
Ersättning för inställt flyg – dina rättigheter och hur du ansöker
Jämför hemförsäkringar
- Samma priser som hos bolagen
- Kostnadsfri rådgivning
Du har rätt till ersättning om ditt flyg blir inställt eller försenat en viss tid. Vi går igenom vad som gäller, för vem och hur du ansöker om ersättning hos ditt flygbolag.
Vad säger lagen om ersättning vid inställt flyg?
Vad som gäller när flyg ställs in i EU-länder regleras av EU-förordningen 261/2004. EU-förordningen gäller för flygbolag, inte försäkringsbolag där du kan ha tecknat en reseförsäkring. Passagerare har rätt till återbetalning från flygbolaget eller ombokning om deras flyg ställs in, och kan välja mellan att få sitt resande ordnat eller att få pengarna tillbaka.
I förordningen står det också att du som påverkas av förseningar ska bli omhändertagen på ett bra sätt under tiden du väntar in nästa avgång. Beroende på hur lång tid du behöver vänta kan det gälla hotellvistelse, mat och transport mellan boende och flygplats.
Förordningen gäller, oavsett vilken nationalitet du har, för:
De som flyger med ett plan som avgår från en flygplats inom EU.
De som flyger in till en flygplats inom EU med ett flygbolag som är registrerat inom EU, ett så kallat ”community carrier”.
Hur mycket ersättning kan du få?
Du kan som passagerare få ersättning utifrån flygsträcka:
250 EUR för kortare flygsträckor (under 1500 km)
400 EUR för medellånga flygsträckor (1500 - 3500 km)
600 EUR för längre flygsträckor (över 3500 km)
Det finns undantag som gör att du inte har rätt till ersättning; till exempel om flyget ställs in på grund av dåligt väder eller strejker.
Så ansöker du om ersättning för inställt flyg
Om ditt flyg blir inställt kan du ansöka om ersättning direkt hos flygbolaget.
Gör så här:
Samla ihop dokumentation från resan – bokningsnummer, flygbiljetter och eventuella bevis på att flyget var inställt.
Kontakta flygbolaget – gå in på bolagets hemsida och leta upp avsnittet om ersättning för inställda flyg.
Fyll i ersättningsansökan – Fyll i formuläret för ersättning och ange all relevant information.
Bifoga nödvändig dokumentation och skicka in ansökan.
Det finns också företag som jobbar med att hjälpa passagerare att få ut ersättning när flyg blir försenade eller ställs in. De sköter din ansökan och tar ut en avgift av den ersättning du får ut.
Vad ingår i avbeställningsskydd och reseförsäkring?
Du kanske blir sjuk eller så händer något annat oväntat som gör att du måste ställa in din resa. Om du har tecknat ett avbeställningsskydd för din resa kan du få ersättning om du måste avboka den.
En reseförsäkring ger istället skydd om något händer under resan. Flygbolaget är skyldig att kompensera för vissa saker om ditt flyg blir inställt eller kraftigt försenat, en reseförsäkring kan täcka upp för övriga kostnader. Reseförsäkringen täcker upp för sånt som förlorat bagage, medicinska kostnader på resan och kostnader vid inställt eller försenat flyg – utöver det som flygbolaget ersätter.
I din hemförsäkring har du ett grundläggande reseskydd, ofta för resor upp till 45 dagar. För resor som är längre än 45 dagar eller om du vill ha ett utökat skydd finns separata reseförsäkringar.
Du kan ha och få ersättning från flera former av reseskydd och reseförsäkringar, men du får inte kompensation för samma sak från flera olika skydd och försäkringar.
Vad gäller vid ombokning eller ändrad flygtid?
Ombokning:
Om ditt flyg ställs in har du rätt att välja mellan återbetalning och ombokning till nästa tillgängliga flyg under liknande villkor.
Ändrad flygtid:
Om ändringen meddelas kort innan avresa (ofta mindre än 14 dagar) och påverkar din resa avsevärt, kan du ha rätt till ersättning enligt EU-förordning 261/2004.
Vanliga frågor och svar
Hur kan jag kontrollera om mitt flyg är inställt?
Kontrollera flygstatus på flygbolagets webbplats eller via appar som FlightAware eller FlightRadar24.
Ett tips är också att registrera dig för flygbolagets sms- eller e-postaviseringar för att få snabb information och hålla dig uppdaterad om något händer.
Kan jag få ersättning om jag missar ett anslutningsflyg på grund av en inställd flight?
Ja, om alla flyg ingår i samma bokning och du missar anslutningen på grund av det inställda flyget kan du ha rätt till ersättning enligt EU-förordning 261/2004.
Vad ska jag göra om flygbolaget nekar min ersättningsansökan?
Om din ansökan nekas av flygbolaget bör du begära en skriftlig förklaring till varför de har avslagit din ansökan. Kontakta sen en konsumentorganisation, som ECC Sverige, eller använd en tredjepartstjänst, för att överklaga beslutet.

Vilka ersättningar gäller efter inbrott?

Vad ingår i hemförsäkringen?
