Säkerhetsbältet – livräddande design
Hämta din bilförsäkring
Hämta dina försäkringsuppgifter med BankID och få en ännu enklare översikt.
Jag samtycker till Zmarta's personuppgiftspolicy.
- Samma priser som hos bolagen
- Kostnadsfri rådgivning
Säkerhetsbältet är en av de mest effektiva säkerhetsfunktionerna i en bil. Statistik visar att bilbältesanvändning minskar risken för dödsfall i en trafikolycka med upp till 50 %. I den här artikeln tar vi en titt på säkerhetsbältets historia och olika typer av bälten. Vi belyser också säkerhetsbältets livsviktiga funktion och de lagar och regler som styr dess användning.
Ett säkerhetsbälte är något som de allra flesta – förhoppningsvis – är bekanta med. Dessa bälten finns i olika typer av motordrivna fordon, såsom personbilar, flygplan och vissa bussar. När bältet sitter i en personbil kallas det för bilbälte, och det är bilbälten som vi ska fokusera på i den här artikeln. Spänn fast dig och följ med!
Vad är ett säkerhetsbälte?
Säkerhetsbältet är en säkerhetsanordning som förhindrar dödliga skador på en person som färdas i ett motorfordon. Det första säkerhetsbältet fanns i ett flygplan år 1913 och var av tvåpunktstyp. Det var fransmannen Adolphe Pegoud som införde det, eftersom han ville klara av att flyga upp och ner – vilket han också gjorde! Just i flygplan blev säkerhetsbälten vanliga under 1930-talet. Det första trepunktsbältet för flygplan uppfanns 1951 av amerikanerna Roger W. Griswold och Hugh De Haven.
Bilbältet dröjde lite längre. I Sverige ökade trafikdödligheten varje år fram till 1955, vilket drev igång ett intresse för trafiksäkerhet. Motormännens Riksförbund tog fram en typ av bälte som kallades för M-sele under början på 1950-talet. Men det var inte de svenska biltillverkarna som på allvar började forska på området, utan ingenjörer på statliga Vattenfall.
Vattenfall hade sett att de flesta av de olyckor som deras anställda råkade ut för var just trafikolyckor. Därför fick ingenjörerna Bengt Odelgard och Per-Olof Weman uppdraget att ta fram ett säkerhetsbälte för Vattenfall. De tog inspiration från bälten i USA och tog fram ”Säkerhetsbälte typ Vattenfall” 1956. Detta bälte var ett tvåpunktsbälte och fanns från början endast i Vattenfalls egna bilar, men det började sedan säljas som specialutrustning till privatfordon.
Vem uppfann säkerhetsbältet?
Det säkerhetsbälte som finns i moderna bilar idag är av typen trepunktsbälte och är en variant av säkerhetsbältet som ingenjörerna på Vattenfall tog fram, med utgångspunkt i de amerikanska trepunktsbältena för flygplan (1951). Det var Volvos dåvarande säkerhetsingenjör Nils Bohlin som uppfann den nya varianten. 1959 registrerade han sitt patent och Volvobilar började utrustas med hans uppfinning.
Så småningom blev Volvo den första serietillverkande bilfabriken i världen som lät sina bilar få säkerhetsbältet som standard. Volvo valde att göra patentet fritt att använda för den som så önskade, vilket gjorde att denna moderna bilbältestyp spred sig över världen.
Som det ofta är med uppfinningar är bilbältet som vi känner till idag ett resultat av flera olika uppfinnares arbete och vidareutveckling av varandras idéer. Men det var Nils Bohlins variant som fick mest spridning, mycket tack vare det fria patentet. Sedan hans variant infördes i personbilar räknar man med att över 1 miljon liv har räddats.
Hur fungerar ett säkerhetsbälte?
Säkerhetsbältet håller kvar den som åker i fordonet vid inbromsningar eller tvära svängar, samt om fordonet skulle kollidera med något eller slå runt.
Bältet ser till att du inte kastas ur bilen eller slår i bilens inredning. Bältet fördelar även kraften från hastighetsminskningen som kroppen utsätts för vid en kollision. Kraften fördelas på de delar av kroppen som är i kontakt med bältet. I moderna bilar blir den kraften liten nog för att man ska kunna överleva en kollision när man färdas i upp till 70 km/h, om man har bältet på.
Bältet är inte helt stumt, utan ger efter något när det belastas. Detta gör att kraften som bröstkorgen utsätts för minskar vid en frontalkrock. När ett säkerhetsbälte används på rätt sätt minskar risken för grövre och vissa fall dödliga skador.
Läs även: Allt om krockkuddar
Olika typer av säkerhetsbälten
För personbilar finns två huvudtyper av säkerhetsbälten: tvåpunktsbältet och trepunktsbältet.
Tvåpunktsbälte
Kallas också för midjebälte. Detta bälte sitter enbart kring midjan och var vanligare förr i tiden. Man kan fortfarande hitta tvåpunktsbälten i moderna bilar, på mittplatsen i baksätet. Ett tvåpunktsbälte minskar skaderisken vid en kollision med 20 procent.
Trepunktsbälte
Detta bälte går först över midjan (denna del kallas höftbälte) och därefter snett över kroppen, mot halsen. Trepunktsbältets konstruktion ger ett bättre skydd än tvåpunktsbältet och halverar skaderisken vid en kollision. Den övre delen av bältet bör sitta så nära halsen som möjligt – inte långt ut på axeln.
Det finns även fyrpunktsbälten och andra säkerhetsbälten som har ännu fler säkerhetspunkter, men dessa används främst i bilar som körs på banor, såsom rallybilar.
När ska man ha säkerhetsbälte?
Lagen säger att när du ska färdas i en personbil, lastbil, tre- eller fyrhjulig motorcykel eller moped med karosseri och det finns en plats med bälte, så ska du alltid välja den platsen och använda bältet. Det gäller även så kallade A-traktorer eller EPA-traktorer. Du som är förare ska se till att passagerare under 15 år använder bältet.
Det är viktigt att alltid använda bilbältet om ett sådant finns. De övriga säkerhetskonstruktionerna i din bil utgår från att du har bältet på, och fungerar därför inte på rätt sätt om du inte använder bälte. Det är också viktigt att använda bältet på korrekt sätt för att det ska kunna skydda dig. Så här använder du bilbältet korrekt:
Om du har en tjock jacka, ta av den eller öppna den. Bältet fungerar bäst när det sitter nära kroppen.
Höftbältet ska vara under magen, så nära höften som möjligt.
Justera bältet genom att dra åt det så att det inte glider upp över magen.
Justera den övre delen av bältet så att den ligger över din axel och bekvämt snett över kroppen. Den övre delen av bältet ska gärna ligga mitt på axeln.
Se till att ingen del av bältet är vriden. Ett vridet bälte riskerar att slitas av vid en kollision.
Moderna bilar har ofta varningslampor som lyser eller en ljudsignal som går igång om du eller någon av dina passagerare inte har bältet på sig (så kallade bältespåminnare). Detta gör det enklare att komma ihåg bältet innan du kör iväg.
Läs även: Varningslampor i bilen – vad betyder de?
Får man köra bil utan säkerhetsbälte?
I nästan alla fall måste du ha bälte på dig när du kör eller färdas i en bil (se undantag nedan). Om du inte har bälte på dig riskerar du inte bara ditt liv om du skulle krocka med bilen – du riskerar även att få böter om du blir stannad av polisen.
Hur lång måste man vara för att ha bilbälte?
Det krävs inte att man har en viss längd för att använda bilbälte. Alla passagerare i en bil, oavsett ålder eller längd, måste använda bilbälte. Barn eller personer under 135 cm ska använda en bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning i stället för eller tillsammans med bilbältet.
Bilbälteslagen – dessa regler gäller
I Sverige är det lag på att använda bilbälte i alla fordon som är försedda med bälten. Denna lag gäller både förare och passagerare, rent generellt. Här nedan tittar vi på huruvida bilbältet ska vara på i specifika situationer och på de undantag som finns.
När blev det lag på bilbälte i Sverige?
Lagen om bilbälte i framsätet infördes i Sverige 1975. Några år senare, 1986, blev det lag på att alla över 15 år skulle ha bilbälte även i baksätet. 1988 infördes lag på bilbälte även för barn.
Bilbälteskrav för veteranbilar – vad säger lagen?
Kravet på bilbälte i personbil i framsätet gäller från årsmodell 1970. Om bilen är äldre än så och bälte finns, ska det alltid användas. Bältet ska vara av modellen trepunktsbälte. Från år 1974 ska det vara rullbälten i bilens framsäten. Från år 1971 ska personbilar ha bilbälten även i baksätet, och från och med 1975 ska det finnas rullbälten även i baksätet.
Måste hunden ha bilbälte?
En hund som ska åka bil måste vara säkrad på något sätt. Den kan sitta i en godkänd transportbur eller ha en speciell sele som kopplas fast i ett bilbälte. På så sätt skyddar du din hund på ett bekvämt och tryggt sätt.
Läs även: Hund i bil – så skyddar du din hund på bästa sätt
Bilbälte när du sitter i baksätet
Även om du sitter i baksätet måste du ha bälte på dig. Om du inte har bälte på dig i baksätet kastas du framåt med en våldsam kraft vid en kollision, vilket skadar både dig själv och den som sitter framför.
Bilbälte på barn
Huvudregeln när det gäller bilbälte på barn är att alla barn som är kortare än 135 cm ska använda en särskild skyddsanordning. Det kan vara ett babyskydd, en bilbarnstol, en bältesstol eller bälteskudde. Dessa ska användas istället för eller tillsammans med bilbältet. Om det inte är möjligt att använda en speciell säkerhetsanordning, kan barnet ändå få åka med om det gäller en kort sträcka. I så fall ska barnet använda bilbältet, om det går, och får inte sitta i framsätet på en personbil eller lätt lastbil.
Ska man ha bilbälte på bussen?
Den som är äldre än 3 år och åker buss ska använda bälte, om ett sådant finns på bussen. Om särskilda skyddsanordningar för barn finns på bussen, ska dessa användas.
Behövs bilbälte när du kör lastbil?
Ja, en lastbil faller in under de fordon som har bälteskrav. Sedan den 1 oktober 1999 har bälteskravet funnits även för dig som kör tung lastbil.
Bilbälteskrav även vid låg hastighet
Du måste använda bilbältet även om du inte kör så fort. De allra flesta trafikolyckorna sker i låg hastighet nära hemmet.
Undantag från bilbälteskravet
Det finns ett par undantagsfall då bilbälte inte behöver användas. Dessa är:
När du backar med bilen.
När du kör på en parkeringsplats, i ett parkeringshus, vid en bensinstation, på ett verkstadsområde eller i liknande områden.
När bilen inte rör sig.
Om det finns medicinska hinder enligt läkarintyg. Intyget måste ha utfärdats före bilresan.
Vilka bilar behöver inte ha bälte?
Inte alla fordon som man tänker på som “bilar” behöver ha säkerhetsbälten installerade. Fordon som inte är registrerade som personbilar behöver inte ha bälten. Exempel på sådana kan vara mopedbilar, A-traktorer, EPA-traktorer och vissa arbetsfordon. Veteranbilar av årsmodell 1970 eller äldre behöver inte heller ha bälten installerade. Värt att nämna är dock att om det finns bälten installerade, så ska du alltid använda dem.
Bilbälteslagen – då är du ansvarig
Du som kör bilen har ansvar för att alla passagerare under 15 år har bälte på sig. De som är över 15 år är själva ansvariga för att ta på sig bälte. Om du blir stannad av polisen och någon i bilen inte har på sig bälte, kan det bli fråga om böter.
Får jag böter om jag inte använder bilbälte?
Att inte ha bilbältet på sig när man åker bil är en förseelse mot trafikförordningen. Det kallas bilbältesförseelse eller underlåtenhet att vid färd använda bilbälte. För detta kan du få böter om du blir stannad av polisen. Bötesbeloppet ligger i dagsläget på 1 500 kronor för den som inte använder ett befintligt bälte. Om du har obältade barn under 15 år i bilen får du som förare betala 2 500 kronor i böter.
För att du ska få böter finns ett krav på uppsåt eller oaktsamhet. Att uppsåtligen inte använda bilbälte innebär att du har struntat i det “med flit”. Att vara oaktsam innebär att du inte har bälte på grund av slarv eller att du har agerat vårdslöst på något annat sätt.
Sammanfattning
Bilbältet är den överlägset viktigaste säkerhetsdetaljen i din bil. Särskilt vid låg hastighet kan bältet betyda skillnaden mellan liv och död. Cirka 40 % av de som dör i trafikolyckor hade inte bälte på sig. De trepunktsbälten som finns i moderna bilar halverar risken för att du ska dö eller bli allvarligt skadad i trafiken. Bältesanvändning är därför att anse som en väldigt billig livförsäkring. I Sverige har det varit lag på att använda bilbälte (om sådant finns) i personbilar sedan 1970-talet.
Innan du kör iväg bör du se till att alla i bilen vet om lagen och att de måste använda bilbälte. Gör det till en vana att alltid använda bilbälte, oavsett hur kort sträcka du ska köra eller hur långsamt du kör. Var en god förebild för dina barn och ungdomar och använd alltid bilbälte själv.
Jämför bilförsäkringar med Zmarta
Att ha en bra bilförsäkring är minst lika viktigt som att använda bilbälte – båda kan ge dig ett skydd om du skulle råka ut för en trafikolycka eller en annan oväntad händelse ute på vägarna. Det finns mängder av bilförsäkringar att välja mellan och de täcker olika mycket. Med Zmartas jämförelsetjänst jämför du enkelt flera olika försäkringar samtidigt, så att du lättare kan hitta en som passar just dig bäst.