion)
Ändamål: Vi använder IP-adressen som identifikation och för igenkännande av dina inställningar för att kunna erbjuda en bättre användarupplevelse.
Även av administrativa skäl samlar vi in IP-adressen, bl.a. för att kunna se vilken kanal du använt för att komma till vår hemsida.
Dessutom sparar vi IP-adressen för att kunna förhindra bedrägerier.
Tekniska data om den enhet du som kund använder hämtar vi in för att minska risken för missbruk av våra tjänster och dina uppgifter samt för att för att göra tekniska förbättringar och felsöka.
Mer information om vår användning av cookies finner du i vår cookiepolicy.
Laglig grund: Vi använder oss av intresseavvägning för samtliga syften gällande IP-adresser och ditt samtycke i förhållande till cookies på sätt som anges i vår cookiepolicy.
Automatiserat beslutsfattande och profilering: Inget automatiserat beslutsfattande.
Information om hur du agerar på våra webbsidor och när du nyttjar våra tjänster används som en del av Förmånsavtalet för att tillhandahålla dig personifierad information och erbjudanden.
Exempelvis kan vi se vilken kategori av tjänster på våra sidor du visar intresse för och vilken information du tar del av.
Delning av information: av administrativa skäl kan IP-adressen komma att delas med våra marknadsföringspartners, exempelvis för att se hur och var du gjorde din ansökan, i samband med legala åtgärder, misstanke om brott (t.ex. bedrägeri eller penningtvättbrott) eller potentiella hot mot Zmarta eller andras rättigheter, samt kan IP-adressen lämnas ut till anslutna lån- och försäkringsgivare samt till polisen och andra myndigheter.
I tjänsten kan du ibland erbjudas att dela information från tjänsten på sociala medier, som t.ex. Facebook eller Twitter, via en implementerad social plug-in (som t.ex. en gillaknapp).
Vi har inte fullt inflytande över den information som sociala medier samlar in med hjälp av dessa plug-ins om du väljer att använda dem.
Vi uppmanar dig därför att hålla dig informerad om syftet med, och omfattningen av, insamlingen av uppgifter som sker genom sociala plug-ins.
Ändamål med behandlingen: Information om betalningsanmärkningar och eventuellt skuldsaldo hos Kronofogden behandlas för att kunna ge dig relevant service inom ramen för tjänsten.
Laglig grund för behandlingen: För att kunna fullgöra våra avtalsenliga åtaganden mot dig.
Automatiserat beslutsfattande och profilering: Nej.
Delning av information: För att kunna erbjuda tjänsten rörande bevakning av uppgift om skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten delas personnummer med Creditsafe.
(t.ex. information om inkomst, civilstånd, intressen, boendeform, fordonsinnehav, arbetsgivare, sökt lånebelopp/försäkring, syfte med lån eller underlag för försäkring m.m.)
Ändamål med behandlingen: Informationen används av oss för att kunna tillhandahålla tjänsten enligt Förmånsavtalet, t.ex. för att kunna tillhandahålla dig relevanta och personifierade erbjudanden, samt för att upprätta statistik och genomföra analyser på en aggregerad nivå med hjälp av avidentifierade data, utan någon koppling till dig som individ.
Laglig grund för behandlingen: Fullgörande av vårt avtal med dig samt uppfylla rättslig förpliktelse och/eller berättigat intresse.
För mer detaljerad information om vilken grund respektive behandling stödjer sig på, se rubriken "Mer detaljerad information om hur dina personuppgifter används"
Automatiserat beslutsfattande och profilering: Inget automatiserat beslutsfattande.
Informationen analyseras för att kunna erbjuda dig en personifierad tjänst.
Läs mer i avsnittet "Hur personifieras tjänsten till mig?"
Delning av information: I marknadsföringssyfte kan informationen delas med andra bolag inom Zmarta.
Fullgörande av våra åtaganden enligt avtalet
Vi behöver informationen för att kunna tillhandahålla vår tjänst till dig samt bekräfta din identitet.
Vi behöver denna information för att kunna ingå och fullgöra vårt avtal med dig.
Om du inte tillhandahåller denna information kan vi tyvärr inte tillhandahålla dig tjänsten enligt Förmånsavtalet.
Som ovan nämnts använder Zmarta i stor mån statistisk information för att kunna tillhandahålla Förmånsavtalet.
Detta innebär att även dina personuppgifter (framförallt uppgifter om kön, postnummer, ålder och ansökningsinformation) kommer att avidentifieras för att på en aggregerad nivå användas inom ramen för tjänsten i förhållande till övriga kunder.
Rättslig grund: Fullgörande av vårt avtal med dig
Kommunicera med dig
Via post, telefon, elektronisk kommunikation (så som sms, e-mail, e-mailformulär, konton i sociala medier eller via vår chatt-funktion) eller på annat sätt, t.ex. när vi skickar information om och är i kontakt med dig i frågor angående våra tjänster.
Rättslig grund: Fullgörande av vårt avtal med dig
För direktmarknadsföring
Dina personuppgifter kan även komma att användas för att erbjuda dig andra tjänster från Zmarta/ eller från våra övriga bolag inom Zmarta Group.
Rättslig grund: Fullgörande av vårt avtal med dig och/eller berättigat intresse.
Utveckling av och säkerställande av funktionalitet och effektivitet hos våra tjänster
Vi använder data för att analysera och förstå marknadstrender för att kunna utveckla och förbättra våra produkter och tjänster.
I detta avseende kan vi t.ex. analysera användarbeteendet i våra digitala tjänster för att förbättra funktioner och presentationen av dessa i syfte att göra dem mer användarvänliga.
För detta syfte kan vi även komma att sammanställa statistik för analysbehov, t.ex. hur du använder och navigerar i våra tjänster.
Ansökningsinformation som du lämnar vid ansökan om våra förmedlingstjänster används även för analys i syfte att ge dig relevanta erbjudanden och direktmarknadsföring.
Rättslig grund: Fullgöra vårt avtal med dig samt berättigat intresse
Bevakning av skuldsaldo
Om du har ett skuldsaldo har du inte möjlighet att nyttja våra konsumentlåneförmedlingstjänster.
Därför bevakar Zmarta som en del av tjänsten om du får, eller blir av med, ett registrerat skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten.
Genom bevakningen kan vi säkerställa att vi bara kontaktar dig för det fall du har möjlighet att nyttja vår låneförmedlingstjänst.
Till vem lämnar vi ut dina personuppgifter?
I vissa fall kan dina personuppgifter komma att delas med andra bolag och samarbetspartners, i enlighet med vad som närmare specificeras i denna policy.
För det fall Zmarta, eller en väsentlig del av Zmartas tillgångar, kan komma att säljas till en tredje part, kan dina personuppgifter även komma att delas till sådan tredje part med anledning av sådan försäljning.
Du kan dock alltid vara trygg med att vi inte kommer att sälja dina personuppgifter till en utomstående tredje part i marknadsföringssyfte.
Hur länge sparas mina uppgifter?
Personuppgifterna gallras i enlighet med gällande person- och dataskyddslagstiftning, vilket betyder att uppgifterna inte sparas längre än nödvändigt med hänsyn till ändamålet för behandlingen eller i enlighet med överordnad lagstiftning.
Dina uppgifter, inkl. din IP-adress, kommer att sparas så länge du prenumererar på tjänsten och uppgifterna behövs för att kunna fullgöra Förmånsavtalet.
Om du säger upp avtalet kommer vi att radera uppgifterna så snart det är möjligt i enlighet med gällande lag och Zmartas interna processer.
Om avtalet blir passivt (d.v.s. om du inte visar intresse för tjänsten eller dess innehåll under en period av 5 år) kommer detta att likställas med att avtalet är uppsagt och dina personuppgifter kommer då att raderas på samma sätt som angetts ovan.
Hur personifieras tjänsten till mig?
För att kunna ge dig som enskild kund relevanta erbjudanden och personlig service inom ramen för Förmånsavtalet använder vi oss av en typ av analys (profilering) som innebär att vi skapar verktyg för att försöka förutse ditt framtida behov av Zmarta Groups tjänster.
Detta görs utifrån historiska data (dina tidigare engagemang hos Zmarta), andra Zmartakunders engagemang, statistiskt aggregerad data samt övrig extern tredjepartsdata rörande dig enligt nedan.
Data samlas in från tidigare ansökningar hos Zmarta Group (både dina och andra kunders) och information som du själv lämnar i samband med att du ansöker om ett lån, en försäkring, ett elavtal eller någon av våra andra tjänster (exempelvis om du uppger att du har en bil).
Zmarta kan också samla in data från leverantörer av statistisk information, såsom Bisnode.
Dessa leverantörer hämtar data från offentliga register och datakällor, såsom SCB, och bygger ett statistiskt underlag om sannolikhet utifrån särskilda förutsättningar, t.ex. en gatuadress eller bostadsområde.
Det statistiska underlaget bygger på data på en aggregerad nivå med hjälp av avidentifierade data, utan någon koppling till enskilda individer.
Dessutom kan vi samla in data om dig från externa leverantörer.
Vi kan komma att inhämta uppgifter om dig från exempelvis Bisnode, Bilregistret, TINK, Biluppgifter.se, Carfax och Smart Software 365.
De uppgifter som vi inhämtar kan exempelvis vara uppgifter om en bil eller andra objekt du äger.
Zmarta kan även i övrigt köpa in tredjepartsdata i syfte att förfina vår marknadsföring och analys.
Uppgifterna används tillsammans med de uppgifter som du har tillhandahållit, för att skicka personifierade erbjudanden till dig baserat på dina personliga preferenser, ditt onlinebeteende, vistelseort samt dina ekonomiska och familjeförhållanden.
Baserat på dina personuppgifter som vi får tillgång till inom ramen för Förmånsavtalet, t.ex. tidigare tjänster du använt inom Zmarta, civilstånd, intressen, fordonsinnehav, boendeform, bostadsort, hur du interagerar på våra webbsidor samt ovan angiven aggregerad samt personifierad information enligt ovan, gör Zmarta en analys på individnivå som kan resultera i att du sorteras in i en kundgrupp eller får en unik profil.
Din kundgrupp eller unika profil jämförs därefter med den ovan beskrivna statistiska data om beslut och beteende hos en målgrupp eller kundgrupp som är så lik dig som möjligt, samt övrig information rörande dig som vi har inhämtat.
Till exempel identifierar och analyserar vi kundbeteenden för att förstå hur olika typer av kunder inom t.ex. samma bostadsområde svarar på kampanjer eller erbjudanden.
Vidare kan informationen komma att användas för att erbjuda dig en personlig analys av hur dina villkor och engagemang står sig i förhållande till Zmartas övriga användare på en anonym och aggregerad basis.
Ovanstående analys syftar till att inom ramen för Förmånsavtalet kunna erbjuda dig information och produkter som är relevanta just för dig och du slipper att läsa information som sannolikt inte är av intresse för dig. Olika kunder kan därför få olika erbjudanden.
Vad händer om jag inte accepterar behandling av mina personuppgifter enligt vad som anges i denna dataskyddspolicy?
För att du ska kunna få riktade erbjudanden och personifierad marknadsföring inom ramen för Förmånsavtalet behöver Zmarta ha möjlighet att behandla dina personuppgifter på sätt som beskrivits ovan.
Eventuella förmåner, exempelvis rabatt på produkter eller tjänster ifrån en samarbetspartner till Zmarta som inte anpassats just till dig, som erbjuds som en del i Förmånsavtalet kan du nyttja även om du motsätter dig delar av den behandling som har beskrivits ovan (bl.a. den behandling som görs för att kunna lämna dig relevanta och riktade erbjudanden) men övriga delar av Förmånsavtalet kan inte nyttjas.
Du har givetvis alltid rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används för marknadsföringssyfte.
Om du inte längre vill ha erbjudanden från Zmarta ska du kontakta oss på 0431-47 47 90 eller info@zmarta.se.