Flygbolag i konkurs: Kan du få ersättning?
Du omfattas av olika rättigheter om ett flygbolag går i konkurs. Vilka rättigheter det är beror på olika faktorer, som vilken resa du bokat och hur du betalat för din resa. Här går vi igenom vilka rättigheter du har beroende på om du bokat en reguljärresa med ett flygbolag eller en paketresa med en researrangör som Apollo, Tui eller Ving.
Vilken ersättning du kan få beror på om du bokat en reguljärresa eller paketresa. En reguljärresa består bara av transport medan en paketresa innehåller transport och/eller övernattning i kombination med en turisttjänst, till exempel ett idrottsevenemang eller ett teaterbesök.
Läs även: Det här gäller vid flygförsening
Ersättning för reguljärresa
Du har möjlighet att få ersättning om flygbolaget du ska resa med gått i konkurs. Hur goda dina möjligheter är beror på hur du betalat för din biljett. Bäst förutsättningar har du om du betalat din reguljärresa med kreditkort. Nedan hittar du mer information om vad som gäller beroende på om du betalat resan med kreditkort eller annat kort.
När du betalat en reguljärresa med kreditkort
Om du betalat din reguljärresa med kreditkort kan du få ersättning. Trots att bolaget gått i konkurs. Enligt konsumentkreditlagen kan du rikta samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren. Därför ska du kontakta din kreditgivare. Om ni inte kommer överens kan du söka hjälp hos Konsumenternas bank- och finansbyrå.
När du betalat en reguljärresa med annat kort
Om du betalat din reguljärresa med annat kort än kreditkort har du inte samma möjligheter eftersom konsumentkreditlagen inte gäller. Det behöver inte betyda att det är kört för din del – ditt kortföretag kan nämligen ha sina egna regler som ger dig rätt till ersättning om flygbolaget går i konkurs. Kolla med dem vad som gäller för just ditt kort.
Krav till konkursförvaltare
En annan sak du kan göra är att anmäla dina krav till flygbolagets konkursförvaltare. Det du behöver göra i sådana fall är att skicka in en skriftlig anmälan där det tydligt framgår vilka krav du har. Bifoga kopior av alla kvitton på dina kostnader och utlägg. Det är svårt att få pengar tillbaka från konkursförvaltaren men det är inte helt omöjligt.
Hjälp när du är utomlands
Om du är utomlands när flygbolaget eller researrangören går i konkurs kan du få hjälp av Utrikesdepartementet. Du har bland annat möjlighet att låna pengar till resan hem om din plånbok gapar tom och varken nära eller kära kan hjälpa dig. Kontakta närmaste ambassad eller konsulat om du befinner dig i en nödställd situation på resan utomlands.
Ersättning för paketresa
Om du bokat en paketresa och flygbolaget som din researrangör anlitat går i konkurs ska du kontakta researrangören. Din researrangör har ansvar för att ordna ersättningstransport för dig och övriga resenärer. Misslyckas researrangören med att ordna transport har du rätt att få ersättning för hela resan.
Inträffar konkursen när du är på resmålet kan du luta dig tillbaka. Din researrangör är skyldig att ordna ersättningstransport tillbaka till avreseorten. Om hotellet som du bor på går i konkurs ansvarar researrangören för att hitta ett ersättningsboende.