Användarvillkor för förmedlingstjänst
Dessa villkor reglerar din användning av lånejämförelse- och låneförmedlingstjänsten som tillhandahålls av Zmarta AB, org. nr 556647–0737. När du påbörjar eller fullgör en jämförelse eller ansökan om lån via zmarta.se eller freedomfinance.se, via telefon eller på annat sätt, gör du detta i förhållande till Zmarta AB (nedan kallat "Zmarta" eller "vi"), som tillhandahåller dessa tjänster.
Zmarta är en kreditförmedlare som erbjuder en tjänst där du kan jämföra lånevillkor hos olika långivare som vi samarbetar med (“Tjänsten”). Zmarta har nödvändiga tillstånd och står under Finansinspektionens tillsyn.
När du använder Tjänsten accepterar och godkänner du, och eventuell medsökande, dessa användarvillkor. När vi i fortsättningen skriver "du/dig/din" inkluderar detta även eventuell medsökande. Du ansvarar för att din medsökande har tagit del av och accepterar dessa villkor.
Vad innebär det att göra en lånejämförelse via Zmarta?
Förmedlingstjänsten och ditt godkännande av dessa användarvillkor innebär att du ger Zmarta i uppdrag att göra en låneansökan och inhämta låneerbjudanden åt dig från våra samarbetspartners (anslutna långivare). Du godkänner att Zmarta delar uppgifter som du har lämnat med anslutna långivare.
Zmarta tar en kreditupplysning och hämtar in annan information om dig som delas med långivarna
Genom att använda Tjänsten godkänner du, och eventuell medsökande, att Zmarta beställer en kreditupplysning på dig/er hos UC AB (“UC”). Det registreras bara en kreditupplysning hos UC som våra anslutna långivare får ta del av. UC skickar omfrågandekopior till dig så att du vet vilken information som har lämnats ut och till vilka. Du kan få flera omfrågandekopior men det innebär inte att flera kreditupplysningar registrerats på dig. Ett fåtal av våra anslutna långivare, kan därutöver beställa kreditupplysningar från annat kreditupplysningsföretag än UC. Dessa kreditupplysningar påverkar inte varandra eller din kreditvärdighet.
Långivare kan kontakta din arbetsgivare och/eller göra sökningar i offentliga register för att verifiera lämnade uppgifter. Även Zmarta kan använda offentliga register för att verifiera lämnade uppgifter.
Du kan välja att ge Zmarta tillåtelse att samla in kompletterande uppgifter från ditt bankkonto för att långivare ska kunna göra en mer precis kreditbedömning. Om du ger Zmarta sådan tillåtelse godkänner du också att Zmarta vidarebefordrar uppgifterna till anslutna långivare.
Din låneansökan skickas till de långivare som bäst matchar din profil
Zmarta skickar din låneansökan till de långivare som bäst matchar din profil. Det innebär att uppgifter som du lämnar i din ansökan och som finns i din kreditupplysning matchas med de krav som olika långivare uppställer villkor såsom lånebelopp, inkomst, betalningsanmärkningar, anställningsform, ålder m.m. Din ansökan behandlas därefter av de långivare som skulle kunna erbjuda dig ett lån.
Långivarna handlägger din låneansökan och delar information med Zmarta
För att Zmarta ska kunna fullgöra sitt uppdrag som förmedlare behöver vi få information från långivarna som prövar din ansökan om hur det går med ditt ärende, vilket beslut som långivaren fattar och andra uppgifter av betydelse för vår tjänst. Genom att använda Tjänsten godkänner du att långivarna som prövar din ansökan lämnar ut sådan information till Zmarta.
Personuppgiftsbehandling
Du hittar information om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår [dataskyddspolicy] (https://www.zmarta.se/avtal/dataskyddspolicy).
Att tänka på innan du tar ett nytt lån
Innan du tar ett lån är det viktigt att du ser över din ekonomi, till exempel genom att göra en budget och se om din ekonomi klarar av att bära kostnaden för lånet. Om du är konsument kan du använda Konsumentverkets sajt Hallå Konsument för oberoende vägledning och för att få tips på hur man kan få bättre översikt av sin privatekonomi och vad du kan göra för att få pengarna att räcka längre.
Förhandsinformation enligt konsumentkreditlagen
Krediter som Zmarta förmedlar till konsumenter omfattas av lagen om verksamhet med bostadskrediter och konsumentkreditlagen. Om du vill kontrollera Zmartas tillstånd kan detta göras hos Finansinspektionen och på fi.se. Zmartas kreditförmedlare är anställda i företaget och uppfyller de formella kraven för att få vara kreditförmedlare.
Avgifter och ersättning
Du betalar inte några avgifter till Zmarta för förmedlingen. Zmarta får ersättning från långivarna för vår del i förmedlingen. Ersättningen är rörlig och varierar beroende på vem som är långivare för den kredit du väljer. Anställda hos Zmarta som förmedlar krediten har dock samma lön och ersättning oavsett vilken långivare du väljer.
När du ansöker om bolån via Zmarta framgår det vilken ersättning Zmarta får från långivaren av det standardiserade faktablad som du får från långivaren innan du ingår kreditavtalet.
Långivare
Här hittar du en lista över de långivare som Zmarta samarbetar med. Samtliga långivare har Finansinspektionens tillstånd för sin verksamhet. Krediterna förmedlas till utvalda långivare och inte på grundval av en opartisk analys.
Rådgivning
Zmarta erbjuder ingen rådgivning i samband med kreditförmedlingen.
Ansvarsförsäkring
Zmarta AB har en ansvarsförsäkring hos AIG Europe S.A. Filial i Sverige, org. nr 516411-4117, Box 3506, 103 69 Stockholm, telefon 08–50 69 20 00, info.sweden@aig.com (“Försäkringsgivaren”). Om du som kund drabbas av en skada som Zmarta är skadeståndsskyldigt för ska du skriftligen vända dig till Zmarta med ditt skadeståndsanspråk. Om Zmarta inte anmäler en sådan ansvarsskada till Försäkringsgivaren kan du vända dig direkt till Försäkringsgivaren och framställa ditt krav på ersättning. Sådant krav ska framställas så snart som möjligt, dock senast sex månader efter det att du skriftligen framställt kravet mot Zmarta. Högsta ersättning som kan betalas ut från ansvarsförsäkringen är 460 000 euro per skada och 750 000 euro per försäkringsår.
Adressuppgifter
Allmänna reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm
Telefon: 08-508 860 00 E-post: arn@arn.se Hemsida: https://arn.se
Finansinspektionen Box 7821, 103 97 Stockholm
Telefon: 08-787 80 00 E-post: fnansinspektionen@fi.se Hemsida: https://fi.se
Hallå Konsument
Telefon: 0771-525 525 Hemsida: https://hallakonsument.se
Konsumenternas Bank- och finansbyrå, Box 24 215, 104 51 Stockholm
Telefon: 0200-22 58 00 Hemsida: https://konsumenternas.se
Zmartas kontaktuppgifter
Zmarta
Box 1068
262 21 Ängelholm
Telefon: 0771-47 48 49
E-post: info@zmarta.se
Klagomål
Dina synpunkter är viktiga för oss och vi vill veta om du är missnöjd med våra tjänster. Om du har klagomål ska du i första hand vända dig till vår kundtjänst på 0771-474839 eller till den medarbetare hos oss som du har haft kontakt med. Om du fortfarande inte är nöjd och vill att vår klagomålsansvarig prövar ditt klagomål kan du skicka in ett skriftligt klagomål via mejl till klagomal@zmarta.se eller via post till Zmartas Klagomålsansvarig, Box 1068, 262 21 Ängelholm.
Vi behandlar alla klagomål på ett omsorgsfullt sätt och återkommer inom två veckor med besked om hur ärendet kommer att bemötas. Om du inte är nöjd efter att Zmarta prövat ditt klagomål kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. Du som är privatkund kan även få hjälp av Konsumentverkets oberoende vägledning Hallå Konsument eller Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Du kan även få tvisten prövad av svensk allmän domstol.