Statistik om bilar i Sverige – hur många bilar finns det?
Hämta din bilförsäkring
Hämta dina försäkringsuppgifter med BankID och få en ännu enklare översikt.
Jag samtycker till Zmarta's personuppgiftspolicy.
- Samma priser som hos bolagen
- Kostnadsfri rådgivning
Hur står det till med Sveriges nuvarande bilbestånd? Överlag har antalet bilar i Sverige ökat under de senaste decennierna, men under de senaste åren har ökningen avstannat något och vi kan se en minskning för första gången på länge. I den här artikeln ska vi titta på trender i Sveriges personbilspark just nu och avslöja vilket bilmärke som har petat ner Volvo från förstaplatsen på listan över de mest populära bilmärkena.
Hur många bilar är registrerade i Sverige?
Enligt siffror från Trafikanalys, som levererar officiell statistik kring fordon i Sverige, fanns det totalt 6 373 733 personbilar registrerade i Sverige i december 2023. Detta inkluderar både bilar i trafik och avställda bilar. Om man ser till enbart bilar i trafik landar siffran på 4 984 088. Med detta i åtanke ska vi jämföra med statistik från de två föregående åren vid samma tidpunkt. 2021 såg det ut såhär:
Antal personbilar i Sverige, december 2021 | Varav i trafik | Varav avställda |
---|---|---|
6 340 660 st | 4 993 688 st | 1 346 972 st |
Och 2022 löd siffrorna:
Antal personbilar i Sverige, december 2022 | Varav i trafik | Varav avställda |
---|---|---|
6 366 805 st | 4 989 250 st | 1 377 555 st |
Av dessa siffor kan vi utläsa att antalet personbilar i trafik i Sverige har minskat den senaste tiden, även om minskningen är marginell. Dock är minskningen ändå värd att nämna, eftersom det är mycket ovanligt att antalet personbilar i trafik minskar. Senast som vi såg en liknande minskning var år 1992 och 1993, då det var finanskris i Sverige. Dessförinnan kunde man se en minskning mellan 1977 och 1979 då oljekriserna avlöste varandra.
Men vad är det då som ligger bakom den nuvarande minskningen? Ja, som de bekant har vi lågkonjunktur i landet just nu, med hög inflation och höjda räntor som drabbar räntekänsliga hushåll hårt. Under 2024 har vi sett flera tecken på att lågkonjunkturen håller på att vända, men hur det har påverkat antalet personbilar i Sverige återstår att se.
Biltätheten på olika platser i Sverige
Antalet bilar är inte jämnt fördelade över landet: faktum är att det biltätheten skiljer sig avsevärt beroende på vilket län och vilken kommun man tittar på.
Vid årsskiftet 2023/2024 fanns det 471 personbilar i trafik per 1 000 invånare utslaget över hela landet. Om man tittar områdesvis ser man dock att ju mer omfattande kollektivtrafiken är i området, desto färre bilar finns det per 1 000 personer. I Stockholms län fanns vid årsskiftet 394 personbilar per 1 000 personer (allra lägst biltäthet per person fanns i Sundbyberg med 275 bilar per 1 000 personer). Högts biltäthet per person hittar vi på Gotland sett till länsnivå: här fanns 601 personbilar per 1 000 personer. Sett till kommunnivå hittar vi den högsta biltätheten i Älvdalens kommun: här fanns hela 705 bilar per 1 000 personer vid årsskiftet.
Just kollektivtrafikens utbredning har ett tydligt samband med biltätheten i vårt avlånga land. Andra faktorer som kan påverka biltätheten är till exempel ett områdes generella inkomstnivå (högre inkomstnivåer tenderar att korrelera med högre bilägande) och hur stadsplaneringen ser ut i området.
Statistik över sålda bilar – dessa såldes det flest av 2023
Nu ska vi ta en titt på statistik från Mobility Sweden (Sveriges branschorganisation för tillverkare och importörer av bland annat personbilar). Under år 2023 registrerades 289 665 nya bilar i Sverige, och här är de fem modeller som det såldes flest av:
Tesla Model Y, en helt elektrisk SUV (16 461 st)
Volvo XC40, en kompakt SUV och tillika laddhybrid (13 606 st)
Volvo XC60, en större variant av Volvo XC40 (11 632 st)
Volkswagen ID.4, ännu en helt elektrisk SUV (11 012 st)
Škoda Enyaq, även denna en helelektrisk SUV (6 329 st)
Generellt sett har vi sett en tydlig trend mot elbilar och SUVar globalt under de senaste åren, och det gäller även i Sverige. Många av de mest sålda modellerna i landet 2023 har därför varit just elbilar och SUVar, vilket man ser på listan ovan. Vi ska också titta på de mest sålda personbilarna i landet de två föregående åren. Då ser topp fem ut så här:
Mest sålda bilarna 2022 | Mest sålda bilarna 2021 |
---|---|
1. Volvo XC40 | 1. Volvo S/V60 |
2. Volvo XC60 | 2. Volvo XC40 |
3. Kia Niro | 3. Volvo XC60 |
4. Volkswagen ID.4 | 4. Kia Ceed |
5. Volvo S/V60 | 5. Kia Niro |
Det ser ganska likartat ut – fokus på eldrivet, uppblandat med några laddhybrider, och rymliga familjebilar. Men det finns en viktig skillnad när vi tittar på de närmaste tre åren: 2023 petade Tesla ner Volvo från förstaplatsen, vilket faktiskt är riktigt anmärkningsvärt. Förstaplatsen över nyregistreringar har nämligen hållits av en Volvo-modell de senaste 65 åren (!). Men varför detta skifte?
Många uppskattar Tesla Model Y för dess imponerande räckvidd och moderna teknik. Den är också en rejäl SUV, i samma storleksklass som Volvo XC60. Tidigare har bilar från Tesla också kommit med en rejäl prislapp, men detta håller på att förändras. Faktum är att du kan få en ny Tesla Model Y för cirka 554 000 kronor, medan en Volvo XC60 kostar 686 000 kronor i basutförande (och då saknas flera av de tekniska finesser som ingår hos Teslan). En annan anledning till Teslas framfart i landet kan vara deras omfattande snabbladdningsnätverk, vilket kan kännas som en trygghet för den som vill köpa en elbil. I november 2023 kunde nätverket skryta med 1 110 laddstolpar fördelat över 80 stationer, från norr till söder.
Hur många elbilar finns det i Sverige?
Det råder inget tvivel om att elbilar är på uppgång i Sverige, men ännu är det inte så många procent av den totala personbilsflottan som består av elbilar. Enligt Trafikanalys var 328 658 personbilar, det vill säga 6 procent av alla personbilar i Sverige, renodlade elbilar i slutet av 2023 (och 6 procent var laddhybrider). Det låter inte så mycket, men om vi tittar på nyregistreringar av personbilar de senaste tre åren går det att skönja ett mönster:
År | Bensin | Diesel | Laddhybrid | El |
---|---|---|---|---|
2021 | 92 379 | 48 335 | 77 875 | 57 466 |
2022 | 62 920 | 33 121 | 66 624 | 95 037 |
2023 | 62 347 | 23 821 | 61 058 | 112 179 |
Vi kan här tydligt se att färre och färre nya fossildrivna bilar säljs, samtidigt som antalet nyregistrerade elbilar går uppåt. Under 2023 var 38 procent av alla nyregistrerade bilar elbilar. Dock är Sveriges personbilsflotta stor (vi har som tidigare nämnt nära 5 miljoner personbilar i trafik just nu), så en omställning till helt eldrivet kommer att ta tid.
Vad ligger då bakom svenskarnas stora intresse för elbilar? 2017 införde regeringen en förordning som gjorde att den som köpte en elbil fick en klimatbonus. Man gjorde detta för att uppmuntra försäljningen av elbilar. Klimatbonusen avskaffades några år senare (närmare bestämt i november 2022) men vi kan se av jämförelsen ovan att elbilsförsäljningen ändå har ökat under 2023. I olika undersökningar uppger svenskar att det viktigaste skälet till att man vill skaffa elbil är miljön. Den höga miljömedvetenheten i vårt land verkar alltså vara en viktig faktor.
Kostnader kopplat till bilägandet är ännu en faktor som troligen motiverar allt fler svenskar att välja elbilar. I den ansträngda ekonomi som råder just nu ser många svenskar elbilen som ett mer förmånligt alternativ rent ekonomiskt, enligt undersökningarna.
Källa: Kamux, Tidningen Näringslivet
Hur många bilar skrotas varje år?
En personbil har en genomsnittlig livslängd på mellan 15 och 20 år, och under denna tid kan den säljas på begagnatmarknaden flera gånger. Till slut blir dock bilen köroduglig på ett eller annat sätt och det är dags att skrota den. Hur ser det ut i skrotningsstatistiken i Sverige just nu? Transportstyrelsen för statistik över utfärdade skrotningsintyg för personbilar, lätta lastbilar och bussar. Det går snabbt att se en tydlig trend i antalet utfärdade skrotningsintyg de senaste tre åren:
2021: 172 223 skrotade fordon
2022: 158 312 skrotade fordon
2023: 134 449 skrotade fordon
Men vad beror denna nedåtgående trend på? Sveriges bilåtervinnares riksförbund tror att lågkonjunkturen får folk att hålla i sina bilar lite längre: man reparerar hellre än skrotar och köper begagnat istället för nytt, eftersom man helt enkelt inte har råd. På ett sätt är denna utveckling bra för miljön, då omsättningen av bilar på vägarna saktar ner –men det gör också att fler äldre och potentiellt miljöfarliga bilar finns kvar på vägarna. För att få fart på skrotningarna igen skulle det behövas en morot i form av en ökad skrotningspremie, menar Leif Lundstig som äger en kombinerad bilverkstad och demontering.
Källa: Sveriges Radio
Här är den vanligaste bilen i Sverige
Har du koll på vilket bilmärke som ligger svenskarna varmast om hjärtat? Om du gissade Volvo så gissade du rätt. Det vanligaste bilmärket i Sverige är Volvo: hela 1 384 967 bilar av märket Volvo fanns registrerade i landet i december 2023. Den enskilt vanligaste bilmodellen är Volvo V70, som det finns 270 885 st av ute på de svenska vägarna just nu. Som vi såg tidigare har Volvo toppat listan över nyregistrerade bilar i över 60 år, och det finns många anledningar till varför:
Volvo är ett svenskt företag med rötter som går tillbaka till början av 1900-talet. Många svenskar känner en stolthet för märket vilket gör att det ligger nära till hands att välja en Volvo.
Volvo har länge varit synonymt med säkerhet. Deras bilar har varit banbrytande inom säkerhetsteknik och har satt höga standarder för hela bilindustrin. Detta har skapat ett starkt förtroende hos svenska bilköpare.
Volvo erbjuder ett brett utbud av modeller som passar olika behov och livsstilar, från kompakta stadsbilar till rymliga SUVar för hela familjen.
Volvo har ett väl utbyggt nätverk av återförsäljare i Sverige, vilket gör det enkelt för kunder att köpa och serva sina bilar.
Volvo har också hängt med i utvecklingen av miljövänliga bilar, vilket tycks vara viktigt för de svenska bilköparna. Idag kan du välja mellan förbränningsmotor, mildhybrid, laddhybrid och renodlad eldrift när du ska köpa en Volvo. Hack i häl på den svenska biljätten kommer tyska Volkswagen, med nära en miljon registrerade bilar. Till skillnad från Volvo ligger dock Volkswagen längre ner på listorna när man tittar på de senaste årens nyregistreringar: här är det fortfarande Volvo som dominerar, ihop med nykomlingen Tesla.
Regional fördelning av bilar i Sverige
Som vi tidigare nämnt är det olika biltäthet i landet beroende på en mängd faktorer, såsom om man bor lantligt eller nära väl utbyggd kollektivtrafik till exempel. Men är det vissa typer av bilar som är mer populära på vissa ställen? Vi tar en titt på statistiken!
Här finns flest (och minst) elbilar
Stockholms län, Halland och Västra Götaland har flest procent elbilar
Värmlands län, Gävleborgs län och Dalarnas län har minst antal elbilar procentuellt sett
Om man går ner på kommunnivå verkar det vara de rikaste kommunerna som också har flest elbilar. Det kan förklaras av att elbilar länge har varit ganska mycket dyrare i inköp än bilar med förbränningsmotorer, även om den trenden nu tycks ha vänt. Det verkar också finnas färre elbilar längre norrut i Sverige, vilket inte är så konstigt: lägre befolkningstäthet ger färre laddmöjligheter och längre avstånd. Det är också kallare längre norrut, vilket kan få människor i norra Sverige att tveka inför ett elbilsköp (batteriet i en elbil laddas ur fortare i kallt väder).
Källa: Elfordon.se
Olika bilmärkens popularitet i olika län
Vi ska kika på lite mer statistik från Mobility Sweden för att få reda på vilka bilmärken som tycks ha varit populärast på länsnivå den senaste tiden. Det gör vi genom att titta på nyregistreringar från början på 2019 fram till slutet på 2023 och se hur många procent av nyregistreringarna som kommer från respektive bilmärke. Inte helt oväntat är det Volvo som har den högsta procenten i många av länen, men några län har andra favoritmärken:
Halland, Jönköpings län, Värmland och Västernorrland: Volkswagen
Kronobergs län, Östergötland, Södermanland och Västmanland: Kia
Norrbotten och Örebro län: Toyota
Gotland: Skoda
Övriga län: Volvo
Tycker du att statistiken stämmer överens med länet som du bor i? Vilket bilmärke föredrar du själv?
Sammanfattning
Efter att ha kollat på siffrorna kan vi konstatera att antalet nyregistrerade bilar i Sverige har gått ner de senaste åren, förmodligen på grund av lågkonjunkturen. Vi kan också se att elbilarna är på frammarsch och att Tesla har knuffat undan Volvo som det mest sålda bilmärket under 2023. Färre bilar har skrotats på senaste tiden och även detta förmodas ha att göra med ansträngd ekonomi i de svenska hushållen just nu. Volvo är Sveriges vanligaste bilmärke och ligger fortfarande i topp när det gäller nyregistrerade bilar. Vi kan också se att det är vanligare med elbil längre söderut i Sverige och att vissa län har andra favoritmärken än Volvo.
Går du i bilköpartankar? När du har gjort ditt val av bil, glöm inte att jämföra bilförsäkringar för att hitta den som passar dig och din bil bäst. Räcker det med en trafikförsäkring eller önskar du ett utökat skydd, kanske rentav en märkesförsäkring? Det kan vara svårt att hitta rätt bland alla villkor och erbjudanden, och det är här som Zmarta kommer in: med vårt kostnadsfria jämförelseverktyg jämför du flera olika bilförsäkringar snabbt och enkelt, så att du får tid över till annat. Prova att jämföra redan idag!