Helförsäkring för moped
En helförsäkring innehåller det mest omfattande skyddet du kan få till din moped. Förutom skyddet från trafik- och halvförsäkringen täcker den även skador på karossen, till exempel lackskador. Här går vi igenom varför du ska välja att teckna en helförsäkring och när du hellre ska teckna en annan försäkringsnivå för din moped.
Ska jag välja halv- eller helförsäkring till min moped?
Vilken försäkringsnivå du ska välja beror lite på hur mycket din moped är värd. Handlar det om en begagnad moped som inte är värd särskilt mycket så kanske det räcker med en trafik- eller halvförsäkring. Har du en sprillans ny moped kanske du vill få ersättning om du får en repa i lacken. I det fallet behöver du en helförsäkring.
Så vad är skillnaden mellan en helförsäkring och en halvförsäkring? Jo, skillnaden är att det ingår en vagnskadeförsäkring i helförsäkringen. Det innebär att den även ersätter skador på mopedens kaross, till exempel vid en kollision, sabotage eller om du själv tappar den så att den får en lackskada. I övrigt innehåller försäkringarna samma skydd.
Fortfarande osäker på vilken försäkringsnivå du ska välja? Här nedan ger vi dig fler exempel på när det kan vara bra att välja den ena framför den andra.
Priset – inte så stor skillnad
Prisskillnaden mellan en halv- och helförsäkring är oftast inte många hundra kronor per år. Den stora skillnaden blir om du bara väljer att trafikförsäkra mopeden (vilket är ett måste enligt lag).
Eftersom skillnaden är så liten mellan en halv- och helförsäkring väljer många att helförsäkra mopeden.
Ekonomiskt skydd – stor skillnad
Väljer du att teckna en helförsäkring får du det mest heltäckande försäkringsskyddet som går att få till din moped. Trots att skillnaden i pris inte är speciellt stor ökar det ekonomiska skyddet betydligt, i och med att du även får en vagnskadeförsäkring.
Även om det inte kostar lika mycket att reparera mopeder som bilar så kan reparationskostnaderna bli relativt höga. Då kan det vara bra att teckna en helförsäkring för att undvika alltför höga reparationskostnader.
Varför inte välja helförsäkring?
Det är framförallt om du har en begagnad moped som inte är värd så mycket som en helförsäkring inte är ekonomiskt försvarbart. Detta med tanke på att självrisken kan vara lika stor som värdet på mopeden. Ett av de större försäkringsbolagen har exempelvis en självrisk för EU-moped på 4 000 kronor för vagnskador. Att behöva betala 4 000 kronor i självrisk för en moped som köpts in för samma summa är det väldigt få som vill göra. Det är i dessa fall som många väljer att endast teckna en trafikförsäkring.
Hur får jag en billig mopedförsäkring?
Det finns flera sätt att få det bästa priset på din mopedförsäkring. Men det är också viktigt att du även jämför villkoren i försäkringarna, så att du får det bästa skyddet till det bästa priset.
1. Jämför pris och villkor – en gång till
Du kan spara pengar genom att jämföra försäkringar. Du kan antingen ringa två till tre försäkringsbolag på egen hand, eller jämföra online via en jämförelsetjänst som mängder av försäkringsbolag är sammankopplade med. Det går snabbt och enkelt, plus att du får svar från flera olika försäkringsbolag samtidigt.
När du jämför försäkringar är det viktigt att du även jämför innehållet och villkoren i försäkringarna. En dyr försäkring behöver nämligen inte innebära att den innehåller mer. Faktum är att många försäkringsbolag höjer priset på premien varje gång försäkringen förnyas, vilket innebär att du som har haft samma försäkring i många, många år kan få betala mer än någon som byter försäkring ofta. Det är därför möjligt att hitta en billigare försäkring som fortfarande har bra villkor!
Eftersom många försäkringsbolag brukar höja priserna varje år är ett annat tips att jämföra försäkringar regelbundet. Se bara till att göra det i god tid innan huvudförfallodagen, som är den dag som du har möjlighet att avsluta försäkringen på.
Läs även: Vilken moped ska man köpa?
2. Registrera rätt
Det finns två försäkringsklasser av mopeder i Sverige. Det är EU-moped (mopedklass I) och moped (mopedklass II). EU-mopeden är den vanligaste och med denna får du köra i biltrafik med en hastighet av max 45 kilometer i timmen. Dessa måste även ha registreringsskylt.
Den som enbart kallas för ”moped” i försäkringssammanhang får enbart köras i max 25 kilometer i timmen och då inte på bilvägar. Eftersom de olika mopederna får framföras på olika ställen och är olika stöldbegärliga är skillnaden på försäkringspremien ganska stor.
3. Pausa mopedförsäkringen
Det är få som åker med sin moped på vintern. Det betyder att den oftast står i ett låst garage under 4–5 månader per år. Vissa försäkringsbolag har en så kallad “årsförsäkring” vilket innebär att du betalar för ett helår oavsett om mopeden inte används hela året.
Andra bolag ger möjlighet till att pausa försäkringen under de månader som den enbart står. Du behöver då bara kontakta Transportstyrelsen för att ställa av mopeden. Det skickas då ett automatiskt meddelande till försäkringsbolaget som stoppar aviseringarna till dig. När du sen ställer på mopeden igen blir försäkringsbolaget informerat och försäkringen börjar gälla igen.
Du vet väl att vi på Zmarta erbjuder en alldeles egen mopedförsäkring? Vår mopedförsäkring kompletterar skyddet i din trafikförsäkring – oavsett vilket försäkringsbolag du har.