
Vad är ABS-bromsar och hur fungerar de?
Hämta din bilförsäkring
Hämta dina försäkringsuppgifter med BankID och få en ännu enklare översikt.
Jag samtycker till Zmarta's personuppgiftspolicy.
- Samma priser som hos bolagen
- Kostnadsfri rådgivning
ABS-bromsar finns i de flesta moderna bilar och ökar säkerheten för bilister. ABS läser av bromsarnas tryck på hjulen och ser sen till att hjulen inte låser sig när du bromsar. Det hjälper dig som förare att fortsätta styra. Vi går igenom hur ABS fungerar, hur du tar hand om det och när du ska låta någon annan ta hand om det.
Vad är ABS-bromsar?
ABS-bromsar (Anti-lock Braking System) är låsningsfria bromsar, det kallas också antisladd-system. Om du bromsar kraftigt känner systemet av att hjulen låser sig och släpper på en liten del av trycket på bromsarna. Systemet fortsätter att bromsa så hårt som möjligt utan att hjulen låser sig, så att du som förare kan styra bilen.
ABS-bromsar är en säkerhetsfunktion som ger dig som förare större möjlighet att kunna hantera svåra vägförhållanden, som till exempel ishalka. Det är lättare att kontrollera bilen och väja undan från hinder, eller hålla sig kvar på vägbanan när det är halt. Risken för att bilen ska få sladd minskar och på de flesta underlag minskar bromssträckan. Olyckor beräknas minska med ungefär 10 % tack vare ABS-bromsar.
Hur fungerar ABS-bromsar?
ABS-bromsar innehåller flera delar som jobbar tillsammans för att ha kontroll över och hjälpa dig att kontrollera bilen. Till systemet hör hjulhastighetssensorer på varje däck, en ABS-styrenhet, en hydraulisk pump och ventiler kopplade till bromsarna.
Så här går det till när du är ute och kör och plötsligt behöver tvärbromsa:
Hjulhastighetssensorerna känner hela tiden av hjulens rotationer.
Du bromsar kraftigt med bromspedalen.
Hjulhastighetssensorerna känner av att något eller flera av hjulen håller på att låsa sig.
Hjulhastighetssensorerna skickar den datan till ABS-styrenheten.
Datan processas och styrenheten identifierar vilket eller vilka hjul som påverkas.
Styrenheten signalerar till den hydrauliska pumpen och ventilerna att bromstrycket på hjulen ska lättas.
Ventilerna och pumpen turas om att lätta på och höja bromstrycket på hjulen.
Processen sker flera gånger snabbt efter varandra, därför känner föraren ett pulserande i bromspedalen.
När hjulen får grepp igen återställs bromstrycket av systemet.
Fördelar och säkerhetsaspekter med ABS-bromsar
Bilar med ABS-bromsar minskar riskerna för sladd när det är halt, särskilt på blöta eller isiga vägbanor. Det är även en stor fördel när du som förare måste göra tvära inbromsningar. Om det till exempel sker något med en bil framför dig på vägen eller det dyker upp något annat som du måste väja för, kan du tvärbromsa samtidigt som du väjer. Du kan alltså lättare ha kontroll över bilen samtidigt som bilen bromsas så mycket som möjligt; utan att hjulen låser sig.
Med en bil utan ABS-bromsar kan du inte bara tvärbromsa och fortfarande styra bilen. Det finns underlag, till exempel snö, där bilar utan ABS har en lite kortare bromssträcka. Moderna bilar har i regel ABS och även om bromssträckan blir lite längre på exempelvis snö så har man bedömt att det är värt mer att du kan styra bilen.
Påverkar ABS bromssträckan?
Ja, bromssträckan påverkas av ABS. På de flesta underlagen förkortas bromssträckan för bilar med ABS-bromsar. Det är viktigt att vara medveten om att bromssträckan dock kan bli något längre när du kör på snö eller grus med ABS-bromsar.
Vanliga komponenter i ett ABS-system
I tidiga ABS-bromsar var delarna utspridda i fordonet, nu är nästan allt samlat i en enhet. Systemet funkar delvis elektroniskt och delarna kommunicerar med varandra:
Hjulhastighetssensorer
På alla fyra däck sitter det hjulhastighetssensorer som hela tiden mäter hjulens hastighet. När du bromsar hårt känner sensorerna av hastigheten för varje däck och skickar signaler med den datan till styrenheten.
ABS-styrenhet
Styrenheten för ABS-bromsen är en av flera elektroniska kontrollenheter, därifrån styrs alla bilens elektroniska funktioner. När föraren bromsar hårt får styrenheten data från ABS-sensorerna. Styrenheten analyserar vilka hjul det gäller och skickar vidare ett kommando till de hydrauliska pumparna och ventilerna.
Hydraulisk pump och ventiler
När pumpen och ventilerna får kommando från ABS-styrenheten justerar de trycket från bromsen på de hjul som sensorn har läst av. Först släpper ventilerna på trycket, sen pumpar pumpen in bromsvätska och höjer trycket. Det här sker snabbt flera gånger och du som förare känner av det genom att du känner ett pulserande i din bromspedal. Det här fortsätter tills hjulhastighetssensorerna känner av att däcken har grepp igen.
Andra sensorer och kablar
Det finns andra sensorer som också skickar information till ABS-styrenheten:
Girhastighetssensorn finns för stabilitetskontroll, den mäter fordonets rotationsrörelse och finns för att förhindra att bilen sladdar.
Bromstryckssensorn mäter det hydrauliska trycket i bromssystemet.
Styrutslagssensorn känner av hur de hjulen som styr är positionerade och vilken vinkel de har.
G-kraftsensorn känner av acceleration, inbromsning och sidorörelser, den hjälper till med stabilitet och hur bromskraften ska fördelas.
Alla dessa sensorer är, tillsammans med hjulhastighetssensorerna, kopplade med hjälp av kablar till styrenheten. Tillsammans arbetar dem för att ABS ska fungera och att det gör det i samverkan med resten av bilens funktioner.
Vad betyder ABS-lampan på instrumentbrädan?
Om lampan för ABS lyser på din instrumentbräda kan det bero på flera saker:
I ABS-enheten finns det magneter och kugghjul som är känsliga för smuts och skador och då signaleras det till din instrumentbräda.
Kabelbrott eller bruten kontakt med ABS-enheten.
En bränd eller trasig säkring kan vara orsaken till att lampan tänds.
ABS-hjulhastighetssensorerna, som mäter hjulens hastighet, kan signalera att de är defekta.
För låg nivå av bromsvätska.
Defekter i den hydrauliska pumpens motor.
Själva ABS-enheten kan ha problem med kommunikationen till ABS-styrenheten.
Vid besiktning kommer din bil inte godkännas om ABS-lampan lyser eller ABS-bromsen av annan anledning inte fungerar.
ABS-lampan lyser efter däckbyte, varför?
Om ABS-lampan lyser efter att du har bytt däck kan du tyvärr behöva åka till verkstan. Varje däck har en egen hjulhastighetssensor som hjälper ABS med att mäta hjulens hastighet. Risken är att en sån sensor kan ha gått sönder på ett av däcken – åk in till en verkstad för att kolla att sensorerna funkar som de ska på alla fyra däcken. Kom ihåg att om du har ett ABS kan du använda både dubbade däck och odubbade friktionsdäck som vinterdäck. Bilar utan ABS rekommenderas att endast använda vinterdäck med dubbar.
Kan jag fortsätta köra när ABS-lampan lyser?
Skulle din ABS-lampa börja lysa är det inte säkert att köra, men du kan köra hem eller till en verkstad för att åtgärda det. Lyser däremot också en röd lampa med ett utropstecken så är det fel på själva bromsarna, då behöver du stanna vid vägen så snabbt det är säkert.
Hur du testar ABS-bromsen
För det första är det bra att kolla att din ABS-lampa tänds när du startar bilen, det visar att systemet funkar. Lampan ska sen slockna strax efter.
Ett bra test för att prova hur dina ABS-bromsar mår är genom att i ett säkert läge, utan annan trafik, prova att göra en kraftig inbromsning i 30-50 km/h. Om du inte känner av vibrationen eller pulserandet i bromspedalen som vi har beskrivit, eller du hör ovanliga ljud från systemet, så kan det vara fel på ABS-bromsarna. Vi rekommenderar att du kollar upp ABS-bromsarna på din verkstad, om lampan dessutom lyser bör du göra det direkt.
Underhåll och skötsel av ABS-bromsar
Det viktigaste för dina ABS-bromsar är att du ser till att du regelbundet servar din bil hos en kvalificerad mekaniker. Undersökning av ABS-bromsarna ingår oftast när du gör service på din bil. Förutom test av bromssystemet kopplar mekanikern in en diagnosdator för att diagnostisera ABS-systemet och alla de delar av det som vi har gått igenom tidigare.
Till vardags kan du själv, förutom att kontrollera att dina ABS-bromsar funkar, se till att hjulhastighetssensorerna på däcken är rena. Se också till att bromsvätskan är på rätt nivå och att den inte är för gammal. Det är bra att ha koll på att resten av ditt bromssystem är i bra skick. Kontrollera att bromsrör, slangar och packningar är täta och inte angripna av rost.
Byt ut delar av ABS-bromsen
Med tiden kan ABS-sensorer och andra delar av systemet behöva bytas ut. Sensorerna på däcken kan du själv byta ut om du har lite mekanikererfarenhet och rätt verktyg. Du kan även byta ut trasiga kablar, om de är lättillgängliga. Men om du inte är helt säker på dina färdigheter är det bäst att lämna det åt en verkstad.
Det mesta som har med ABS-bromsar att göra kräver numera professionell hjälp. Som med andra funktioner i bilar är mycket elektroniskt idag och behöver diagnostiseras av mekaniker. Det som är mer mekaniskt och sitter svåråtkomligt bör också genomföras av mekaniker, till exempel sånt som är nära motorn eller under instrumentpanelen.
Är ABS-bromsar nödvändigt för säker körning?
ABS har visat sig minska mängden olyckor. Det hjälper bilar att undvika sladd i olika situationer och vid hastiga inbromsningar kan förare kontrollera bilen eftersom systemet gör att bromsarna inte låser hjulen.
Om du har en äldre bil utan ABS-bromsar men vill ha det systemet rekommenderar vi dig att inte installera det. Rent tekniskt är det möjligt men enligt proffsen kräver det stora ombyggnationer och det kan bli problem med försäkringen om du är i en olycka.
Vad vi däremot vill rekommendera är att komma ihåg att regelbundet genomföra service på din bil. På så sätt kan ditt ABS-bromssystem diagnostiseras och åtgärdas om något är fel. ABS är en uppfinning som ger förare större möjligheter att fortsätta kontrollera bilen när en olycka uppstår.

Parkeringsböter - Hur de fungerar och hur du överklagar dem

Elbilar med längst räckvidd i Sverige
