Byta till sommardäck: Datum och lagar 2025
Jämför bilförsäkringar
- Samma priser som hos bolagen
- Kostnadsfri rådgivning
Mellan den 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Du bör inte byta till sommardäck innan den 31 mars om du är osäker på om det är vinterväglag eller inte. I denna artikel får du veta mer om vilka datum och regler som gäller för sommardäck. Vi går också igenom vad som gäller för året runt-däck: är de bra eller dåliga och framförallt – är de säkra att använda på heta sommarvägar?
Sommardäck datum 2025 och regler
Exakt när det är dags att byta till sommardäck beror lite på var du bor i landet, eftersom vinterväglaget försvinner tidigare ju längre söderut du bor. Generellt gäller detta:
Om det inte är vinterväglag den 1 april, kan du byta till sommardäck.
Du får ha sommardäcken på till den 30 november, om det inte blir vinterväglag innan dess.
Du får använda dubbdäck ända fram till 15 april om vinterväglag råder.
Innan du byter från vinterdäck till sommardäck bör du vara säker på att det inte råder vinterväglag, för din egen säkerhets skull. Vinterväglag innebär att det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen. Det är polisen som avgör om det är vinterväglag eller inte.
Är du osäker på om det är vinterväglag eller inte bör du inte byta till sommardäck innan den 31 mars. Tänk på att det i vissa delar av Sverige kan råda vinterväglag långt in i april.
Läs även: Vinterdäck: lagar och viktiga datum
Vilket är minsta tillåtna mönsterdjup på ett sommardäck?
Det minsta tillåtna mönsterdjupet på sommardäck är 1,6 millimeter, men för säkerhets skull bör det vara djupare än så. Kör du på en blöt vägbana behöver mönsterdjupet vara åtminstone 3 millimeter för att det ska bli ett bra väggrepp.
Du kan mäta mönsterdjupet på flera sätt: med en tumstock, linjal, ett skjutmått eller en femkrona. På den gamla femkronan är avståndet mellan kanten av kronan och femmans överkant 3 millimeter. På den nya femkronan är det ungefär 3 millimeter till de tre kronornas överkant. Sticker du femkronan upp och ner i däckspåret får du ett ungefärligt mått på mönsterdjupet.
Om du fastnar i en poliskontroll och mönsterdjupet på däcken är under 1,6 millimeter kan du få böter på 1 200 kronor.
Läs även: Besiktning: det här gäller när du ska besikta bilen
Varför ska man använda sommardäck?
Det är riskabelt att köra med något annat än sommardäck under perioden då det är som varmast i Sverige, av flera anledningar. Faktum är att många olyckor på sommarväglag sker med odubbade vinterdäck.
Bättre väggrepp
Sommardäck har en helt annan gummiblandning än vinterdäck och är anpassade efter sommartemperaturer. I minusgrader blir de för hårda för att ge ett bra väggrepp.
Kortare bromsavstånd
Vinterdäck har en betydligt mjukare gummiblandning som fungerar sämre i höga temperaturer. Om olyckan skulle vara framme blir bromssträckorna mycket längre.
Stabilare körning
Om däcken du kör på inte är anpassade för väglaget, blir din styrning mer instabil. Att köra med vinterdäck på sommaren gör att du får mycket svårare att göra undanmanövrar. Redan vid 70 km/h riskerar du att hamna i okontrollerbar sladd om du gör en undanmanöver med vinterdäck på en sommarväg.
Mer ekonomiskt
Det kan bli dyrt att köra med vinterdäck på sommaren, eftersom vinterdäck slits 20 % snabbare än sommardäck på en väg som är varmare än 15 grader. Att däcken slits ut snabbare betyder att du måste köpa nya oftare än du hade behövt om däcken hade varit anpassade för väglaget.
Läs även: Däckförsäkring: Punktering eller stulna däck, har du rätt skydd?
Vad är året runt-däck?
Året runt-däck (eller allrounddäck som de också kallas) är däck som är tillverkade för att användas året runt i länder med ett klimat där skillnaderna mellan årstiderna inte är så stora, till exempel Storbritannien. I vårt nordiska klimat är de däremot inte ett lika bra alternativ. Vissa året runt däck är dessutom inte godkända som vinterdäck i Sverige, utan är anpassade för att användas i varmare länder. Var därför noga med att se till att dina däck är godkända även i Sverige.
Dubbfria vinterdäck som är godkända i Sverige kallas ibland även de för året runt-däck.
Läs även: Vad kostar det att äga en bil?
Är allround däck bra eller dåligt?
Det kan låta praktiskt och enkelt att slippa byta däck varje vår och höst, men allround däck, eller året runt-däck, får mycket sämre köregenskaper på sommaren eftersom de i första hand är utvecklade för vinterklimat. På sommarhalvåret blir ett sådant däck mjukare ju högre temperaturen blir utomhus, vilket resulterar i att det slits snabbare och att du får köpa nya däck oftare – tvärtemot vad du kanske trodde när du köpte dem, i hopp om att spara tid och pengar.
En studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) gjorde visar också att året runt-däcken får sämre bromssträcka, väggrepp och undanmanöver på sommaren:
På torr asfalt var bromssträckan 15 procent längre med dubbfria vinterdäck oavsett hastighet.
Bromssträckan på våt asfalt var 20 procent längre med dubbfria vinterdäck oavsett hastighet.
Vid undanmanövertest på våt asfalt var den maximala hastigheten 72 kilometer i timmen för dubbfria vinterdäck. Med sommardäck kunde man köra 83 kilometer i timmen innan väggreppet släppte, vilket var en förbättring med 15 procent.
Du kan alltså köra på året runt-däck under vintern så länge de är godkända för svensk vinter. Men för din egen säkerhets skull bör du byta till sommardäck till sommarhalvåret – även om det är lagligt att köra med odubbade vinterdäck året runt.
Planera bytet till sommardäck i tid
Det kan vara smart att planera bytet till sommardäck i god tid innan du ska ge dig ut på sommarvägarna. Ibland kan det visa sig att dina gamla sommardäck är för slitna eller att gummit har blivit gammalt när det är dags att byta. Om du måste köpa nya sommardäck av verkstaden blir det i många fall dyrare än om du hade köpt nya online. Därför, se till att ha koll på vilket skick dina sommardäck är i och beställ nya i god tid innan de ska sättas på.
Byta till sommardäck själv
De allra flesta väljer att överlåta däckbytet till en verkstad, men om du har rätt kunskap och lämplig utrustning kan du byta till sommardäck själv. Du behöver en vanlig domkraft och gärna en mutterdragare för att avlägsna bultarna på hjulet. Om din bil har låsbara hjulbultar behöver du också ha tillgång till den tillhörande adaptern. Bakom fälgen bildas ytlig rost som du behöver avlägsna. Det är denna rost som ibland gör att hjulet sitter kvar trots att du har tagit bort bultarna.
Kom ihåg: Känner du dig det minsta osäker på om du har rätt kunskap för däckbytet, åk till en verkstad och låt en fackman utföra jobbet istället. När du är på verkstaden kan du passa på att låta en expert kontrollera så att inte bilen drar snett under körningen eller är obalanserad på något annat sätt. Detta är bra att göra eftersom obalanserad körning kan slita mer på däcken. Kontrollera också hur lufttrycket är i sommardäcken efter varje byte. Det ska stämma överens med värdet som står angivet i din bils servicemanual.
Hitta en bra bilförsäkring med Zmarta
Att se till att bilen har däck som är anpassade för väglaget är ett av alla sätt som du tar hand om din bil. Ett annat sätt är att skaffa en bilförsäkring som skyddar bilen ifall något oväntat skulle hända. En bra bilförsäkring kan bland annat ge dig ersättning för stenskott eller smidig tillgång till hyrbil om din bil måste lagas. Olika försäkringsgivare erbjuder olika typer av bilförsäkringar och priserna kan variera en hel del. Med Zmartas kostnadsfria jämförelsetjänst jämför du enkelt flera bilförsäkringar samtidigt och kan lättare hitta den försäkring som passar just dig bäst.