Hoppa igång din bil som ett proffs: En guide till att använda startkablar säkert och effektivt
- Samma priser som hos bolagen
- Kostnadsfri rådgivning
Startkablar och bilbatteri går hand i hand. Laddar ditt batteri ur eller om du får motorstopp är ett av de enda sätten att få igång bilen igen med startkablar. Men hur fungerar de och vet du hur du använder dem rätt?
Förstå varför ditt bilbatteri dör
Ett bilbatteri har en genomsnittlig livslängd på fem år, men det finns mycket som kan korta denna livslängd. Känner du till de vanligaste anledningarna till varför ditt bilbatteri dör?
1. Felaktig generator
Går generatorn på bilen sönder kan batteriet påverkas och förkorta batteriets livslängd, samt hindra batteriet från att hålla en laddning. Anledningen till att generatorn kan påverka ditt bilbatteri är för de är synkade och fungerar tillsammans, är bilen igång laddar nämligen generatorn bilen så att den inte dör.
2. Värme och kyla
En annan vanlig anledning till varför batteriet förlorar sin livslängd är värmen, detta gäller speciellt i länder som har ett varmt klimat. Ett vanligt bilbatteri har en genomsnittlig livslängd på 5 till 6 år, i ett extremt varmt klimat ligger livslängden istället på 30 månader. Det är inte bara värmen som påverkar ditt batteri, kyla är även känt för att dränera batterier om de utsätts för kyla under en längre tid.
3. Korroderade kontakter
Kontakterna (kablarna som är kopplade till batterierna) måste ha direktkontakt med batteripolerna. Har de inte direktkontakt med batteripolerna kan inte elektriciteten flöda från just batteriet till bilens elsystem. En av de vanligaste anledningarna till denna typ av anslutningsfel är att du inte dragit åt kontakterna hela vägen och att det skapats utrymme för rörelse för kablarna. En annan anledning till korroderade kontakter är att de utvecklat rost, rosten hindrar i sin tur elektriciteten att flöda.
4. Parasitavlopp
En mindre vanlig anledning till varför ditt bilbatteri dör är på grund av så kallade parasitavlopp, även kallat parasitisk dränering och strömtjuv. Detta uppkommer när flera elsystem i bilen drar ström samtidigt, oavsett om tändningen är avstängd eller inte. Ett exempel är att lämna en USB-kabel ansluten i bilen. Den står då och konstant drar ström och som en parasit tar den långsamt död på bilbatteriet.
5. Ålder
Ju äldre ditt bilbatteri är, desto sämre kommer det att prestera och ju kortare livslängd har det. Du vet att det är dags att byta ditt batteri när det exempelvis startar ena dagen och inte nästa dag och fortsätter att göra det.
Hur du förhindrar att batteriet dör
Det finns en del saker du kan göra för att förhindra att batteriet dör.
Du kan parkera bilen i ett garage så att det skyddas från väderpåverkan.
Investera i en laddare som du har hemma så att du kan använda den när bilen är trögstartad och kräver mer tid att starta.
Skippa många korta turer som gör att bilen inte laddas upp. Detta gäller även när det kommer till att låta bilen stå en längre tid, batteriet håller sig bättre om bilen används regelbundet.
Se till att batteriet hålls rent så att du undviker rost, smuts och korrosion. Du håller batteriet rent genom att torka av det med en torr eller fuktig trasa med jämna mellanrum.
Stäng av lampor, blinkers och dra ut inkopplade enheter när du lämnar bilen.
Välja rätt startkablar
Det enklaste sättet för dit att sparka igång bilen igen när batteriet dör är med startkablar. Detta kan ske tillsammans med en annan bil, eller med en batteristartare (även kallad startbooster eller starthjälp). Då denna artikel fokuserar på just startkablar, så kommer vi inte gå in på detalj hur en batteristartare funkar.
För att få igång batteriet behöver du alltså en assisterande bil och ett par startkablar. När det kommer till startkablarna så bör diametern vara minst 16 mm, men har du ett större fordon med en större motor rekommenderas startkablar med ett tvärsnitt på 25 mm. Fordon som får motorstopp och behöver hjälp med att starta igång batteriet måste få hjälp av ett batteri som har samma spänning, hos majoriteten av alla bilar idag ligger den på 12 volt, men många äldre veteranbilar har en volt på 6.
Är du osäker för vad som gäller just din bil kan du alltid läsa manualen, där står tydliga instruktioner hur du gör med just din bil.
Hur man startar om bilen säkert med startkablar (steg-för-steg-guide)
Att starta bilen med startkablar låter kanske väldigt enkelt, men det är en hel del saker som du bör tänka på.
1. Först och främst ska du ha säkerhet i åtanke.
Innan du börjar förbereda så ska båda bilarna stå parkerade på plan mark och avstängda och inte har någon kontakt med varandra, sista är extra viktig då det kan skapa kortslutning i båda bilarna. När det kommer till att koppla på startkablarna är det viktigt att du bara håller i plasthandtagen. Dessa är isolerade från resterande fästen och säkerställer att du inte får ström i dig.
2. Koppla kablarna till batterierna
När det kommer till startkablar kommer de alltid i par. De har även olika färger så att du kan särskilja dem ännu bättre.
Röda kabeln ska alltid anslutas till positiva polen på batteriet
Svarta kabeln ska alltid anslutas till negativa polen på batteriet
Du börjar med att ansluta den röda kabeln till den positiva polen på den assisterande bilens batteri. När du gjort detta kopplar du den röda kabeln till den positiva polen på batteriet på bilen med stopp.
Sist kopplar du den svarta kabeln till den negativa polen på den assisterande bilen. Du får under inga omständigheter ansluta den andra delen av den svarta kabeln på den negativa polen på bilen med motorstopp. Denna ska alltid kopplas till bilens kaross, exempelvis en omålad metallkomponent på motorhuven. Kopplar du den negativa startkabeln till den negativa polen kan det generera gnistor som istället skadar batteriet.
3. Starta fordonen
Du har gått igenom säkerheten och kopplat in startkablarna rätt. Då är det dags att dra igång bilarna.
Ni börjar med att starta den assisterande bilen. När den bilen är igång är det dags att försöka starta bilen med motorstopp. Lyckas starten så är det bra att sätta igång exempelvis strålkastare eller värmesystem så att ni undviker att spänningsvågor uppstår när kablarna kopplas bort.
När kablarna kopplas bort så gör du detta i omvänd ordning från när du kopplade på dem. Du börjar med de svarta, negativa kablarna och sen de röda, positiva.
När bilen är igång är det även rekommenderat att du kör en längre sträcka så att batteriet laddas tillbaka till 100 %.
Felsökningstips om startförsöket misslyckas
Startar inte bilen trots starthjälp ska du vänta några minuter innan ni testar igen. Startar bilen fortfarande inte så är det troligtvis på grund av en trasig eller inkompatibel startkabel, då får ni testa om du ka n starta bilen med andra startkablar.
Går bilen inte igång med hjälp av startkablarna så är det viktigt att du tar bilen till en verkstad för att se om det ligger ett större fel bakom urladdningen. Det kan vara att batteriet är skadats och behövs bytas, detta gäller också om batteriet är gammalt, då laddning och start med startkablar inte är en långsiktig lösning.
Ytterligare tips för underhåll av startkablar
När det kommer till underhåll av dina startkablar är det inte allt för mycket du behöver tänka på. Förvara dem på en torr, sval plats. Se till att inte bara slänga dem i en hög, rulla upp kablarna och häng eller lägg dem i en förvaringslåda. Håll dem rena och se till att kolla så att det inte finns några skador med jämna mellanrum.
När du ska kontakta en professionell för hjälp
För att ditt bilbatteri ska fungera så optimalt som möjligt är det viktigt att du håller det rent, detta gäller framförallt batteripolerna. Under sommaren i Sverige behöver du inte tänka så mycket på batteriet då Sverige inte har ett extremt varmt klimat, men under vintern och kylan belastas det mycket mer, speciellt när bilen startas, eller när en bränsledriven motorvärmare används.
För att vara säker på hur bra ditt bilbatteri presterar kan du fråga en verkstad att göra ett konditionstest på batteriet, det är oftast gratis och görs snabbt med ett mätinstrument. Mätningen kommer bland annat ge dig svar på hur bra bilbatteriet lagrar samt levererar energi vid en kallstart.
Försök hålla ditt bilbatteri så fulladdat som möjligt. Kör du endast korta sträckor under vintern tappar batteriet energi snabbare, så det är bra om du kan köra en längre sträcka på minst 20 minuter så att det hinner ladda upp sig ordentligt. Har du motorvärmare är ett enkelt knep att du kör minst lika länge som du har motorvärmaren igång. Är du osäker och inte vet varför, eller testat ladda upp batteriet utan att det funkar ska du alltid ta bilen till en verkstad så att de kan titta närmare på varför ditt batteri inte fungerar.