Starta aktiebolag – en fullständig guide för entreprenörer
- 15 långivare
- 1 företagsupplysning hos UC
- Kostnadsfritt
Genom att identifiera dig med BankID godkänner du Zmartas användarvillkor.
Är du sugen på att starta ett aktiebolag? Då är du inte ensam. I Sverige är aktiebolag en populär företagsform av flera olika skäl. Det kan dock vara lite klurigare att starta aktiebolag än att starta enskild firma. I den här artikeln går vi igenom vad ett aktiebolag är, vad det kostar att starta ett och hur du gör för att komma igång.
Vad är ett aktiebolag?
Ett aktiebolag är en egen juridisk person, som kan äga saker, teckna avtal och ha anställda. Denna juridiska person har samma rättigheter och skyldigheter som en privatperson. Det innebär att ägarna av aktiebolaget inte är personligen ansvariga för bolagets skulder och åtaganden. Därför riskerar du inte att förlora mer än det kapital som du själv har satsat i bolaget, om det skulle gå dåligt.
Aktiebolaget är uppbyggt av olika ägarandelar och varje andel kallas för aktie. Det kan finnas antingen en eller flera delägare av ett aktiebolag. Det är antalet aktier du äger som avgör hur stort inflytande du har i bolaget. Aktiebolag är den vanligaste företagsformen om ni är flera som vill starta företag tillsammans.
Aktiebolaget ska ha en styrelse. Styrelsemedlemmarna leder företagets verksamhet tillsammans och samarbetar för att sköta aktiebolaget enligt de lagar och regler som finns. Den minsta styrelse som ett aktiebolag kan ha är på två personer (en styrelseledamot och en styrelsesuppleant). Du är därför aldrig helt ensam i ditt aktiebolag, även om det är litet.
Kostnad för att starta aktiebolag
Här har vi en nackdel med aktiebolag – det krävs en viss summa pengar för att starta ett. Du som vill starta ett privat aktiebolag måste sätta in 25 000 kronor i så kallat aktiekapital. Dessa pengar är dock ingen avgift, utan de stannar kvar i bolaget.
De 25 000 kronorna kan vara i form av kontanter eller så kallad apportegendom. Apportegendom är andra tillgångar än pengar, till exempel en fastighet eller en bil. Om du vill betala med apportegendom, måste du anlita en godkänd revisor. Revisorn skriver ett yttrande om att egendomen är tillförd aktiebolaget. Detta intyg skickar du sedan in tillsammans med din anmälan.
Utöver aktiekapitalet tillkommer en registreringsavgift, som du betalar in till Bolagsverket när du anmäler att du vill starta aktiebolag. Denna avgift ligger på 1 900 kr om du gör anmälan online. Gör du det istället via pappersblankett i posten ligger avgiften på 2 200 kr. Om du betalar med apportegendom måste du göra anmälan via post. Efter att ditt aktiebolag är registrerat ska du också anmäla verklig huvudman (läs mer om detta i vår checklista längre ner). Detta kostar 250 kr.
Du får använda aktiekapitalet för att göra investeringar som gynnar aktiebolagets verksamhet, men det är bäst att inte använda mer än halva beloppet. Om du gör det riskerar du att bli betalningsskyldig och blir tvungen att börja återinföra pengarna i bolaget igen.
Starta aktiebolag utan kapital – går det?
För att få starta ett aktiebolag måste du sätta in 25 000 kronor i bolaget. Dessa pengar fungerar som ett bevis på att ägarna äger bolaget och detta går inte att komma runt.
Om du inte har 25 000 kronor i kontanter till aktiekapitalet, kan du som vi tidigare nämnde använda dig av apportegendom som betalning. Men inte vad som helst räknas till apportegendom: den måste kunna vara användbar i det kommande aktiebolagets verksamhet. Ska du till exempel starta ett transportbolag kan en bil eller ett annat fordon fungera, likaså maskiner eller verktyg för tillverkning av olika slag.
Du kan också ta ett företagslån för att få ihop pengar till aktiekapitalet. Dock kan det vara ganska svårt att få till ett sådant lån, eftersom du inte har någon företagshistorik att visa upp för långivaren. Därför är det extra viktigt att du presenterar en realistisk och genomarbetad affärsplan när du ska ansöka om lån för att kunna starta aktiebolag.
Hur startar man ett aktiebolag – en checklista
Du har funderat färdigt och ordnat med startkapital. Dags att påbörja själva processen fram till ett eget aktiebolag. Här nedan beskriver vi alla steg på vägen.
Verksamt.se är en samlingsportal som knyter samman myndigheterna Skatteverket, Bolagsverket och Tillväxtverket. På verksamt.se hittar du ett flertal e-tjänster som hjälper dig som ska starta eget, och många av stegen på den här checklistan kan genomföras via verksamt.se. Nu sätter vi igång!
1. Upprätta dokument
Du kan starta aktiebolag själv eller tillsammans med andra. Du eller ni som startar aktiebolaget kallas för stiftare. Det första som stiftarna behöver göra är att sammanställa två dokument – stiftelseurkund och bolagsförordning.
Stiftelseurkund är en redogörelse av vem eller vilka som ska starta aktiebolaget och en grov beskrivning av hur det ska se ut. Stiftelseurkunden ska innehålla:
Datum då aktiebolaget stiftades.
Ett första förslag på företagsnamnet.
Hur mycket varje aktie ska kosta.
Hur många aktier som varje stiftare ska inneha.
Namn, personnummer och adress för alla som ska sitta i aktiebolagets styrelse (både ordinarie styrelsemedlemmar och suppleanter.
Information om revisor och revisorssuppleanter.
Huruvida aktierna ska betalas med apportegendom eller ej.
Stiftelseurkunden ska vara undertecknad av alla stiftare. Det ska skickas in i original eller bestyrkt kopia och får inte vara äldre än 6 månader när anmälan skickas in. Det andra dokumentet, bolagsordningen, är en sorts regelbok som fastställer ramarna för aktiebolaget, i linje med rådande lagstiftning. I bolagsordningen ska du inkludera:
Namnet på bolaget.
Sätet (vilket innebär orten där bolagstämmorna ska hållas).
Vilken typ av verksamhet som bolaget bedriver.
Antal aktier.
Antal styrelseledamöter.
Hur kallelsen till bolagsstämmorna ska göras.
Räkenskapsåret.
Antal revisorer, om bolaget kommer att ha några.
Du färdigställer dessa dokument enkelt via e-tjänsten “Registrera företag eller förening” på verksamt.se. Där finns de mallar som du behöver och textavsnitt som förklarar de uppgifter som du ska fylla i.
2. Öppna företagskonto och teckna aktier
Nästa steg är att kontakta en bank och öppna ett företagskonto. Företagskontot är ett bankkonto som är avsett för ditt aktiebolag. Här sätter du in startkapitalet på 25 000 kronor.
Ett privat aktiebolag kan ha minst en och maximalt 200 ägare. I stiftelseurkunden har du angivit hur många aktier som varje stiftare ska teckna (det vill säga köpa). Betalningen från stiftarna kan bestå av pengar, apportegendom eller en kombination av båda. Investeringen från stiftarna blir tillsammans bolagets aktiekapital.
När kontot är öppnat och pengarna är insatta får du ett bankintyg från banken. Bankintyget visar att aktiekapitalet är insatt på rätt sätt och av rätt person. Detta intyg ska skickas in till Bolagsverket i samband med att du gör anmälan om registrering.
3. Bolagsverket registrerar aktiebolaget
När du har ordnat med dokument och bankintyg gör du din anmälan om att registrera aktiebolag via e-tjänsten på verksamt.se. Du betalar också registreringsavgiften på 1 900 kr. Din anmälan blir mottagen av Bolagsverket och förhoppningsvis godkänd utan att du behöver göra kompletteringar. När anmälan är godkänd får du ett registreringsbevis som innehåller aktiebolagets organisationsnummer. Nu är ditt aktiebolag en juridisk person, ditt företagsnamn är skyddat i hela Sverige och du kan sätta igång med din verksamhet!
4. Anmäl verklig huvudman
Inom fyra veckor från att ditt aktiebolag är registrerat, ska du i de flesta fall anmäla verklig huvudman till Bolagsverket. Verklig huvudman är den eller de personer som har den yttersta kontrollen över aktiebolaget. En person kan ha kontroll på olika sätt. En verklig huvudman kan till exempel vara den som har flest aktier, eller har rätten att utse eller avsätta fler än hälften av styrelsemedlemmarna. Du gör anmälan om verklig huvudman direkt till Bolagsverket. Anmälan ska bland annat innehålla:
Aktiebolagets organisationsnummer om sådant finns.
Företagsnamnet.
Kontaktuppgifter.
Notering om verklig huvudman finns, saknas eller inte kan fastställas.
Uppgifter om den verkliga huvudmannen.
En beskrivning av hur den verkliga huvudmannen har den största kontrollen av den juridiska personen (alltså aktiebolaget i detta fall).
Omfattningen av den verkliga huvudmannens kontroll eller ägande, angivet i procent.
På Bolagsverkets webbplats kan du läsa mer om verklig huvudman.
5. Ansök om godkännande för F-skatt och registrera för moms
När ditt aktiebolag är färdigregistrerat, ska du ansöka om F-skatt. Att bli godkänd för F-skatt visar dina samarbetspartners och kunder att du själv ansvarar för att betala dina skatter och avgifter. Det betyder att när du säljer en tjänst, så slipper din uppdragsgivare betala arbetsgivaravgifter på den ersättning du får. För att bli godkänd för F-skatt ska ditt aktiebolag bedriva näringsverksamhet.
Du ansöker om F-skatt hos Skatteverket via verksamt.se. Vissa av de uppgifter som du redan har fyllt i när du registrerade ditt aktiebolag är redan ifyllda i e-tjänsten för att underlätta för dig.
Om ditt bolag ska bedriva en momspliktig verksamhet, med skyldighet att betala moms eller rätt att få tillbaka moms, ska du anmäla momsregistrering. Du måste göra detta för att kunna nyttja omvänd skattskyldighet och bedriva handel inom EU. Även ansökan om momsregistrering görs via verksamt.se.
Både att ansöka om F-skatt och momsregistrering är kostnadsfritt.
6. Registrera ditt aktiebolag som arbetsgivare
I princip alla aktiebolag ska registrera sig som arbetsgivare, även om du inte planerar att ha några anställda. Det beror på att du som ägare betraktas som anställd av aktiebolaget. Aktiebolaget betalar sedan ut lön till dig.
Avgifter och preliminär skatt på de anställdas löner (alltså även ägarens) ska deklareras i arbetsgivardeklarationen, och du ska betala in dessa på ditt skattekonto varje månad. Du redovisar också ersättningar och skatteavdrag för varje anställd en gång i månaden. Detta kan du göra smidigt i Skatteverkets e-tjänst Lämna arbetsgivardeklaration.
Att registrera ditt aktiebolag som arbetsgivare är gratis och kan göras via verksamt.se.
7. Teckna en bra företagsförsäkring
När du har gått igenom alla dessa steg, är det en bra idé att fundera över vilka försäkringar du behöver till ditt aktiebolag. Vanliga försäkringar att teckna för dig som företagare är ansvarsförsäkring, egendomsförsäkring, avbrottsförsäkring och rättsskydd. Beroende på vilken bransch ditt aktiebolag är verksamt i kan du behöva olika typer av försäkringar. Många försäkringsgivare har också försäkringspaket som är speciellt utformade för aktiebolag.
Hur lång tid tar det att starta aktiebolag?
Hur lång tid det tar att starta aktiebolag kan variera beroende hur mycket förberedelser du har gjort. Om du redan har all information och dokumentation klar, kan processen gå relativt snabbt. Innan du skickar in din anmälan måste du ju färdigställa vissa dokument, såsom affärsplan, stiftelseurkund och bolagsordning och detta kan ta en stund. Om du anlitar en rådgivare för att hjälpa dig med dessa dokument eller andra aspekter av att starta aktiebolag, tar det också sin lilla tid.
När din anmälan väl är inskickad har Bolagsverket en handläggningstid på 5 arbetsdagar för anmälningar av aktiebolag online med mallar. Handläggningstiden är på 10 arbetsdagar om juridiska personer deltar.
Om ditt valda företagsnamn redan finns registrerat, eller om det är för likt ett befintligt företagsnamn, kan Bolagsverket besluta om att inte registrera det. Då får du möjlighet att skicka in ett nytt namnförslag, men det gör så klart att registreringen dröjer.
Kom ihåg: Det är bättre att ta sig tid att göra allting rätt från början, än att riskera misstag på grund av brådska. Om du måste rätta till misstag i efterhand kan det dröja längre innan du är igång med ditt aktiebolag.
Överta ett lagerbolag för ännu snabbare process
Det finns ett ännu snabbare sätt att skaffa aktiebolag än att bilda ett nytt. Du kan köpa ett aktiebolag som redan är registrerat, men aldrig har bedrivit någon verksamhet. Det gör att du slipper flera administrativa steg och kan starta upp din verksamhet snabbare. En del förändringar måste ändå göras i bolaget, men vanligtvis hjälper säljaren till med det. Kom ihåg att noga undersöka så att ingen verksamhet har bedrivits i bolaget innan du köper det (annars kan du bli ansvarig för eventuella skulder som följer med bolaget).
Att göra såhär innebär att du kan sätta igång snabbare, men å andra sidan tillkommer en inköpskostnad för lagerbolaget utöver ditt aktiekapital på 25 000 kr. Denna kostnad brukar ligga kring 2 000 – 3 000 kr.
Ta steget och starta eget AB
Vill du starta eget företag tillsammans med andra och har möjlighet att betala ett aktiekapital på 25 000 kr? Då kan aktiebolag vara en passande företagsform för dig. Fler fördelar med aktiebolag är att du håller din egen och företagets ekonomi separat och att du kan erbjuda dig själv skattefria löneförmåner.
Det kan upplevas som lite krångligare att starta ett aktiebolag än att starta enskild firma, men med alla e-tjänster som finns tillgängliga idag behöver det inte vara överdrivet svårt. Att tänka på vid start av aktiebolag är att du tekniskt sett aldrig är helt ensam om det, eftersom du behöver en styrelse på minst två personer. Det kan dock vara en stor fördel att ha någon att diskutera med när du ska navigera livet som egen företagare.
Relaterade artiklar:
Guide till att starta enskild firma
Enskild firma eller aktiebolag – välj rätt företagsform för ditt företag
Skatt på vinst i aktiebolag – en omfattande guide
Lönehantering i enskild firma – en fullständig guide
Konkurs i företag – vad det innebär och hur man hanterar det
Räkna ut lön i aktiebolag – en guide för företagare