Köra manuell bil: En guide för nybörjare
- Samma priser som hos bolagen
- Kostnadsfri rådgivning
Det har blivit allt vanligare att man inte vet hur man startar en bil, speciellt när det kommer till nya, eldrivna automatbilar. Här kommer vi att gå igenom grunderna och lära dig när det kommer till att starta en manuell bil, samt hur växellådan och pedalerna funkar och hur du ska känna dragläget.
Manuell växellåda - en översikt
Manuell eller automat? Det är ett av de första besluten du tar när du bestämt dig för att köpa en bil – manuell eller automatisk växellåda. Automatisk växellåda är bekvämt då bilen växlar åt dig, med en manuell växellåda sköter du jobbet.
Andelen bilar med automatlåda har ökat sedan 80-talet, tittar vi på 2020 var andelen nyregistrerade bilar hela 78,4 %, men det betyder inte att bilar med automatlåda försvunnit, även om många ser fler fördelar med automat.
Skillnader på manuell och automat
Vad är då de tydliga skillnaderna mellan automat och manuell växellåda förutom just automatisk och manuell växling? Vi kommer inte få in på känslan att du “kör på riktigt” när du har en manuell bil, utan fokusera på de mer de konkreta skillnaderna.
En manuell bil svarar snabbare. Ett exempel här är om du exempelvis planerar att göra en omkörning, med en manuell växellåda bestämmer du själv hur detta görs på säkrast och snabbast sätt.
Enklare att ta dig loss om du fastnar i snö eller lera. Med en manuell låda kan du gunga dig loss och arbeta med växellådan för att komma loss, detta kan du inte göra med en automatlåda.
Minimerat hjulspinn. När det kommer till blött eller halt underlag ger en manuell växellåda vid högre växel lägre hjulspinn vid start och gör det lättare att greppa väglaget.
Billigare att köpa och äga. Manuella bilar är inte bara billigare att köpa, kostnaderna när det kommer till skatt och försäkring ligger vanligtvis lägre också.
Enklare att bogsera. Då många bilar med automat får sin smörjning när motorn är igång, blir det svårare att bogsera än en manuell. Då bilen inte är igång när den bogseras ska du undvika eller inte alls bogsera en automat.
Källa: msverige.se
Är det svårt att köra manuell bil?
När du väl har fått in snitsen och kommit in i hur en manuell bil funkar så är det inte mycket svårare att köra än en automat.
Pedalerna i din bil
En manuell bil har tre pedaler.
Gas. Pedalen som ger bilen kraft att köra.
Broms. Pedalen som stannar bilen.
Koppling. Pedalen som kopplar samman gas och broms så att de samverkar med bilens olika funktioner.
Viktigaste pedalen av dessa är kopplingen, utan den kan du varken gasa, bromsa eller ens starta din bil.
Att starta manuell bilen
Olika bilar har olika sätt som du startar dem på, det kan vara allt från att bara trycka på en startknapp, till att behöva föra in en nyckel i ett nyckelhål och hålla broms och koppling nere samtidigt. Allt fler som köper bil vet faktiskt inte hur man startar eller stänger av en bil, en väldigt tydlig anledning till varför är elbilarna. Tillverkarna kommer med nya idéer för hur de vill att bilarna startas och de är tysta, vilken ger dig en känsla av att bilen är avstängd trots att den inte är det.
Så vad ska du tänka på när det kommer till att starta en manuell bil? Har du en manuell eller elektronisk nyckel? Det är det första du bör kolla, oavsett vilken typ du har när du har en manuell bil startar du igång bilen på samma sätt
Kontrollera att växelspaken ligger urkopplad i så kallat friläge. Det betyder att den inte ligger i någon växel.
Tryck samtidigt ner kopplingspedalen och bromspedalen.
Lägg i 1:ans växel.
Lägg ur eller lossa parkeringsbromsen (ibland är det en spak och ibland en knapp).
Starta bilen genom att antingen vrida på nyckeln eller trycka på startknappen.
Nu har du startat din manuella bil. Dock så har du ett par steg till som du måste gå igenom om du vill köra iväg med din bil, speciellt om du har en manuell.
När du startat bilen börjar du långsamt släppa bromsen samtidigt som du lättar på kopplingen så att du hittar dragläget.
Håll dragläget med kopplingen och flytta foten från bromsen till gaspedalen och gasa långsamt. När du känner bitpunkten från kopplingen släpper du den helt och flyttar foten från pedalen och låter bilen rulla.
Kopplingen och dragläget är en viktig del av bilens funktion, inte bara när det kommer till att byta växel. Du behöver lära dig hur dragläget och bitpunkten fungerar, något som du gör varje gång du sätter dig i en ny bil. Vissa äldre, manuella bilar kräver lite mer, medan många är snabba så det bara krävs små försiktiga manövreringar.
Läs gärna: Övningskörning - en guide
Vad gör man om bilen inte startar?
Det kan finnas flera anledningar till varför en bil inte startar. Det kan vara motorfel eller att batteriet är urladdat. Om du inte lyckas starta bilen med startkablar kan det bero på att batteriet är helt slut och att du behöver köpa ett nytt, eller så kan du behöva ta bilen till en verkstad för att göra en djupgående analys på vad som kan vara fel.
Växla och köra
Du använder växelspaken tillsammans med kopplingen när du går från en växel till en annan, utöver att växla använder du kopplingen för att stanna bilen.
Rätt fotteknik. För att göra körningen så smidig och enkel som möjligt för dig är det bra att du har rätt fotteknik. Kopplingen är alltid pedalen längst till vänster, bromsen sitter i mitten och gasen längst till höger. Då du hela tiden måste ha kontroll över kopplingen så lämnar du vänster fot till att kontrollera den, höger fot använder du för att styra gas- och bromspedalen.
Typer av växelspakar
Bilar som har en manuell växellåda kan ha upp till 7 växlar, 6 växlar som du använder för att köra bilen framåt och en för att backa (märkt R för Reverse).
Varje växel är gjord för att köras med en viss hastighet, detta betyder att du använder kopplingen och byter mellan växlarna beroende på hur snabbt eller långsamt du kör. När du stannat och parkerar din bil lägger du ur växelspaken i neutralt läge, då kan den inte köra iväg, dock kan den fortfarande rulla, vilket är en anledning till varför du bör “låsa” bilen i en ettans eller backväxeln om du står parkerad i en backe och beroende på vilket håll bilen pekar.
När du växlar under körning
Du har startat bilen och det är dags att köra iväg. Första du behöver göra när du ska köra iväg är att lägga i ettans växel. Ettans växel är startväxeln för din körning och den ska du endast använda för att rulla igång bilen, samt endast för hastigheter upp till 10 kilometer i timmen.
Ju högre hastighet du kommer upp i, desto högre växel ska du lägga i. När du ska gå från ettans växel till tvåans släpper du gasen och trycker ner kopplingen, när du trycker ner kopplingen använder du högerhanden för att lägga i tvåans växel. När växeln är i lyfter du kopplingen och börjar gasa igen. Detta fortsätter du med tills du är uppe i den hastighet du är ute efter.
Bara för att det finns 5 eller 6 olika växlar, så betyder det inte att du ska använda alla under en och samma körning. Kör du exempelvis på en 40 väg så kan det räcka med att du kör på fyrans växel, växlar du i en för hög växel på låg hastighet kan du påverka motorns varvtal och detta kan resultera i ett du får motorstopp.
Tips för att komma igång
Ju mer du kör, desto bättre kommer du att lära dig hur du känner dragläget, när du ska växla och hur du lyssnar på vad motorn vill att du ska göra.
Lär känna din bil och träna på att starta bilen. Detta gör du enkelt genom att stå på en plan mark. Genom att träna på att starta tränar du även på att lära dig hur kopplingen och dragläget fungerar, du känner det och hör när det är dags att släppa på kopplingen och endast använda gasen.
Hitta en stor tom plats att träna på, exempelvis en parkeringsplats. När du har fått kontroll över kopplingen och dragläget är det dags att börja öva på att köra och stanna. Genom att göra detta på en stor och relativt tom plats kan du fokusera på körandet och inte lika mycket på din omgivning.
När det kommer till att stanna bilen så kan du göra detta på två olika sätt. Det första är att lägga växeln i neutralt läge när du saktar ner. Det andra sättet är att hålla in kopplingen och bromsa samtidigt, detta ska du endast göra om du redan ligger i en låg växer. Ligger du i en högre hastighet och växel ska du börja inbromsningen i god tid och växla ner utefter att du bromsar.
När du har kommit on och känner dig bekväm att stanna, starta och köra bilen på jämn mark är det dags att börja öva att starta och stanna i backe. Här är det viktigt att du inte bara har kontroll över dragläget och pedalerna men även handbromsen, speciellt då det är en manuell bil.
Kan man lära sig köra manuell bil på egen hand?
När det kommer till att lära dig att köra så kan du såklart träna hemma på din gård. Men när det kommer till att köra ute på vägarna med andra så måste du ha en körinstruktör i form av någon du känner eller via en körskola. Har du inte körkort får du inte köra själv på vägarna. Det finns mycket som du bör tänka på och lära dig när du ska börja köra bil, allt från att ställa in speglarna och sätet till att byta olja och tanka bilen.
Läs även: Den kompletta besikta bilen-guiden och Sälja bil: Vad händer med försäkringen?