Försäkring för din Mazda
Jämför flera försäkringsgivare samtidigt och hitta en försäkring till ett bra pris
- Samma priser som hos bolagen
- Kostnadsfri rådgivning
Hur hittar jag den billigaste och bästa försäkringen för min Mazda?
Hur mycket en bilförsäkring kostar kan variera mycket mellan olika försäkringsgivare. För att hitta en försäkring till ett pris som passar din plånbok och din bil, gör du därför klokt i att noga jämföra de olika försäkringsgivarna med varandra.
Vagnskadegaranti för Mazda
Mazda har en vagnskadegaranti på 3 år för nya personbilar som säljs i Sverige. Vagnskadegarantin ger samma skydd som den vagnskadeförsäkring som ingår i helförsäkringen. Det betyder att du bara behöver en halvförsäkring de första 3 åren för att din Mazda ska ha ett komplett skydd. Om du vill fortsätta ha samma goda försäkringsskydd när vagnskadegarantin har löpt ut, behöver du teckna en helförsäkring.
Märkesförsäkring Mazda
Mazda har en särskild märkesförsäkring i samarbete med Folksam som heter “Mazda Försäkring”. En märkesförsäkring kan bland annat ge dig tillgång till märkesverkstäder om din bil måste lagas, en hyrbil under tiden som bilen är på verkstad eller en extra generös maskinskadeförsäkring. Nackdelen är att en märkesförsäkring kan bli dyrare än en vanlig försäkring. En märkesförsäkring är inget måste – du kan välja fritt mellan försäkringsgivarna. Genom att jämföra flera olika försäkringsgivare och deras erbjudanden får du bättre överblick över vilket skydd du kan få och till vilket pris.
Om Mazda
Mazda är ett japanskt bilmärke med en lång och brokig historia. Många förknippar Mazda med avancerad teknik, skräddarsydda lösningar och komfort för dig som bilförare. Du kan välja på allt från en kompakt sportbil till stora familjemodeller.
Grundades 1920
Företaget som skulle bli Mazda grundades 1920 av Jujiro Matsuda. Det hette då Toyo Cork Kogyo Co och tillverkade – just det – olika produkter av kork. Med åren började de tillverka maskindelar och gick långsamt över till produktion av mindre fordon. På 1930-talet tillverkades deras första trehjuliga lastbil, och det var då namnet Mazda började användas. Enligt Mazda själva ska namnet associeras med Ahura Mazda, en forniransk himmelsgud. Namnet betyder “ljusets gud” och tanken var att bringa ljus över fordonsproduktionen.
Det var inte förrän på 1960-talet som dagens Mazda började växa fram. Deras första fyrhjulsdrivna bil, Mazda R360, lanserades 1960 och lite senare kom Mazda Carol. Mazda gjorde som Toyota och började försöka ta sig in på den amerikanska marknaden i början på 1970-talet. Även Europa fick se sina första Mazda-bilar under denna tid. Till Sverige kom Mazda 1972. I slutet på 70-talet drabbades Mazda av ekonomiska problem, men fick hjälp av Ford som gick in och köpte andelar i företaget. Under 1980-talet fick Mazda stora framgångar med modellerna Mazda 323 och Mazda 626. 1990 lanserades Mazda Miata, en tvåsitsig sportbil som blev mycket populär och tillverkas än idag.
Under en period i början på 2000-talet gick det ganska dåligt för Mazda, men med hjälp av omstruktureringar och nva modeller kunde man vända trenden. 2008 vann Mazda utmärkelsen World Car of the Year. Idag pekar försäljningssiffrorna stadigt uppåt.
Mycket av Mazdas framgångar beror på en speciell roterande teknik som de använder i sina motorer, wankeltekniken, som ger deras bilar unika köregenskaper. Mazda satsar även mycket på vad de kallar förarcentrerad design, vilket betyder att bilen både in- och utvändigt ska vara gjord för att passa föraren perfekt. Mazda har varit ganska långsamma med att ställa om till el- och hybridbilar men är nu på god väg, bland annat med lanseringen av helelektriska Mazda MX-30.
Huvudkontor
Mazda har sitt huvudkontor i Hiroshima i Japan. Mazda Motor Sveriges huvudkontor ligger i Kungsbacka.
Om Mazdas logotyp
Den första versionen av Mazdas logotyp bestod av företagsnamnet i kursiv text och förekom på deras trehjuliga lastbilar i början på 1930-talet. 1936 kom en ny variant, i form av tre utdragna linjer som låg ovanpå varandra och bildade bokstaven “M” i mitten. Denna logotyp skulle symbolisera flödet hos den flod som flöt genom företagets hemstad, Hiroshima. Bokstaven “M” som upprepades tre gånger skulle föra tankarna till “Mazda Motor Manufacturer”, och de utdragna linjerna skulle symbolisera vingar för att visa att företaget stod för fart, smidighet och förmågan att nå nya höjder. Denna logotyp fick vara kvar fram till 1959.
På 1950-talet, när Mazda började exportera allt mer, behövde man en logotyp som var mer anpassad för den utländska marknaden. Logotypen fick återigen formen av hela företagsnamnet, denna gång med ett fetare typsnitt. 1975 ändrades typsnittet igen, till ganska blockformade bokstäver, och företagsnamnet var inte längre kursiverat. 1997 införlivades en ovalform i silver med ett par vingar i, som fick stå ihop med företagsnamnet. Denna logotyp har hängt med i stort sett oförändrad sedan dess. Vingarna kan ses som en blinkning till logotypen från 1936 och är en symbol för Mazdas framåtsträvande filosofi.
Vanligaste Mazda-modellen i Sverige
Totalt fanns det 67 143 Mazda-bilar i trafik i Sverige i december 2023. Den vanligaste modellfamiljen överlag i Sverige är Mazda 3, en körglad bil i mellanklassen. Den mest sålda Mazda-modellen 2023 var Mazda CX-60, en fyrhjulsdriven SUV.
Andra populära Mazda-modeller är:
Mazda 6
Mazda CX-5
Mazda MX-5
Mazda CX-30
Jämför bilförsäkring för din Mazda
Vilse i försäkringsdjungeln? Som tur är finns Zmartas kostnadsfria jämförelsetjänst, som låter dig jämföra flera olika försäkringsgivare samtidigt. Du får snabbt överblick över olika bilförsäkringar och kan därför lättare hitta en som passar just din Mazda, till ett pris som du känner dig nöjd med. Att jämföra går på bara ett par knapptryck.