Försäkring för din Škoda
Jämför bilförsäkringar kostnadsfritt här
Hämta din bilförsäkring
Hämta dina försäkringsuppgifter med BankID och få en ännu enklare översikt.
Jag samtycker till Zmarta's personuppgiftspolicy.
- Samma priser som hos bolagen
- Kostnadsfri rådgivning
Hur hittar jag den billigaste och bästa försäkringen för min Škoda?
Hur mycket en bilförsäkring kostar kan variera mycket mellan olika försäkringsgivare. För att hitta en försäkring till ett pris som passar din plånbok och din bil, gör du därför klokt i att noga jämföra de olika försäkringsgivarna med varandra.
Vagnskadegaranti för Škoda
Om du köper en ny Škoda i Sverige följer en 3-årig vagnskadegaranti med på köpet. Vagnskadegarantin ger dig ersättning för samma typ av skador som vagnskadeförsäkringen i en helförsäkring gör. Det innebär att du inte behöver ha en helförsäkring på din nya bil de första åren för att den ska ha ett komplett skydd – det räcker med en halvförsäkring. När vagnskadegarantin sedan löper ut efter 3 år, kan du välja att teckna en helförsäkring för att köra vidare med samma kompletta skydd.
Märkesförsäkring Škoda
Flera olika försäkringsgivare erbjuder märkesförsäkringar för Škoda, däribland If Skadeförsäkringar och Folksam. En märkesförsäkring kan ge dig utökade förmåner, såsom lägre självrisk och reparationer med originaldelar. Nackdelen är dock att en märkesförsäkring kan bli dyrare än en generell bilförsäkring. Det är inget måste att ha en märkesförsäkring – du kan välja fritt mellan olika försäkringsbolag och försäkringar. Genom att jämföra flera olika försäkringsgivare och deras erbjudanden får du bättre överblick över vilket skydd du kan få och till vilket pris.
Om Škoda
Škoda Auto är en tjeckisk biltillverkare som ingår i Volkswagen-koncernen sedan 1992. Bilmärket Skoda ansågs länge vara ett lågbudgetmärke, men detta har förändrats med åren och många förknippar nu märket med kvalitet och prestanda. Škoda är ett relativt vanligt märke på de svenska vägarna.
Grundades 1895
Historien om Škoda började redan 1895, då Václav Laurin och Václav Klement grundade Laurin & Klement i Mladá Boleslav i Böhmen (nuvarande Tjeckien). De tillverkade då cyklar och motorcyklar. 1905 började de även att tillverka personbilar. 1924 slogs Laurin & Klement samman med ett annat företag: Škodaverken, en tillverkare av maskiner och vapen. Škodaverken hade fått sitt namn efter ingenjören Emil Skoda, som arbetade där. I och med sammanslagningen började personbilarna bära namnet Škoda. De två företagen fortsatte sitt samarbete fram till 1945. Efter det fortsatte Laurin & Klement bilproduktionen, men nu under namnet Laurin & Klement Škoda Auto.
Škoda blev en “bil för folket” efter andra världskriget och flera klassiska modeller kom ut på marknaden – allt från familjebilar till mer sportiga varianter. På 1970-talet planerade man att lansera sin första bil med framhjulsdrift och motorn framtill, men det blev inte så. Efterhand kom Škodas bilar att bli omoderna jämfört med andra europeiska personbilar. Först 1987 kom den mer moderna Škoda Favorit. Denna småbil blev just en favorit bland bilköparna och sålde bra även utanför öststaterna.
I Sverige, och även i andra länder, ansågs Škoda vara lite av ett lågprismärke ända fram till början av 1990-talet, då Skoda blev en del av Volkswagen. Volkswagen hjälpte till att modernisera Škoda, vilket gjorde att de kunde satsa mer på kvalitet. Märket förbättrades avsevärt överlag, kunde lansera fler modeller och Škodas rykte som lågbudgetmärke försvann. Idag har Škoda en bil för de flesta behov. De fokuserar mycket på elektrifiering (se modellerna Enyaq iV och Octavia iV). Märket har ett starkt miljöfokus och siktar på att bli en ledande tillverkare av elbilar.
Huvudkontor
Škoda har sitt huvudkontor i Mladá Boleslav i Tjeckien.
Om Škodas logotyp
Škoda har en lång och brokig historia, men redan 1923 registrerades två versioner av deras logotyp, som var ganska lika den version som vi känner till idag. Logotypen bestod av en stiliserad vinge med fem fjäderpennor, ovanpå en pil. Några år senare kom en förenklad version med tre fjäderpennor istället för fem. Men varför detta motiv? En teori berättar om att Emil Škoda gjorde en studieresa till USA, och där träffade en ursprungsamerikan. När Emil skulle åka hem övertalade han honom att följa med till Tjeckoslovakien. Logotypen inspirerades sedan av denna händelse: olika symboler som förknippades med indianer kokades ner till vingen och pilen, omgivna av en ring.
Logotypen gick i blått och samma version av den användes från slutet av 1920-talet fram till 1999. Då blev vingen och pilen gröna, för att symbolisera märkets miljöarbete. Ringen runt logotypen gjordes tjockare, blev svart och inkluderade nu företagsnamnet “Škoda Auto” i vitt. Den senaste versionen av logotypen som kom 2011 har en tunnare, silverfärgad ring som omger vingen och pilen och företagsnamnet är borta från själva logotypen. Vingen och pilen går ibland i grönt, men förekommer också i en helt silverfärgad variant.
Vanligaste Škoda-modellen i Sverige
Totalt fanns det 207 706 Škoda-bilar i trafik i Sverige i december 2023.
Den vanligaste modellfamiljen överlag i Sverige är Škoda Octavia, en kombi som många tycker har en bra körkänsla. Den mest sålda Škoda-modellen 2023 var Skoda Enyaq iV, en helelektrisk crossover-SUV.
Andra populära Škoda-modeller är:
Škoda Fabia
Škoda Superb
Škoda Kodiaq
Škoda Kamiq
Jämför bilförsäkring för din Škoda
Vilse i försäkringsdjungeln? Som tur är finns Zmartas kostnadsfria jämförelsetjänst, som låter dig jämföra flera olika försäkringsgivare samtidigt. Du får snabbt överblick över olika bilförsäkringar och kan därför lättare hitta en som passar just din Škoda, till ett pris som du känner dig nöjd med. Att jämföra går på bara ett par knapptryck.