Försäkring för din Chrysler

Jämför bilförsäkringar här och hitta den bästa för dig

Ange ett giltigt registreringsnummer.
?
  • Samma priser som hos bolagen
  • Kostnadsfri rådgivning

Hur hittar jag den billigaste och bästa försäkringen för min Chrysler? 

Hur mycket en bilförsäkring kostar kan variera mycket mellan olika försäkringsgivare. För att hitta en försäkring till ett pris som passar din plånbok och din bil, gör du därför klokt i att noga jämföra de olika försäkringsgivarna med varandra.

Vagnskadeförsäkring för Chrysler 

Chrysler har avvecklat sin försäljning i Europa på senare tid. Sedan 2017 är det inte längre möjligt att köpa en ny Chrysler i Sverige. Nya bilar som säljs i Sverige har oftast en vagnskadegaranti vid köpet som gäller en viss tid – men eftersom du inte längre kan köpa en ny Chrysler i Sverige, utan endast importera den eller köpa den begagnad, måste du teckna en helförsäkring vid köpet för att få det skydd som vagnskadegarantin innebär. 

Märkesförsäkring Chrysler

I dagsläget finns det ingen försäkringsgivare som erbjuder en speciell märkesförsäkring för Chrysler. Du kan därmed välja vilken försäkringsgivare du vill när du ska teckna en försäkring till din Chrysler. Genom att jämföra flera olika försäkringsgivare och deras erbjudanden får du bättre överblick över vilket skydd du kan få och till vilket pris. 

Om Chrysler 

Chrysler är ett amerikanskt bilmärke med en lång historia och många ikoniska modeller. Sedan 2021 ingår märket i den fransk-italiensk-amerikansk fordonskoncernen Stellantis. 

Grundades 1925 

Chrysler grundades 1925 av Walter P. Chrysler. Den första Chrysler-bilen, B-70, kom strax därpå. Den var på den tiden en mycket modern bil, med hydrauliska bromsar på samtliga hjul och en sexcylindrig motor. Dessutom hade B-70 ett konkurrenskraftigt pris och Chrysler blev snabbt ett populärt bilmärke. 

Tio år senare kom det första bakslaget, då den djärvt designade modellen Chrysler Airflow ratades totalt av köparna. De kommande decennierna satsade Chrysler därför på en mer återhållsam formgivning. 1954 blev Chryslers lyxmodell Imperial ett eget märke och samtidigt kom den kraftfulla 300-serien. Under oljekrisen på 70-talet gick Chrysler nästan i konkurs på grund av att deras bilar var stora och slukade mycket bensin. Som tur var gick amerikanska staten in och såg till att konkursen kunde undvikas. 
 
Genom åren har Chrysler köpts upp flera gånger av olika företag. 2009 köptes märket av Fiat och några av Chryslers modeller började säljas i Europa under namnet Lancia. Idag är Chrysler, tillsammans Fiat och en rad andra bilmärken med i fordonskoncernen Stellantis.

Chrysler planerar att lansera sin första eldrivna SUV, en ny version av Chrysler Airflow, någon gång 2025. Denna SUV sägs kunna konkurrera ut Tesla model Y, Ford Mustang Mach-E, Volvo XC40 och andra SUV i klassen, så håll utkik!

Om Chryslers logotyp

Chryslers logotyp har förändrats en hel del genom åren och vissa versioner av logotypen har varit mer populära än andra. Här är en snabb genomgång. 
 
Walter Chrysler ville att bilar från Chrysler skulle spela i samma liga som Fords Lincoln och Cadillac. Därför ville han ha en logotyp som gav intrycket av ett högkvalitativt varumärke. En av hans ingenjörer, Oliver Clark, designade på uppdrag av honom två olika logotyper inspirerade av romerska myter. 
 
Den första Chrysler-loggan såg ut som ett vaxsigill med två vingar samt ett blått och guldfärgat band som hängde över den nedre högra sidan. Den symboliserade hastighet och blev varumärkets kännetecken. Den andra logotypen hade även silvervingar som spred ut sig horisontellt och skulle påminna om bilarnas kylare. Den skulle representera den romerska guden Merkurius, känd för sin snabbhet. 
 
Under 1930-talet kombinerades dessa två symboler till en och man tog bort vingarna som var ovanpå vaxsigillet. Denna logotyp fanns kvar i olika konfigurationer tills 1950. Då bytte man ut logotypen mot dels ett gyllene lejon med en sköld och senare även en tredimensionell fågel. Dessa blev dock kortlivade och man gick 1955 över till två v-formade pilar i svart och rött. Mellan 1962 och 1980 var logotypen i form av en blå pentagon med en vit stjärna i mitten och märkets namn under. 
 
På 90-talet gick Chrysler tillbaka till sina rötter och återtog sigillet från 1930, bara för att återvända till pentagonsymbolen med stjärnan mellan år 2000 och 2009. Den moderna Chrysler-logotypen, som finns på bilar tillverkade från och med 2023, visar märkets namn i text med en minimalistisk version av vingarna som skulle representera bilarnas kylare undertill.  

Huvudkontor 

Den ikoniska Chrysler Building i New York City var Chryslers huvudkontor från 1930 till mitten av 1950-talet. Stellantis N.V, fordonskoncernen som Chrysler idag ingår i, har sitt huvudkontor i Amsterdam i Nederländerna. 

Vanligaste Chrysler-modellen i Sverige  

Totalt fanns det 8 798 Chrysler-bilar i trafik i Sverige i december 2023. 
 
Den vanligaste Chrysler-modellerna överlag i Sverige tillhör modellfamiljen Chrysler Grand Voyager. Andra populära modeller är: 

  • Chrysler PT  

  • Chrysler 300-serien 

  • Chrysler Pacifica 

  • Chrysler Sebring 

Jämför bilförsäkring för din Chrysler

Vilse i försäkringsdjungeln? Som tur är finns Zmartas kostnadsfria jämförelsetjänst, som låter dig jämföra flera olika försäkringsgivare samtidigt. Du får snabbt överblick över olika bilförsäkringar och kan därför lättare hitta en som passar just din Chrysler, till ett pris som du känner dig nöjd med. Att jämföra går på bara ett par knapptryck. 

Utforska olika bilmärken