Guide till att starta enskild firma
- 15 långivare
- 1 företagsupplysning hos UC
- Kostnadsfritt
Genom att identifiera dig med BankID godkänner du Zmartas användarvillkor.
Drömmer du om att vara din egen chef? Att förverkliga din idé och styra helt över din tid? Att starta enskild firma kan vara starten på en givande resa, men det kan vara klurigt att veta i vilken ände du ska börja. I den här artikeln guidar vi dig genom processen, så att du har allt du behöver för att komma igång. Vi tipsar också om hur du går vidare med marknadsföring och sätter upp personliga mål.
Vad är en enskild firma?
Enskild firma kallas också enskild näringsverksamhet. Det är en företagsform där du som privatperson äger, driver och ansvarar för företaget själv. Du som ansvar för den enskilda firman kallas för enskild näringsidkare. Den enskilda firman har inget organisationsnummer – istället används ditt personnummer som identitetsbeteckning.
De flesta andra företagsformer, såsom aktiebolag, handelsbolag och ekonomiska föreningar, är juridiska personer. Det betyder att de har samma rättigheter och skyldigheter som en fysisk person, men de existerar inte fysiskt. Den enskilda firman räknas däremot som en fysisk person, eftersom den drivs av den enskilda näringsidkaren (du). Rent praktiskt innebär det att du är personligen ansvarig för företagets skulder, avtal och så vidare.
Det vanligaste är att inte ha några anställda på en enskild firma, men du kan ha det om du vill. För att kunna ha anställda måste du registrera dig som arbetsgivare på Skatteverket.
Fördelar och nackdelar med enskild firma
Som med alla företagsformer finns det både för- och nackdelar med enskild firma.
Fördelar:
Det går ganska lätt att starta en enskild firma och du behöver inget startkapital.
En enskild firma ger dig stor flexibilitet att driva din verksamhet på det sätt du vill. Du har full kontroll över din verksamhet och kan fatta beslut på egen hand.
Du behöver lägga mindre tid på administration än om du har ett aktiebolag, och du behöver oftast ingen revisor.
Om du skulle vilja avveckla firman går det oftast ganska fort att göra det.
Nackdelar:
Du har personligt ansvar för firman, vilket innebär att du kan tvingas betala med dina privata tillgångar om firman inte kan betala sina skulder.
Eftersom din privata ekonomi och firmans ekonomi är en och samma, kan det vara svårt att hålla isär jobb och privatliv.
Om firman går bra, kan det vara svårare att expandera den än det är med till exempel ett aktiebolag.
Om du väljer att registrera företagsnamnet via Bolagsverket, blir namnet bara skyddat i det län som bolaget är registrerat i (till skillnad från ett aktiebolag, där namnet blir skyddat i hela Sverige).
Så länge du är införstådd i att du har ett personligt ansvar för firmans ekonomi, kan enskild firma vara en bra företagsform om du vill starta en mindre verksamhet på egen hand. Den är enkel att starta och driva, och du har stor flexibilitet.
Men hur startar man enskild firma? Läs vidare för att se hur du kommer igång!
Starta enskild firma – steg för steg
Innan du startar din enskilda firma är det en bra idé att läsa på om företagande. Det finns olika kurser du kan ta, antingen online eller på olika utbildningscentrum. När du har skaffat dig kunskap och gjort en bra affärsplan, följ dessa steg för att starta upp din enskilda firma.
Verksamt.se är en portal som drivs gemensamt av Skatteverket, Bolagsverket och Tillväxtverket. Det är via deras e-tjänster som du kommer att anmäla och göra ändringar i din enskilda firma. För att använda verksamt.se behöver du ha Bank-ID. Om du saknar Bank-ID kan du göra anmälan och ändringar på pappersblankett istället. Då behöver du kontakta Bolagsverket och Skatteverket för att få tag i rätt blanketter.
Steg ett: Ansök om företagsskatt
Företagsskatt, eller F-skatt, innebär att du själv betalar in skatter och egenavgifter på den enskilda firmans inkomster. Du ansöker enkelt om F-skatt genom att logga in på verksamt.se och välja “Registrera företag”. Du får då fylla i ett formulär online, som sedan skickas in till Skatteverket. Om du ska ha din enskilda firma vid sidan av en vanlig anställning, ansöker du istället om FA-skatt.
Steg två: Anmäl momsregistrering
Om din enskilda firma ska betala eller få tillbaka moms, vilket gäller i de allra flesta fall, måste du registrera firman för momsredovisning. Även detta gör du på verksamt.se. När du har gjort det får din firma ett momsregistreringsnummer. Du får också veta hur ofta du ska betala moms.
Steg tre: Vänta på Bolagsverkets registrering
Efter att du har blivit godkänd för F-skatt och momsregistrering, behöver du vänta på att Bolagsverket ska registrera din enskilda firma. Hur lång tid det tar kan variera, men handläggningstiden är oftast 1–2 veckor.
Steg fyra: Skydda företagsnamnet
Du måste inte registrera ett företagsnamn hos Bolagsverket när du startar en enskild firma. Om du ska delta i offentliga upphandlingar eller ansöka om vissa tillstånd, kommer du dock behöva ett företagsnamn. Om du vill behålla ett unikt namn är det även bra att registrera det. Det blir då skyddat i det län som din enskilda firma är verksam i. Om du väljer att inte registrera ett separat företagsnamn, skyddas istället ditt för- och efternamn. Du kan alltid registrera ett företagsnamn längre fram.
Steg fem: Skaffa eventuella tillstånd
Beroende på vilken sorts firma du vill driva, kan du behöva skaffa olika tillstånd. Om du vill driva ett café eller en restaurang, måste du till exempel ha tillstånd för livsmedelshantering. Om du ska hantera djur finns en rad olika bestämmelser och du behöver tillstånd från Länsstyrelsen. Vet du inte om din verksamhet kommer att kräva tillstånd? Kontakta en näringslivsrådgivare i din kommun.
Steg sex: Öppna ett företagskonto
Det finns inget formellt krav på att öppna ett separat företagskonto om du startar en enskild firma – men det är ändå smart att göra det för att skilja dina privata pengar från firmans. En annan bra sak med ett separat företagskonto är att du kan koppla ett bankgiro dit. Då slipper du lämna ut ditt privata bankkontonummer. Många banker har speciella paketlösningar för egenföretagare.
Steg sju: Välj rätt företagsförsäkringar
Eftersom du som driver en enskild firma är ensam ansvarig för firmans skulder, är det extra viktigt att du tecknar en bra företagsförsäkring. Vilken försäkring just du behöver beror på vilken typ av verksamhet som din enskilda firma bedriver. Om du har anställda måste du även ha försäkringar för dem. Här är några vanliga företagsförsäkringar för enskilda firmor:
Avbrottsförsäkring. Om firman drabbas av en skada som leder till ett stopp i verksamheten, kan denna försäkring täcka dina fasta kostnader.
Ansvarsförsäkring. Denna försäkring ger dig hjälp om du skulle få ett skadeståndskrav för en skada som har uppstått på grund av din firmas produkter.
Egendomsförsäkring. Om din firmas lösa egendom skulle bli stulen eller skadas, kan en egendomsförsäkring ge dig ersättning. Lös egendom kan till exempel vara maskiner eller andra apparater.
Starta enskild firma kostnad
Eftersom det inte krävs något startkapital för att starta enskild firma är det gratis att komma igång. Att bli godkänd för F-skatt eller FA-skatt är vanligtvis det enda du behöver göra för att påbörja processen, och det kostar ingenting. Om du vill skydda ditt företagsnamn hos Bolagsverket kostar det 1 200 kronor. Nu är din firma klar att drivas!
Administrativa kostnader för enskild firma
Under själva driften kan det tillkomma vissa administrativa kostnader. Här är några exempel:
Bokföring. Du kan antingen göra bokföringen själv eller anlita en revisor. Om du gör bokföringen själv, kan du införskaffa ett bokföringsprogram för att underlätta jobbet. Dessa program har ofta en löpande månadskostnad. Om du väljer att anlita någon så blir det en kostnad som kan variera beroende på hur omfattande bokföringen är.
Försäkringar. Bra företagsförsäkringar är en trygghet för dig och din verksamhet, men du måste då också betala försäkringspremier. Hur mycket du betalar beror helt på vilka försäkringar du väljer att teckna, och du gör klokt i att jämföra olika försäkringsgivare för att hitta försäkringar som passar just din firma bäst.
Avgifter för ärenden hos Bolagsverket. Om du vill göra ändringar i din enskilda firma, till exempel ändra vilket län som firman är registrerad i eller ändra företagsnamnet, gör du det mot en avgift. Hur mycket olika ändringar kostar kan du se på Bolagsverkets webbplats.
Budgetplanering och finansiell förberedelse
Exakt vilka utgifter din enskilda firma kommer att ha beror helt på vilken sorts verksamhet du kommer att bedriva. Men du kan räkna med att det dyker upp relativt stora engångskostnader precis i starten av firmans livstid. Du måste investera i saker som får firman att gå runt, såsom inventarier av olika slag och kanske en lokal. Du kanske behöver en hemsida för att kunna marknadsföra firman och en dator för att sköta kommunikationen, till exempel.
Med detta i åtanke är det bra att redan på förhand sätta upp en budget. En budget hjälper dig att hålla reda på inkomster, kapital, utgifter och skulder så att siffrorna blir överskådliga. Budgeten fungerar som en framtidsprognos av firmans ekonomi och hjälper dig att planera.
Du kan börja med att göra en startkalkyl. Startkalkylen visar dig hur mycket pengar du behöver för att klara dig ekonomiskt den första tiden. Startkalkylen innehåller en likviditetskalkyl och en resultatkalkyl. Likviditetskalkylen handlar om pengar in och ut ur firman, till exempel när du betalar för något eller får betalt för en vara. I resultatkalkylen beräknar du intäkter och kostnader och får på så sätt reda på om firman kommer att gå med vinst eller förlust.
Läs även: Kassalikviditet – vad är det och hur räknar du ut beloppet?
Bokföring och skatteregler för enskild firma
“Pappersvändardelen” är något som många bävar för när det är dags att starta eget. Men faktum är att det inte behöver vara så jobbigt, med alla hjälpmedel som finns tillgängliga idag.
Hur går det till att göra bokföring?
Så snart som din enskilda firma är igång är du bokföringsskyldig enligt lag. Bokföring innebär att du ska registrera alla transaktioner som sker i firman – det vill säga egna uttag, betalning av sociala avgifter, löneutbetalningar, inköp och så vidare.
Den löpande bokföringen avslutas varje år med ett årsbokslut. Allt detta tillsammans kallas för att göra en redovisning. Enskilda firmor som har en årlig nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor får göra ett så kallat förenklat årsbokslut. Det är bokslutet som ligger till grund för deklarationen. Du måste spara allt bokföringsmaterial i minst sju år.
Det är bra att gå en kurs eller läsa på om bokföring innan du startar din enskilda firma. Men du behöver inte kunna allt om bokföring för att börja bokföra. Nu för tiden finns det en mängd olika bokföringsprogram online, som underlättar processen väsentligt och hjälper dig fylla i alla uppgifter korrekt. Vissa bokföringsprogram är speciellt anpassade för enskilda firmor, medan andra har fler funktioner för andra företagsformer. Hur mycket programmen kostar att använda varierar, så jämför dem noga innan du bestämmer dig.
Det kan kännas trist och tidskrävande att behöva göra bokföring. Försök att se på det som ett bra tillfälle att få en överblick över hur firman ligger till ekonomiskt. Det är enklare att bokföra löpande än att göra allt i efterhand, så sätt av tid varje vecka för att bokföra dina transaktioner.
Om du inte vill hålla på med bokföring alls, kan du anlita en redovisningsbyrå. Men även om du anlitar någon som gör bokföringen åt dig, är det du som har det yttersta ansvaret för redovisningen och ekonomin i din enskilda firma. Dessutom tillkommer en extra kostnad om du väljer att leja bort bokföringen.
Betala skatt i enskild firma
När du har en enskild firma så betalar du skatt på din vinst i inkomstslaget “näringsverksamhet”. Vinsten beräknas genom att du drar av dina kostnader från dina intäkter. Du betalar både inkomstskatt och egenavgifter på din vinst.
Inkomstskatten beror på din totala inkomst, inklusive din vinst från firman och eventuellt andra inkomster. Skattesatsen för inkomstskatt varierar beroende på din inkomst.
Egenavgifter finansierar din sociala trygghet, till exempel sjukpenning och pension. Egenavgifterna är en procentsats av din vinst.
Du betalar skatt på två olika sätt: preliminärskatt och slutskatt. Skatteverket beräknar din preliminärskatt baserat på din förväntade vinst. Slutskatten betalar du när du lämnar din inkomstdeklaration och den baseras på din verkliga vinst.
Många av utgifterna som behövs för att du ska kunna driva din enskilda firma får du göra avdrag för. Vissa kostnader ska du dra av helt direkt, medan andra avdrag ska fördelas över flera år. Inom en del områden finns begränsningar av hur mycket du får dra av (till exempel när det gäller resor). Du får däremot inte göra avdrag för dina privata kostnader – ännu en anledning till att det är viktigt att försöka hålla isär din egen ekonomi och firmans.
På verksamt.se kan du läsa mer om skatter och avgifter för enskilda firmor.
Juridiska aspekter av att starta enskild firma
Att ha koll på det juridiska är avgörande för att du ska kunna driva en framgångsrik och trygg enskild firma. Det är smart att läsa på om affärsjuridik och upphovsrätt. Du kan ta kontakt med en jurist för att få specifik rådgivning för din verksamhet.
Affärsjuridik kan till exempel handla om:
Avtal. Du behöver veta hur man skriver och förstår avtal för att kunna skydda dig och din firma. Avtal bör specificera villkoren för samarbeten, leveranser, tjänster och andra affärsrelationer.
Lagar och regler. Det finns en mängd lagar och regler som gäller för enskilda firmor. Att känna till dessa kan spara tid, pengar och problem i framtiden. Det är också viktigt att du håller koll på nya lagar och regler som träder i kraft med tidens gång.
Tvister. Om du skulle hamna i en tvist är det till stor hjälp att ha en grundläggande juridisk förståelse.
Upphovsrätt handlar om din och alla andras rätt till sina skapade verk, såsom texter, musik, skulpturer eller fotografier till exempel. Du bör vara försiktig med att använda andras material utan tillåtelse. Att bryta mot upphovsrätten kan leda till juridiska problem. Det finns dock möjlighet att använda andras material på ett lagligt sätt via licenser, som du också lär dig om när du läser på om upphovsrätt.
Genom att ha juridisk koll skyddar du dig och din verksamhet. Att känna till juridiken kan minimera risken för att bli lurad. Du kan också undvika juridiska problem, vilket sparar både tid och pengar. Dessutom ökar dina kunders och samarbetspartners förtroende för din verksamhet om du tar det juridiska på allvar.
Starta enskild firma med betalningsanmärkning
Har du betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden? Då är det tyvärr mycket svårt att starta enskild firma. Skatteverket kommer nämligen inte att bevilja dig en F-skattsedel om du har skulder. F-skattsedeln behövs för att du ska kunna fakturera och ta betalt från dina kunder. I praktiken går det att starta enskild firma utan F-skattsedel, men det betyder att dina kunder själva måste dra av 30 procent från ditt fakturerade belopp och betala arbetsgivaravgifter. Detta extra arbete gör att många undviker att göra affärer med enskilda firmor utan F-skattsedel.
Betalningsanmärkningar påverkar också din möjlighet att ta ett lån till företaget negativt. Det bästa du kan göra om du har betalningsanmärkningar är att försöka betala av dina skulder så fort som möjligt. Betalningsanmärkningar finns kvar i tre år och drar ner din kreditvärdighet. För att förbättra din kreditvärdighet kan du till exempel samla dina lån och säga upp onödiga kreditkort. I den här artikeln hittar du fler tips om hur du förbättrar din kreditvärdighet.
Efter registreringen: Nästa steg för din enskilda firma
Du har registrerat din firma och allt är klart – dags att nå ut till kunderna. Du kanske redan har en detaljerad marknadsföringsstrategi i din affärsplan, men om inte så är det hög tid att utarbeta en nu. Här nedan går vi igenom grunderna i marknadsföring.
Marknadsföring för nya företag i fem steg
Definiera din målgrupp. Det allra första du behöver göra är att rita upp en tydlig bild av din målgrupp. Vilka är dina kunder, var finns de och vad har de för behov och önskemål?
Sätt upp tydliga marknadsföringsmål. Vad vill du uppnå med din marknadsföring? Hur många kunder vill du nå? Hur mycket vill du sälja?
Välj rätt kanaler. Vilka kanaler använder din målgrupp? Vilka kanaler passar din budget?
Skapa engagerande innehåll. Innehållet måste vara relevant för din målgrupp. Använd olika typer av innehåll, till exempel text, bilder, video och ljud.
Mät och analysera resultatet. Du bör mäta och analysera resultatet av din marknadsföring så att du kan se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Annars finns risken att du lägger ner mycket tid och pengar i onödan.
Skapa en digital närvaro
I den digitala värld vi befinner oss i, är det så gott som ett måste att etablera din enskilda firmas närvaro på nätet. Du kan registrera ett domännamn som passar din firmas namn och bygga upp en enkel webbplats. Den kan fungera som en bra plattform för att presentera ditt företag och dina produkter eller tjänster. Du kan också använda sociala medier, vilket är ett effektivt sätt att nå ut till din målgrupp och skapa engagemang. Du kan betala för att nå ut med annonser på webben eller i sociala medier.
Marknadsför din firma offline
Om du tror att din målgrupp även konsumerar traditionell media så kan du välja att också annonsera i olika tidskrifter, dagstidningar och radio. Det är också en bra idé att kliva utanför den digitala världen och försöka knyta kontakter ansikte mot ansikte. Försök hitta branschevenemang som passar din firma och delta i dessa. Sådana evenemang är gyllene tillfällen att nätverka och berätta för världen att din firma finns.
När du väl har fått dina första kunder, se till att de får en så bra upplevelse som möjligt. Underskatta aldrig den marknadsföring som nöjda kunder står för, då de berättar för vänner och familj om hur bra din firma är. Detta kallas för “mun-till-mun" inom marknadsföring.
Om du kör fast och inte ser några resultat av din marknadsföring, kan du alltid ta kontakt med en marknadsföringsbyrå som kan ge dig professionell hjälp.
Läs även: Tio tips när du ska starta eget företag
Personlig utveckling som företagare
Din firma är igång och du arbetar för fullt. Det kan vara tufft i början, när utgifterna ofta är större än intäkterna och innan du har etablerat en kundbas. Då är det viktigt att komma ihåg varför du valde att starta enskild firma från början.
Om du har satt upp mål att uppnå med din firma, gärna med mindre delmål inkluderade, kan du återvända till dem när det är kämpigt och se hur långt du faktiskt har kommit. Det är också vanligt att dina mål för firman utvecklas och förändras med tiden. Om du kan behålla ett visst mått av flexibilitet, ökar dina chanser att lyckas. Det viktigaste är att försöka förbli motiverad och inte ge upp i förtid.
Behåll balansen mellan arbete och privatliv
Som tidigare nämnt är den enskilda firman tätt sammanlänkad med ditt privatliv. För att minska risken att arbetet tar över hela livet, bör du försöka sätta upp en gräns mellan arbete och det privata. Rent konkret kan det vara att du
bestämmer vilka timmar som är dina arbetstimmar och håller dig till dem
skapar en dedikerad arbetsplats i hemmet
tar regelbundna pauser och semester
planerar din tid och prioriterar uppgifter.
Det är också viktigt att du tar hand om dig själv genom att sova tillräckligt, äta bra måltider och motionera regelbundet. Detta är så klart viktigt för alla, men kanske ännu mer för dig som tagit steget och blivit med enskild firma. Glöm inte heller bort att göra saker du tycker om på fritiden!
Relaterade artiklar:
Starta aktiebolag – en fullständig guide för entreprenörer
Enskild firma eller aktiebolag – välj rätt företagsform för ditt företag
Skatt på vinst i aktiebolag – en omfattande guide
Lönehantering i enskild firma – en fullständig guide
Konkurs i företag – vad det innebär och hur man hanterar det
Räkna ut lön i aktiebolag – en guide för företagare