Hur deklarerar man? Digitalt eller via pappersblankett
- Kostnadsfri jämförelse
- Flera långivare – 1 kreditupplysning hos UC
Räntan är rörlig och sätts individuellt. För ett annuitetslån på 180 000 kr med 10 års löptid, nominell ränta 10,76 % med 0 kr i startavgift/aviavgift blir den effektiva räntan 11,31 %. Totalt belopp att betala 294 613 kr fördelat på 120 avbetalningar ger en månadskostnad på 2 455 kr. Uppdaterat 2024-12-10.
Återbetalningstid 1-20 år. Maximala räntan är 29,4 %. Räntespann 5,2-33,95 %
Din ansökan skickas till de kreditgivare som bäst matchar din profil
Deklarera kan du göra både digitalt och via en pappersblankett, du gör på det sätt som du tycker funkar bäst för dig, men beroende på vilket sätt du gör, så kommer du få skatteåterbäringen på olika datum.
Är det viktigt att få din skatteåterbäring så fort som möjligt? Eller gör det dig inget att vänta till juni? Vill du deklarera digitalt eller känns det bättre att du samlar allt via en pappersblankett? Oavsett hur du väljer att deklarera så finns det viktiga datum att hålla reda på, bilagor som du inte får glömma och anledningar till varför du måste deklarera vissa saker.
Hur deklarerar man på skatten?
Idag är det superenkelt att deklarera, både digitalt och via blankett. Du deklarerar alltid via Skatteverket och det finns tre sätt som du kan deklarera på
Du godkänner din deklaration utan att göra några ändringar.
Du behöver begära reseavdrag och bara godkänna resten.
Du behöver göra ändringar eller lämna in bilagor.
När du vet på vilket sätt du ska deklarera, kan du enkelt bestämma om du vill deklarera via appen som heter Skatteverket, e-tjänsten som går under namnet Inkomstdeklaration 1, du kan även deklarera genom att sms:a eller ringa, dessa sätt klassas som att deklarera digitalt. Utöver dessa kan du deklarera genom att skicka in en pappersblankett.
Hur du gör när du måste lämna bilaga till din deklaration
Om du måste göra ändringar på din deklaration och skicka in en eller flera bilagor, så gör du detta enklast digitalt, då alla bilagor är samlade på samma ställe och du enkelt kan hitta och lägga till dem. Vanligaste bilagorna att lägga till är om du bedriver en enskild näringsverksamhet eller har sålt en bostad.
Hur deklarerar man såld bostad?
Om du sålde en bostad under 2023, så ska du deklarera försäljningen när du deklarerar 2024. Bilagan hittar du och kan fylla i om du går in på e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.
Är du osäker hur du ska göra och vad du ska deklarera, så har Skatteverket guider för hur du kan räkna ut eventuell vinst eller förlust, vilken skatt du ska betala och möjligt uppskovsbelopp.
Du kan även göra avdrag genom rotavdraget, för renoveringar eller eventuella förbättringar som du gjort på din bostad.
Hur deklarerar man försäljning av bostadsrätt?
Precis som med en försäljning av privat bostad, så ska du deklarera om du säljer en bostadsrätt. Säljer du din bostadsrätt under 2023, så ska du deklarera detta under 2024.
Hur deklarerar man ISK?
Om du sparar på ett investeringssparkonto (ISK), så behöver du inte deklarera dina eventuella försäljningar.
Hur deklarerar man bensin?
Om du kör bil i arbetet har du rätt att göra avdrag. Avdragen du kan göra är om
Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är längre än 5 kilometer
Gjort en tidsvinst på minst 2 timmar per dag för både fram- och återresa, jämfört med om du gjort dina resor kollektivt.
Skatteverket har samlat avdrag som du kan komma ihåg när du deklarerar 2024 för resor du gjort 2023:
25 kronor per mil för resor du gör med egen bil
12 kronor per mil för resor med förmånsbil
9,50 kronor per mil för resor som drivs med förmånsbil som drivs 100 % på el.
Kom ihåg att du endast kan göra avdrag för den del av dina utgifter som överskrider 11 000 kronor.
Hur deklarerar man dubbelt boende?
Om du har dubbelt boende på grund av anställning på annan ort kan du göra avdrag för detta på deklarationen. Detta avdrag kan du endast göra om du behåller din bostad på den gamla orten.
Avdrag du kan göra är för småutgifter, måltider och själva boendet.
Hur deklarerar man kryptovalutor?
Du behöver enligt lag idag redovisa om du har sålt, bytt eller betalat med kryptovaluta när du deklarerar. Har du även gjort vinst eller förlust på din kryptovaluta så behöver du antingen betala skatt eller dra av. Du ska deklarera bitcoin och andra valutor om du
sålt kryptovaluta
bytt mellan olika kryptovalutor
betalat ett köp med krypto (detta gäller både köp av tjänst och produkt)
Bytt kryptovaluta mot en FIAT-valuta som USD
Använt krypto som spelinsats
Lånat ut krypto.
Du hittar alla bilagor hos Skatteverket.
Deklarera via digital brevlåda och få skatteåterbäringen i april
Få din skatteåterbäring redan i april. Idag behöver du inte vänta ända till sommaren för att få tillbaka din skatteåterbäring. Deklarera digitalt och du kan redan 5 eller 6 april, få din skatteåterbäring utbetalad, enligt Skatteverket. Det innebär alltså endast några dagar efter påskhelgen.
Förutsättningen för att få tillbaka pengarna redan i april, är att du skaffar en digital brevlåda och anmäla ditt konto. Det är gratis att skaffa en digital brevlåda och har du en digital brevlåda, kan du få post digitalt från företag och myndigheter. Att ha en digital brevlåda är också ett bra sätt att minska risken för ID-kapning.
Idag kan du välja på fyra olika digitala brevlådor på marknaden; Kivra, Minmyndighetspost, E-boks eller Digimail. Man kan dock inte ha fler än en digital brevlåda aktiv åt gången som privatperson för din myndighetspost. men det går att ha flera brevlådor aktiva samtidigt för att testa dem. Du måste registrera din digitala brevlåda senast 1 mars.
Vilka viktiga datum gäller?
1 mars : Sista dagen att skaffa digital brevlåda, om du vill få tillbaka dina skattepengar så tidigt som möjligt, det vill säga i början på april. Du kan registrera en digital brevlåda när som helst. Du kan skaffa en digital brevlåda på Skatteverkets hemsida och välja vilken digital brevlåda du vill ha. För att få tillbaka skatteåterbäringen så tidigt som möjligt, måste du även anmäla ett konto.
8-9 mars : Deklarations-utskicken kommer till de digitala brevlådorna. Du kan se vad du ska betala i kvarskatt eller få tillbaka. Deklarationen kommer i form av en pdf, och ser ut som den vanliga deklarationen.
20 mars : Den digitala deklarationstjänsten öppnar. Titta över så att allt stämmer, och godkänn din deklaration, om du vill. Godkänner din deklaration gör du via ditt bank-ID, eller någon annan e-legitimation. OBS! Det är viktigt att du ser till att du får en kvittens på att du deklarerat. Du deklarerar digitalt genom Skatteverkets app.
28 mars: Det är det senaste datumet att godkänna din deklarationen, via app eller e-tjänst, så att du kan få tillbaka pengarna i april. Att få pengarna i april förutsätter att du inte gör några ändringar i deklarationen. Om du vill ha tillbaka pengarna 5-6 april, kan du inte göra ändringar i din deklaration. Då tar det längre tid innan du får tillbaka dina pengar. Du måste ha digital brevlåda och anmält konto.
5-6 april : Har du digital brevlåda, godkänt din deklaration och har ett bankkonto för utbetalning, så får du ditt slutskattebesked och skatteåterbäringen betalat ut.
Om du deklarerar genom att sms:a, ringa, via app eller e-tjänst, och inte har en digital brevlåda, så får du vänta till juni för att få skatteåterbäringen.
5 snabba frågor och svar om din deklaration
1. Vad behöver jag göra för att få skatteåterbäring i april?
Se ovan- Du måste deklarera digitalt. Se ovan hur man gör.
2. Vilka datum kan jag deklarera?
Du kan deklarera mellan den 20 mars och den 2 maj. 20 mars via din digitala brevlåda och senast 2 maj, via din blankett.
3. Var är min deklaration?
För att ta emot din deklaration digitalt, måste du aktivera myndighetsposten i din digitala brevlåda med Mobilt Bank ID, innan den 1 mars. Har du inte en digital brevlåda, kommer din deklaration att bli hemskickad till dig. Senast den 15 april ska alla ha fått sina blanketter.
4. Om jag inte vill ha min deklaration digitalt, hur gör jag då?
Vill du inte ta emot din deklaration digitalt, går du in i din digitala brevlåda och stänger av Skatteverket som avsändare, innan 1 mars.
5. När kommer min deklarationsblankett? (via posten)
I början på mars, börjar skatteverket att skicka ut deklarationsblanketterna. Senast 15 april ska alla ha fått sina blanketter. Väljer du att deklarerar digitalt, kommer deklarations utskicken 8-9 mars.
Så enkelt är det att skaffa en digital brevlåda
På Skatteverkets hemsida, kan du skaffa en digital brevlåda. Där kan du välja mellan fyra olika digitala brevlådor, som finns på marknaden idag. Fördelar med en digital brevlåda, är att du alltid har tillgång till din post och att det är säkert, snabbt och miljövänligt.
1. Gå in på Skatteverkets hemsida och välj en digital brevlåda som du tycker passar dig.
2. Registrera dig, via ditt mobila bank-id, på sajten eller företagets app.
3. Logga in.
4. Du kan börja använda din digitala brevlåda.