Första elbilen – en historia om elbilen
Jämför bilförsäkringar
- Samma priser som hos bolagen
- Kostnadsfri rådgivning
Redan i början på 1800-talet hade man allt som behövdes för att tillverka elbilar: hästvagnar, motorer och laddbara batterier. Holländske professorn Sibrandus Stratingh spann vidare på det och 1835 tillverkade han ett självgående fordon som bara vägde 3 kilo men som endast kunde rulla fram av egen maskin i 15 minuter.
Innan elbilen – elektriskt lokomotiv och elbåt
Genombrottet för självgående fordon fick vänta och istället byggde skotten Robert Davidson ett elektriskt lokomotiv som han demonstrerade 1842. Tillsammans vägde lok och vagnar 13 ton och kom med en topphastighet på 6 kilometer i timmen. Så långt kom man tyvärr aldrig eftersom räckvidden för Davidsons lok var ynka 2 kilometer.
Den korta räckvidden övertygade människor om att framtiden drevs av ånga och inte elektricitet. Eldare, kolgruvearbetare och lokförare ansåg dessutom att lokomotiven hotade jobben. Både Davidsons drömmar och loket slogs i spillror. Desto bättre gick det för von Jacobis elbåt som drog fram i 3 knop på Sankt Petersburgs vatten 1839.
Första elbilen i världen
Samma år som von Jacobi imponerade på Sankt Petersburgsborna med sin elbåt föddes Gustave Trouvé. Fram till sin död 1902 skapade han i runda slängar 70 olika uppfinningar. Bland annat den första utomhusbordaren, men framför allt det som kan betraktas som den första elbilen – även om den mest liknande en 3-hjulig trampcykel.
Trouvé visade stolt upp den första elbilen på en mässa i Paris 1881 och det inspirerade andra att satsa på eldrift – framför allt brittiska konstruktörer. Tyvärr satte myndigheter och polis käppar i hjulen med lagar och regler som hämmade utvecklingen. Snart hade Frankrike och Tyskland gått om brittiska konstruktörer inom utvecklingen av elbilar.
Frankrike dominerar elbilindustrin
I mitten på 1890-talet dominerade Frankrike bilindustrin och ledde utvecklingen av elbilar. Charles Jeantaud som tillverkade hästvagnar i sin verkstad byggde 1894 den första elbilen som faktiskt gick att använda. Batteriet vägde 450 kilo och maxfarten var 21 kilometer i timmen. Jeantauds elbil startade en revolution som tog fart i Paris.
Läs även: Ladda elbil hemma: så minimerar du riskerna för brand
Invånarna i Paris använde Jeantauds elbil som taxi och rika familjer köpte sina egna elbilar. Kuskarna förvandlades till chaufförer. Tyvärr hade elbilen kort räckvidd och lång laddtid – till skillnad från bilar med förbränningsmotorer som kunde åka långt och tankas fort. Däremot slog en annan elbil världsrekord i hastighet 1898 – 63 km/h!
Elbilen bryter ny mark
Tack vare tävlingar i höghastighetskörning bröt elbilarna ny mark. Belgaren Camille Jenatzy – Den Röde Djävulen – sprängde 100 km/h-vallen med sin elbil Aldrig Nöjd 29 april 1899. Det bevisade att elbilar kunde köra fort men batteriet i Aldrig Nöjd var dessvärre tomt efter 1 000 meter. Sedan behövde batteriet laddas i 24 timmar.
Österrikiske biltillverkaren Ludwig Lohner satsade i slutet på 1800-talet på elbilar för att rädda miljön. Han anställde en ung Ferdinand Porsche och tillsammans skapade de elbilar som snabbt blev populära. Men efter ett studiebesök i Frankrike förstod den unge Porsche att elbilen snart var chanslös mot bilar med förbränningsmotorer.
Läs även: Ladda elbil – hur mycket kostar det?
Första elbilen i Sverige
Harald Håkansson, en ingenjör från Eslöv, kan ha varit den första personen att bygga en elbil i Sverige. Han blev inspirerad av en tysk elbil som hette Kühlstein medan han jobbade i Berlin. Han byggde sin bil i Sverige, varav drivlinan byggdes på Atlasfabriken och chassit på Nylunds Vagnfabrik.
Bilen hade plats för fem personer, vägde 1,2 ton, med en hastighet på lite mer än 20 kilometer i timmen och påstods ha en räckvidd på 4 mil. Den var tänkt att användas som en droska och hade en unik teknisk finurlighet som gjorde att delar av motorkonstruktionen kunde flyttas till en annan bil. Bilen hade två motorer, en på varje framhjul, och en vågrät ratt istället för styrspak.
Batterierna var svaga, och trots att det var en elbil, skrev Stockholms Dagblad att den "gjorde åtskilligt buller".
Tyvärr försvann bilen någonstans på historiens skrothögar, men Håkansson fick världspatent för sin unika teknik.
Läs också: Bilens historia – då tillverkades första bilen
Bajskriser i metropolerna
I slutet av 1800-talet drabbades städer som London och New York av bajskriser. I takt med att människor flyttade in till städerna ökade antalet hästar. Ett färdmedel som människan använt i alla tider. Dessvärre blev hästarna ett allvarligt hot mot både hälsa och miljö. Gator i städerna började stinka av bajs, urin och hästkadaver.
Eltaxi blev snabbt en succé i metropolerna. Fortfarande var laddtider och räckvidd ett problem, men Henry Morris och Pedro Salom – som tillverkade elbilar tillsammans – löste det genom att ha laddstationer runt om i städerna. När batteriet började ta slut körde chauffören dit för att byta till ett färdigladdat batteri. Effektivt och smidigt.
Dödsstöten för elbilen
Det var bland annat den elektriska startmotorn som blev dödsstöten för elbilen. Elbilen hade vunnit popularitet eftersom de var tysta, lätta att köra och var helt fria från avgaser. Dessutom behövde de inte vevas upp för att kunna startas, något som både var fysiskt krävande och krångligt.
När en man i Detroit 1908 fick sin käke avslagen av en startvev på en Cadillac, en olycka som kostade honom livet, fick Charles Kettering uppdraget av Cadillac att hitta en lösning på problemet för att undvika fler olyckor. Tillsammans med duktiga konstruktörer presterade Kettering den elektriska startmotorn.
Den elektriska startmotorn gjorde det mycket enklare och säkrare att starta bensinmotorer. För första gången kunde bilförare enkelt starta en bil genom att helt enkelt trycka på en knapp eller vrida på en nyckel. Detta gjorde bensinbilarna mer tillgängliga och populära för den genomsnittliga bilföraren.
Men det var inte enbart den elektriska startmotorn som blev dödsstöten för elbilen, flera faktorer bidrog till att elbilen försvann i början av 1900-talet. Bättre vägar gjorde att det behövdes bilar som kunde resa längre än vad elbilar klarade av. Upptäckten av stora oljereserver runt om i världen gjorde också bensin billigare att använda över långa avstånd. Elbilar var främst lämpliga för stadskörning på grund av deras låga hastighet och korta räckvidd. Bensinbilar kunde nu resa längre och snabbare än elbilar.
När kom den första moderna elbilen?
Den första moderna elbilen kan betraktas som General Motors EV1, som introducerades på marknaden 1996. Det var en av de första fordonen som utvecklades specifikt som en elbil, snarare än att konvertera en befintlig bensindriven modell.
General Motors (GM) EV1 var en revolutionerande elbil som lanserades på marknaden 1996. Den var en av de första moderna elbilarna som utvecklades från grunden som en elbil, snarare än att bara konvertera en befintlig bensindriven modell. EV1 var en sportig tvåsitsig bil med en futuristisk design, och det var den första elbilen som uppnådde en EPA-certifierad räckvidd på över 100 miles per laddning.
Trots EV1:s tidiga framgångar drogs den tillbaka från marknaden bara några år senare, och produktionen av elbilar minskade kraftigt under en tid. Detta berodde på flera faktorer, inklusive politiska beslut och konkurrens från bensindrivna bilar. Men EV1 bidrog till att visa att elbilar hade potentialen att vara praktiska och effektiva alternativ till bensindrivna bilar och banade vägen för den senare utvecklingen av moderna elbilar som vi ser idag.
Det var inte förrän i början på 2000-talet som intresset för elbilen väcktes igen. Det var då tre amerikaner grundade Tesla, ett bilmärke döpt efter ingenjören och uppfinnaren Nikola Tesla. Idag är bilmärket Tesla mer eller mindre synonymt med elbilar och leder utvecklingen in i framtiden.
Läs även: Bästa elbilen 2024 – så väljer du rätt